0 کمک آنلاین

  • ۲۹ بهمن ۰۲
  • 99 بازدید
  • 0 دیدگاه

 

 

در نشست خبری محک در شیراز مطرح شد:

تلاش برای ساخت شبکه همکاری و ارتباطی سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه سرطان با استانداردهای مشابه

به مناسبت روز جهانی سرطان، چهار مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان از چهار خطه ایران در استان فارس گرد هم جمع شدند. مدیر عاملان مؤسسه‌های خیریه محک، تسکین، کسا و خراسان در یک نشست مشترک در شیراز حضور یافتند و به مناسبت روز جهانی سرطان گزارش اقدامات خود را به جامعه مخابره کردند.

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» گفت: «محک از اولین سال تاسیس خود تلاش کرده تا سازمان را با نگاه به آینده و به شکل استراتژیک اداره کند. از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ سازمان به دنبال تعریف، ایجاد و رشد فعالیت‌های خود در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی بوده است. محک از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ به فکر تاسیس و تجهیز یک بیمارستان فوق‌تخصصی بوده است که در سال ۱۳۸۰ بیمارستان محک به عنوان تنها بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه شروع به فعالیت کرده است.»

وی با بیان آنکه در فاصله سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ بیمارستان محک آماده راه‌اندازی شد، سیستم‌های محک برای اداره یک بیمارستان به روز رسانی شد و از سال ۱۳۸۶ بیمارستان به بهره‌برداری رسید افزود: «در سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ بحث توسعه فعالیت‌های محک در استان‌های دیگر مطرح شد. روش‌های متفاوتی بررسی شد که ما در استان‌ها دفتر داشته باشیم و یا به سراغ توسعه سازمان‌های منطقه‌ای و محلی برویم که اندیشه دوم مورد تثبیت قرار گرفت و سه موسسه‌ای که امروز در این نشست در خدمت آنها هستیم، حاصل آن نگاه استراتژیک هستند.»

احمدیان موسسه کسا در اصفهان، موسسه تسکین در تبریز و موسسه خراسان در مشهد را دارای سقف حقوقی و قانونی مستقل دانست و گفت: «استانداردهای موسسه محک، مدل‌های تأمین منابع و سرویس‌دهی به کودکان در اختیار آنهاست و طی یک فرایند پلکانی ظرف پنج سال موفق شدند قدرت تأمین منابع از داخل استان‌های خود را به دست آورند و امروز کودکان مبتلا به سرطان در این استان‌ها مورد حمایت قرار دارند.»

مدیرعامل با بیان آنکه شیراز تجربه استانی خود محک است تا محک بتواند یک دفتر منطقه‌ای را اداره کند و امکان تبادل نظر مستقیم داشته باشد به معرفی دوره پنجم فعالیت محک پرداخت و گفت: «محک در فاصله سال‌‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ مثل همه دنیا با پاندمی کرونا مواجه شد. در این زمان تلاش کردیم زیرساخت‌های خود را برای این شرایط بهبود دهیم.»

وی ادامه داد: «با توجه به سرعت تغییر در حال حاضر استراتژی محک سه ساله تعریف شده است و امروز استراتژی تحول درمان را دنبال می‌کنیم.»

احمدیان با تاکید بر نگاه محک بر روند فعالیت‌های جهانی جهت تعریف استراتژی‌ها گفت: «ما در محک تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در درمان کودکان مبتلا به سرطان از پروتکل‌های بین المللی که انجمن بین‌المللی SIOP  در دنیا برای سرطان کودکان ارائه می‌دهد استفاده کنیم و با استفاده از این پروتکل‌ها درمان‌های جدیدتر، بهتر و اثربخش‌تر را برای کودکان خود در بیمارستان محک و سایر بیمارستان‌ها ارائه دهیم. محک مانند سایر موسساتی که بعد از پاندمی کرونا به حیات خود ادامه دادند، در استراتژی خود به توسعه زیرساخت‌های دیجیتال برای ارتباط با خیرین و بیماران و فعالیت‌های گسترده‌تر توجه کرد.»

