0 کمک آنلاین
آنکولوژیست کودکان

خدمت به کودکان دردمند از ما انسان‌های بهتری می‌سازد

  • ۸ تیر ۰۱
  • 372 بازدید
  • 0 دیدگاه

در مصاحبه با دکتر پوریا سلاجقه، آنکولوژیست کودکان بیمارستان افضلی‌پور مطرح شد:
خدمت به کودکان دردمند از ما انسان‌های بهتری می‌سازد

محک از بدو تأسیس تاکنون که سه دهه از آغاز فعالیتش می‌گذرد، رسالت خود را خدمت به کودکان بیمار سراسر ایران دانسته است. با تأسیس و راه‌اندازی آنکولوژیست کودکان، برای برخی از نیکوکاران، این تصور پدید آمد که فقط کودکان بستری در بیمارستان محک از این خدمات بهره‌مند می‌شوند اما حقیقت آن است که تمامی کودکانی که در بیمارستان‌های سراسر ایران درمان می‌شوند تحت حمایت

 

محک هستند و پزشکان خون و آنکولوژی کودک در سراسر ایران به درمان فرزندان محک مشغولند.
دکتر «پوریا سلاجقه» یکی از پزشکانی است که پس از طی مراحل علمی و اخذ مدرک فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان (آنکولوژی) در زادگاه خود، شهر کرمان، مانده است و در بیمارستان افضلی‌پور کرمان، به درمان کودکان مبتلا به سرطان می‌پردازد: «از همان دوران انترنی به تحصیل در آنکولوژی علاقه‌مند بودم. چند نفر از اساتیدم به من پیشنهاد کردند که به دلیل روحیات خاصم در آنکولوژی اطفال می‌توانم مفیدتر باشم. بعد از گذراندن دوره تخصص کودکان و طی کردن دوره طرح و خدمت در بیمارستان‌های مختلف، عاقبت به شهر خودم برگشتم و در همینجا مشغول به درمان کودکان شدم.»
یکی از دلایل پیوند دکتر سلاجقه با کودکان مبتلا به سرطان، زنده‌یاد پروفسور پروانه وثوق هستند: «متأسفانه پروفسور وثوق هنگامی که مشغول به تحصیل در دوره فوق‌تخصص شدم از میان ما رفته بودند ولی چون بسیاری از اساتیدم از شاگردان مستقیم ایشان بودند و از روحیات و روش زندگی‌شان برایم تعریف می‌کردند. همین موضوع باعث شد تا خود را شاگرد ایشان، و ایشان را استاد نادیده خودم بدانم. دانش، پشتکار، دقت و انسانیت تمام و کمال ایشان و چندین استاد دیگر در همین زمینه، من را امیدوار می‌کند که با وجود تمام مشکلات و شرایطی که در آن به سر می‌بریم هنوز هم انسان‌هایی چنین والا در حوزه پزشکی ایران به ظهور می‌رسند و الگوهایی برای پزشکان پس از خود تعریف می‌کنند.»
یکی از آرزوهای دکتر سلاجقه راه‌اندازی بخش پیوند در کرمان است تا کودکان آن محدوده جغرافیایی، نیازی به پیمودن راه طولانی شهرشان تا تهران یا دیگر شهرهای دارای امکان پیوند نداشته باشند: «شهر کرمان، خیرینی بسیار فعال دارد. به همت ایشان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ساخت بخش فوق‌العاده مدرنی جهت پیوند در دستور کار قرار گرفت اما متأسفانه به دلیل بحران کرونا، تجهیز این بخش ناتمام مانده است.»

 

از دکتر سلاجقه درباره تغییراتی می‌پرسیم که پس از استقرارشان در بیمارستان، در بخش خون و آنکولوژی کودک اعمال شده است: «یکی از مهم‌ترین این تغییرات، آموزش اصول بهداشتی و رساندن سطح بهداشت بخش به سطح استاندارد است. به طور مثال بسیار بعید است که شما در ساعت هشت و نیم صبح به بخش سر بزنید و کودکی را ببینید که هنوز دندان‌هایش را مسواک نکرده باشد یا مادری که روی تخت بیمار نشسته باشد یا پرونده‌ای که روی تخت بیمار پخش شده باشد. فرصت درمان و خدمت به این کودکان موهبتی است که در اختیار ما قرار گرفته تا از ما انسان‌های بهتری بسازد پس باید این وظیفه را به بهترین نحو انجام دهیم.»
بیمارستان افضلی‌پور یکی از مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی اهدا شده توسط نیکوکاران در این بخش نگهداری می‌شود تا در صورت نیاز بیمار به پیوند و تطبیق شرایط ژنتیک او با سلولی که در بانک نگهداری می‌شود از این سلول جهت پیوند استفاده شود: «کمبود و نبود سلول‌های بنیادی در ایران باعث می¬شود تا جهت دریافت این سلول¬ها از بانک‌های خارج از ایران , هزینه¬ای بیست هزار یورو به محک تحمیل شود. فرض کنید که در میان پیوند نیاز به چند سلول دیگر از همان فرد اهداکننده داشته باشیم. وقتی اهدا کننده خارج از ایران باشد در عمل ما هیچ دسترسی به او نداریم در صورتی که اگر اهدا کننده داخل ایران باشد، به سادگی می‌شود با او تماس گرفت و نمونه دیگری از او دریافت کرد. اگر بانک‌های سلول بنیادی در ایران، چهار تا پنج میلیون عضو داشته باشند، با احتمالی نزدیک به هفتاد تا هشتاد درصد تمامی بیماران نیازمند به پیوند در ایران، سلول مناسب را پیدا خواهند کرد. متأسفانه در حال حاضر تعداد اهداکنندگان ثبت شده در بانک‌های ایرانی، عددی کمتر از صد هزار نفر است.»

 

دکتر سلاجقه این گفتگو را با یادی از پدر مرحوم دکتر هاشمیان، معاون درمان دانشگاه کرمان به پایان می‌رساند: «پدر دکتر هاشمیان در همین بیمارستان و در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، جهان را ترک کردند. ایشان در زمان حیاتشان شروع به ساخت بنایی جهت بخش آنکولوژی کودکان کردند. این بنا شامل درمانگاه، بخش بستری، تغذیه، استراحتگاه مادران، اتاق پزشک مقیم و غیره است و تاکنون بیش از ۶۰ درصد آن ساخته شده. به گفته دکتر هاشمیان، ایشان در اواخر عمر پربرکتشان به فرزند برومندشان وصیت کرده بودند که پس از ایشان، ابتدا مابقی هزینه تکمیل این بنا از دارایی‌هایشان جدا شود و پس از آن امور مربوط به وراثت را انجام دهند. وجود چنین افرادیست که تلاش برای رساندن کودکان مبتلا به سرطان را به روزهای درمان لذت‌بخش‌تر می‌کند.»
تا کنون ۳۵۱ کودک بیمار در استان کرمان به مرحله قطع درمان رسیده و به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشته‌اند. امیدواریم کوشش‌های پزشکانی چون دکتر سلاجقه زمینه پیشرفت فرایند درمان برای ۵۷۸ کودک در حال درمان در کرمان شود تا تمامی کودکان بیمار، سالم و شاد به خانه‌هایشان برگردند.

به نقل از روزنامه کرمان امروز

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.