0 کمک آنلاین

با درمان سرطان به روش پرتودرمانی (رادیوتراپی) آشنا شویم

  • ۲۲ شهریور ۰۲
  • 211 بازدید
  • 0 دیدگاه

علاوه بر جراحی و شیمی‌درمانی، پرتودرمانی (رادیوتراپی) هم یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمان بیماران مبتلا به سرطان است که در برخی شرایط با توجه به وضعیت بیمار، توسط پزشک مختصص تجویز می‌شود؛ گاهی نیز بافت سرطانی پیش از جراحی، توسط این روش کوچک شده یا بعد از عمل، برای درمان سلول‌های سرطانی باقی مانده، از آن استفاده می‌شود. به طور کلی در روش درمانی رادیوتراپی، با استفاده از پرتودهی، تنها سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار می‌گیرند و رشد تومور از این طریق کنترل می‌شود.

پرتودرمانی (رادیوتراپی) چه مدت طول می‌کشد؟

درمان به روش رادیوتراپی، با توجه به وضعیت بیمار، حتما باید در جلسات متعدد و به صورت متوالی انجام شود تا تأثیرگذاری مناسبی داشته باشد؛ چون وجود وقفه در انجام آن، می‌تواند عوارضی جبران نشدنی برای سلامت کودکان تحت درمان ایجاد کند. این درمان نسبت به روش‌های درمانی دیگر سریع‌تر است و هر جلسه رادیوتراپی معمولا به کمتر از ۳۰ دقیقه و گاهی حتی فقط به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

در درمان پرتودرمانی (رادیوتراپی)، از چه وسایلی استفاده می‌شود؟

درمان رادیوتراپی توسط دستگاه‌های مخصوصی انجام می‌شود که پرتوها را به شکل دقیق و هدفمند به بافت سرطانی می‌تاباند و به بافت‌های سالم آسیبی نمی‌زند. برای انجام این درمان با بهترین بازده، نیاز داریم تا بیمار بی‌حرکت بماند و برای این کار، از ماسک‌های مخصوص و وسایلی استفاده می‌‌شود که بیمار را در وضعیتی که مناسب پرتودهی به اوست، ثابت نگه می‌دارد.

آیا پرتودرمانی (رادیوتراپی) در کودکان و بزرگسالان تفاوت دارد؟

رادیوتراپی کودکان فرقی با بزرگسالان ندارد. هر دو روش یکسان است و یک سیر مشخص دارد که در آن پرتودهی به بافت سرطانی صورت می‌گیرد. اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال برای این که کودکان از دستگاه نترسند و حاضر باشند این درمان را به صورت مداوم انجام دهند، نیاز داریم تا فضای شادتر و آرامش‌بخش‌تری برای آن‌ها ایجاد کنیم و برخورد متفاوتی با آن‌ها داشته باشیم.

چه اقداماتی برای پرتودرمانی (رادیوتراپی) کودکان در مرکز پرتودرمانی بیمارستان محک انجام می‌شود؟

به دلیل آن‌که کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان در حین درمان بی‌قراری می‌کنند و ممکن است تکان‌ بخورند، محک تنها مرکز رادیوتراپی کشور است که امکان بیهوشی مخصوص کودکان را فراهم کرده است. این امکان یک نیاز ضروری برای درمان کودکان است تا بهترین نتیجه از این روش درمانی دریافت شود. در حین این فرآیند هم تلاش می‌شود فضایی شاد برای بچه‌ها ایجاد کرد تا از دستگاه نترسند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.