 

ژنتیک، انقلابی در مسیر درمان سرطان

مدیرعامل محک در ادامه با اشاره به آنکه محک ۳۲ سال پیش با انگیزه مادری که کودک مبتلا به سرطان داشت تاسیس شد گفت: «امروزه، ۳۰۰ هزار نفر سالانه در جهان به سرطان مبتلا می‌شود که برای ۸۰ درصد آنها شانس بقا با داروهای موجود، وجود دارد.»

احمدیان تشخیص زودهنگام را شرط بهبودی و کاهش هزینه‌ها دانست و افزود: «در طول این سال‌ها محک تلاش کرده است تا هزینه دارو و درمان کودکان را پوشش دهد. این هزینه‌ها به شکل کلی و سرانه در حال رشد تصاعدی است. بخشی از رشد تصاعدی ناشی از توسعه دانش و تکنولوژی‌های درمانی است.»

وی ادامه داد: «ما امروز در شروع یک انقلاب درمان در سرطان هستیم و آن هم درمان‌ ژنتیکی است. این نوع درمان شانس بهبودی را بسیار افزایش می‌دهد. طبیعی است این تکنولوژی‌های جدید بسیار گران هستند. محک در ۳۲ سال گذشته با کمک نیکوکاران توانسته‌ است تمام هزینه‌های درمان کودکان مبتلا به سرطان را بعد از پرداخت بیمه که الزما بخش بزرگی نیست، پوشش دهد و امیدوار است بتواند با همراهی مردمان ایران زمین، هزینه درمان‌های ژنتیکی را نیز بپردازد.»

 

تأمین بیست درصد از ظرفیت درمان سرطان کودک کشور در بیمارستان محک

آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» با بیان آنکه محک سازمان آرزوهای بزرگ و همت‌های عالی است گفت: «این سازمان از اولین سال تأسیس خود تلاش کرده تا با نگاه به آینده و به شکل استراتژیک حرکت کند. نمونه مشخص این نگاه، ساخت بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان است. معمولا الگوی بیمارستان‌های خیریه، ساخت بیمارستان و واگذاری به وزارت بهداشت است. این در حالی‌ است که بیمارستان محک تنها بیمارستانی است که موسسه خیریه‌‌ای که آن را ساخته، آن را اداره نیز می‌کند و در آن سرویس‌های درمانی به کودکان مبتلا به سرطان را کاملا رایگان ارائه می‌کند. بیمارستان محک با داشتن صد تخت، ۲۰ درصد ظرفیت درمان سرطان کودک کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است. ۲۰ درصد دیگر این ظرفیت مختص بیمارستان امیر شیراز است. البته مؤسسه محک هزینه درمان کودکان در این بیمارستان را مطابق سایر بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی پرداخت می‌کند.»

 

ایجاد ارزش افزوده بر روی کمک‌های مردمی در محک

خیریه‌ها از آنجا اهمیت می‌یابند که می‌توانند با فعالیت سیستمی بر کمک‌های نیکوکاران ارزش افزوده ایجاد کنند. مدیرعامل محک در این باره گفت: «از هر ۱۰۰ تومان عوایدی که به محک کمک می‌شود، تقریبا ۱۱ تومان برای هزینه‌های بالاسری اداره سازمان مصرف می‌شود، ۸۴ تومان هزینه‌های گروه هدف شامل کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها است و در نهایت ۵ تومان نیز برای تحقیق و توسعه مصرف می‌شود. بنابراین ۸۹ درصد کمک‌ها مستقیما برای کودکان مبتلا به سرطان و سرمایه‌گذاری برای آینده صرف می‌شود اما نه به شکل پرداخت مستقیم. تمام این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری زیرساختی است برای آنکه سرویس‌های اثربخش برای دوره طولانی زمانی داشته باشیم.»

