0 کمک آنلاین

محک و ترویج مفهوم «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها»

  • ۱۴ مرداد ۰۲
  • 394 بازدید
  • 0 دیدگاه

محک اولین مؤسسه‌ی خیریه در ایران است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت‌هایی را برای ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی در بین بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های غیردولتی آغاز کرده است. هدف این فعالیت‌ها، تبیین دیدگاهی جدید در حوزه‌ی امور خیرخواهانه، مشارکت‌های مدنی و داوطلبانه بوده است. در همین راستا، مؤسسه‌ی خیریه‌ی محک، به مناسبت روز جهانی سرطانِ کودک، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۷، اقدام به برگزاری پنج دوره «همایش دوسالانه‌ی بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» نمود تا فرصتی برای تبادلِ تجربیات نظری و کاربردی در این حوزه فراهم کند. این همایش‌ها با محور‌هایی که در هر دوره داشتند، ما را به اهداف خود در زمینه‌ی مسئولیت اجتماعی نزدیک‌تر کردند:
۱) ۲۶ بهمن سال ۱۳۸۹ با محوریت مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و سرطان كودك
۲) ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۱ با محوریت مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و سرطان كودك
۳) ۲۷ بهمن سال ۱۳۹۳ با محوریت مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و توسعه پايدار
۴) ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۵ با محوریت مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و تجارب عملي در جامعه‌ی مدني
۵) ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ با محوریت مدل‌های برنامه‌ریزی، مدل‌های پیاده‏سازی و استانداردهای گزارش‌دهی
محک همواره قدردان همراهی و حمایت اتاق‌های بازرگانی، شخصیت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های ملی و بین‌المللی است که در برگزاری پنج دوره کنفرانس، در کنار این مؤسسه بوده‌اند. بزرگترین دستاورد برگزاری کنفرانس‌های مسئولیت‌ اجتماعی، ترویج این مفهوم در بخش‌ها و سطوح مختلف جامعه بوده است؛ برگزاری کنفرانس‌های ملی مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، و همچنین تعریف استاندارد و تندیس مسئولیت اجتماعی، نشانگرِ موفقیت محک در ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی است.
محک با درک اهمیت مشارکت بلندمدت که زمینه تعریف و تحقق منافع دو طرف را فراهم می‌آورد تلاش می‏کند تا موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به صورت طرحی مدون و ساختارمند در مسیر توسعه پایدار بررسی کند و از این طریق امکان بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‏های جلب مشارکت‏های مردمی را در نهایت یکپارچگی فراهم نماید.
توسعه سازمان و نیاز به رشد منابع جهت پایداری ارائه خدمات از یکسو و اهمیت تداوم مشارکت‏های بشردوستانه بنگاه‌‏های اقتصادی از سوی دیگر، محک را بر آن داشت تا بستری مناسب و اثربخش برای گسترش همکاری با شرکت‌‏های خوشنام و معتبر فراهم آورد. مشارکت خیرخواهانه شركت‏ها به عنوان یکی از حوزه‏های نوین جلب مشارکت‏های مردمی، همواره محک را در مسیر تحقق اهداف خود در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان یاری کرده و نقش مهمی ‏در ایجاد و توسعه ارتباطات دوسویه و هدفمند بین موسسه‌ی خیریه محک و بنگاه‏‏های اقتصادی داشته است. کودکان مبتلا به سرطان در هر شرایطی، چه در بحران، چه صلح، چه جنگ و چه در تحریم به همراهی انسان‌های نیک‏اندیش نیاز دارند و ما امیدواریم با مشارکت بیشتر بنگاه‌های اقتصادی، سلامت و درمان کودکان در هیچ شرایطی به خطر نیفتد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.