0 کمک آنلاین

ارتباط با مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز

  • ۲۰ بهمن ۰۱
  • 8746 بازدید
  • 0 دیدگاه

اهمیت عضویت

یکی از مشکلات پیوند سلول‌های بنیادی، وجود اهداکننده مناسب است که غالبا، یک بیمار حدود ۲۵ درصد شانس دارد تا از والدین، خواهر و برادر و یا خویشاوندان سلول‌های بنیادی سازگار دریافت کند.
مواردی چون تک فرزندی نیز زمینه کاهش این شانس را فراهم کرده است. در این میان تعداد اندك نمونه‌هاي موجود در مراکز پذیره‌نویسی و بانك‌هاي داخلي، و نیز هزینه بالای جستجوی نمونه در مراکز بین‌المللی، مشکلات انتقال نمونه از دیگر کشورها و عدم سازگاری ژنتیکی نمونه‌هاى دریافت شده از خارج کشور ضرورت توسعه مراکز پذیره‌نویسی داخلی را ایجاب می‌کند. برهمین اساس «مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز» در محک شکل گرفت تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌ جامعه مدنی ایران، امکان استفاده رایگان برای نیازمندان به پیوند فراهم شود و علاوه بر دریافت‌کنندگان، اهداکنندگان نیز بتوانند با مشارکت خود، روش جدید کمک به همنوع را تجربه کنند.
شرایط عضویت در مرکز:
• به صورت داوطلبانه و با تمایل شخصی اقدام به عضویت در این مرکز نماید. 
• سن داوطلب باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. افراد زیر ۳۰ سال گروه اصلی اهداکنندگان هستند.
• سابقه بیماری بدخیم، بیماری‌های قلبی – عروقی و ریوی و دیابت وابسته به انسولین نداشته باشد.
• به بیماری خاصی همچون ایدز و هپاتیت مبتلا نباشد.
• سابقه مصرف داروهای خاص به دلیل بیماری قلبی یا فشار خون نداشته باشد.
• عضو مرکز پذیره‌نویسی دیگری نباشد.
• سابقه پیوند مغز استخوان، قرنیه، کلیه و … نداشته باشد.

مراحل عضویت

۱- فقط کافی‌است یک ساعت از وقت خود را به کودکان مبتلا به سرطان اهدا کنید. به همین منظور برای انجام نمونه‌گیری جهت انجام Typing  HLA به محک مراجعه کنید.
۲- پس از تکمیل فرم پرسشنامه، نمونه خون شما توسط آزمایشگاه گرفته می شود تا پس از آزمایشات مربوطه، اطلاعات نمونه HLA در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک  ثبت گردد که در آینده و در صورت پیدا شدن فرد سازگار، اهدای سلول‌های بنیادی صورت گیرد.
۳- پس از مشخص شدن سازگاری شما و یک بیمار نیازمند به پیوند در آینده طی تماسی این موضوع به  اطلاع شما خواهد رسید.
۴- پس از این اقدام در صورتی که هنوز داوطلب اهدا باشید، در مرکزی که فرد گیرنده بستری است، حضور می‌یابید. در فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی، از خون محیطی فرد داوطلب استفاده می‌شود. در ابتدای این فرآیند، به مدت ۳ تا ۵ روز تزریق زیر جلدی برای تحریک سلول‌های بنیادی مغز استخوان در فرد داوطلب صورت می‌گیرد که از این طریق تعدادی از سلول‌های بنیادی وارد خون محیطی می‌شوند.
۵- برای جداسازی سلول‌های بنیادین خون‌ساز فرد در یک فرایند ۳ تا ۴ ساعته خون محیطی از بدن شما دریافت شده و وارد یک دستگاه دارای ست یکبار مصرف می‌شود. سلول‌های بنیادی از خون جدا شده و مابقی خون به بدنتان باز گردانده می‌شود. این سلول‌های بنیادی خون‌ساز به‌دست آمده به فرد گیرنده تزریق می‌گردد.

 

می خواهم عضو شوم

لطفا در صورتی که شرایط اهدا را دارید، اطلاعات خود را ثبت کنید تا همکاران ما برای هماهنگی ثبت نمونه با شما تماس بگیرند.
لازم به ذکر است در حال حاضر امکان ثبت نمونه در شهر تهران مرکز دارآباد وجود دارد. لذا داوطلبان گرامي در زمان ثبت نمونه بايد امكان حضور در بيمارستان محك (دارآباد) را داشته باشند.
لازم به ذکر است که نوبت‌دهی اینترنتی مختص دفتر دارآباد است.
برای نوبت دهی وارد این لینک شوید

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.