بنا به گفته مدیرعامل محک، براساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) هفت سال عمر انسان در هر جامعه‌ای معادل سه برابر تولید ناخالص داخلی است. وی گفت: «اگر با همین مدل ارزش زندگی تعداد کودکانی که بهبودیافته‌اند و یا در طول درمان قرار دارند را با پایین‌ترین نرخ دلار هم محاسبه کنیم، سیستم‌هایی که امروز در محک مستقر است تقریبا ۸۹ تومان را به ۱.۳ میلیارد تومان تبدیل کرده است. این عدد یعنی یک بیمارستان فوق‌تخصصی که در این ۱۶ سال با ظرفیت ۱۰۰ تخت به بالغ بر ۳۰۰۰ کودک توانسته سرویس دهد. این ۱.۳ میلیارد از استقرار سیستم‌های زیرساختی خدمات حمایتی شامل مددکاری، روانشناسی، اسکان در تمام استان‌های کشور و تمام آن نقاطی که در ۴۱ بخش تخصصی در ۴۱ بیمارستان دولتی و دانشگاهی ارائه می‌شود حاصل می‌شود. در نهایت ۱.۳ میلیارد تومان حاصل سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی بوده نه اینکه پول مستقیما در اختیار کودک و خانواده قرار بگیرد.»

 

شبکه‌سازی و توجه به ظرفیت‌های بومی هر استان برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان

از سال ۱۳۹۱ محک، حمایت از کودکان مبتلا به سرطان سرطان در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داد و بر همین اساس «استراتژی توسعه سازمان‌های محلی» مورد توجه قرار گرفت. احمدیان در این باره گفت: «مطابق با این استراتژی، محک اقدام به توانمندسازی سازمان‌های محلی کرد. در حال حاضر سه موسسه همکار ما در استان‌های تبریز، اصفهان و خراسان توسط محک توانمند شده‌اند.»

وی افزود: «این سه خیریه از جمله نمونه‌های موفق و مستقلی هستند که با تکیه بر ظرفیت‌های استانی خود فعالیت می‌کنند. این موسسات در جلسات و دوره‌های آموزشی با محک و طی یک فرایند پلکانی پنج ساله نسبت به مدل‌های تامین منابع مالی، روش‌های حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و استانداردهای جهانی محک آگاه شدند و موفق شدند قدرت تأمین منابع از استان‌های خود را به دست آورند.»

احمدیان با بیان آنکه در یک نگاه کلی می‌توان گفت محک و سازمان‌های همکار با یکدیگر شبکه‌ای تشکیل داده‌اند که به صورت مستقل اداره می‌شوند اعلام کرد: «در یک نگاه ارتباط بین محک و سازمان‌های همکار، به شکل اداره شبکه‌ای از موسسات مستقل است. موسساتی که با ظرفیت‌هایی که محک در اختیارشان قرار می‌دهد، می‌توانند در شهر خود حمایت از کودکان مبتلا به سرطان را به شکل مستقل انجام دهند. این شبکه ارتباطات و همکاری امروزه در همه دنیا به ویژه در انجمن کنترل جهانی سرطان (UICC) بر همین الگو تمرکز دارد. شبکه موسسات خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان دستاورد مهمی است که ما بر اساس استراتژی پنجم خود به آن دست یافته‌ایم.»

احمدیان با تأکید بر استراتژی «تحول درمان» گفت: «بیمارستان محک از طریق گسترش همکاری با موسسات تحقیقاتی و درمانی ملی و بین‌المللی فعال در زمینه سرطان، در مسیر کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و روش‌های مؤثر درمان قرار دارد. این اقدام یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های محک برای تحقق «تحول درمان» است.»

 

محک، سازمان آرزوهای بزرگ و همت‌های بلند

مدیرعامل محک با بیان آنکه محک سازمان آرزوهای بزرگ و همت‌های بلند است گفت: «ما در محک متعهد بودیم که آرزوهای بزرگ در زمان‌های وعده داده شده به بهره‌برداری برسد. این یک سیکل نیاز، عشق و تعهد را ایجاد کرده است و موتور محرک محک در تمام این ۳۳ سال بوده‌ است. ممکن است بنظر برسد محک شبیه یک کارخانه است اما این کارخانه محصول ارزشمندی را تولید می‌کند. محصول آن زندگی و حیات، ارزشمندترین ودیعه خداوند به انسان‌هاست. ما در اینجا در حد خود کمک می‌کنیم تا ضروریات درمان کودکان فراهم شود؛ ۱۶ هزار کودک مبتلا به سرطان بهبودیافته که به مسیر زندگی باز می‌گردند حاصل این تلاش ۳۳ ساله است. این داستان موفقیت، ارزشمند است.»

احمدیان با تأکید بر اینکه خانواده بزرگ محک در سال‌های فعالیت خود فقط با ماندن در بخش خیریه، عدم ورود به بهره‌برداری از بودجه‌های دولتی، عدم ورود به عملیات تجاری و همواره با اتکا به مردم، مسیر خود را طی می‌کند گفت: «امروز امیدوارانه آینده را نگاه می‌کنیم. در برنامه استراتژیک سه ساله خود، به تحول درمان بر اساس جدیدترین پروتکل‌ها و روش‌های درمانی که در بهترین بیمارستان‌های دنیا اجرا می‌شود، فکر می‌کنیم و در مسیر آن گام برمی‌داریم.»

وی افزود: «همکاری سازنده و علمی با چندین بیمارستان در کشورهای توسعه یافته انجام شده است تا پزشکان ما با روش‌های درمانی جدید آشنا شوند. زیرساخت‌های محک در حال توسعه دیجیتال است. مرکز تحقیقات محک دوره جدیدی از فعالیت خود را بر اساس داده‌های ناشی از درمان‌های جدید پیش می‌برد. بر همین اساس امیدواریم بتوانیم بیشترین ظرفیت بهره‌برداری را در بیمارستان داشته باشیم.»

احمدیان با بیان آنکه این آرزوهای بزرگ می‌تواند همچنان لبخندهای امیدوارکننده‌ای بر لبان کودکان ما و خانواده‌هایشان بگذارد ادامه داد: «چشم‌انداز محک این است که کودکان ما، آرزوهایشان از بودن یا نبودن به چگونه زندگی کردن در آینده تغییر کند. خوشحالم که امروز تنها گزارش دهنده من نیستم و همکاران خوبی در استان‌های دیگر داریم و از آنها یاد می‌گیریم تا محک دفتر شیراز را مستقیما اداره کند و بتواند در شیراز هم مانند استان‌های دیگر تامین منابع محلی انجام دهد. شیراز ارزش استراتژیک بالایی دارد به دلیل اینکه بسیاری از استان‌های جنوبی درمان کودکانشان در شیراز انجام می‌گیرد. این شبکه ارتباطی باید بتواند در این منطقه توسعه پیدا کند.»

 

چگونگی بررسی نحوه مدیریت درست محک

مدیرعامل محک در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص چگونگی اداره محک گفت: «ما در تمام این سال‌ها نگران بودیم که آیا سازمان خود را به درستی اداره می‌کنیم یا نه؛ به همین دلیل به سراغ استانداردها و ممیزی‌های بین‌المللی رفتیم. محک اولین موسسه‌ای است که مقام مشورتی کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل را دریافت کرده‌ است.  محک در سال ۱۳۸۶ وارد اولین ممیزی NGO benchmarking شرکت بازرسی بین‌المللی  SGS  شد و موفق شد به عنوان اولین سازمان مردم نهاد در خاورمیانه، گواهی  NGO benchmarking شرکت SGS  را دریافت کند. همچنین در طول ۱۱ سال با هفت ممیزی مستمر، محک در موقعیت اولین سازمان مردم نهاد جهان در استاندارد SGS قرار گرفته و در سایت SGS  در بین ۳۵۰ سازمان مردم‌نهاد در جهان، بالاترین امتیاز جهانی را دریافت کرد.»

احمدیان با تاکید بر اینکه محک برای کسب افتخار به صورت داوطلبانه خود را در معرض ممیزی‌های بین‌المللی قرار نداده‌است گفت: «تجربه مدیریت سازمان مردم‌نهاد در ابعاد محک قبلا در ایران وجود نداشته است بنابراین برای ما مهم است بدانیم که آیا به روش درستی سازمان را اداره می‌کنیم؟ بنابراین خود را با استانداردهای بین‌المللی سنجیدیم و هر چه جلوتر رفتیم متوجه شدیم به روش درستی در حال اداره موسسه هستیم و باید به دنبال انطباق کامل با استانداردهای جهانی باشیم. این موقعیت در سال ۱۳۹۸ کسب شد؛ در سالی که سخت‌ترین تحریم‌های سیاسی اقتصادی علیه ایران وجود داشت و می‌توان حدس زد که نهاد بازرسی بین المللی SGS  با ۱۳۰ سال قدمت هیچ سوگیری را برای دادن این امتیاز به محک نداشته و تمام سخت‌گیری های ممکن را هم ارائه کرده است. این یک افتخار ملی است. محک سازمان مردم است ما فقط آن را اداره می‌کنیم و باید به مردم گزارش دهیم که ما بر اساس این ممیزی‌ها آن را به شکل درستی اداره می‌کنیم.»

احمدیان در این باره با بیان آنکه دو پروژه محک، برنامه توسعه دو ساله در ۲۰۱۴ و اولین بانک اهداکننده سلول‌های بنیادی در ایران در سال ۲۰۱۸، به ارزیابی پروژه‌های بشردوستانه انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه رفته و هر دو این پروژه‌ها مدال طلا کسب کرده‌اند گفت: «در بین سه پروژه خیریه ایرانی، آمریکایی و آلمانی، پروژه توسعه بانک سلول‌های بنیادی محک توانسته رتبه اول و مدال طلا را بدست آورد. این بانک تا امروز تعداد زیادی سلول سازگار برای پیوند سلول‌های بنیادی در ایران داشته که اگر بخواهیم ارزش مالی آن را محاسبه کنیم سر به فلک می‌کشد. امروز کمترین هزینه برای انتقال نمونه سلول از خارج از کشور می‌تواند عددی در حدود ۳ تا ۵ میلیارد تومان باشد. ما خوشبختانه تا به امروز تعداد زیادی سلول سازگار موفق برای کودکان و حتی بزرگسالان در بانک سلول‌های بنیادی داشته‌ایم»

 

شفافیت در محک برای احترام به تأمین کنندگان منابع مالی

احمدیان، شفافیت را یکی از چهار ارزش اساسی محک دانست و گفت: «محک همواره تلاش کرده‌است تنها روی موضوع کودکان مبتلا به سرطان در سه حوزه تمرکز کند؛ موضوع خیریه و حمایت از همه کودکان در همه جای ایران، موضوع درمان و اداره یک بیمارستان که ۲۰ درصد ظرفیت درمان سرطان ایران را به خود اختصاص داده است و موضوع تحقیقات، برای نگاه به درمان‌های آینده. حاصل این تمرکز حدود ۱۶ هزار کودک بهبود یافته‌‌است. موسسه محک تلاش کرده با احترام به مردم که تامین‌کنندگان منابع مالی هستند، نهایت شفافیت را رعایت کند. شما با مراجعه به وب سایت محک می‌توانید صورت‌های مالی حسابرسی شده ما را از سال ۱۳۸۵ تا به امروز ببینید. این حسابرسی به شکل ملی و بین‌المللی انجام شده‌است. تمام اطلاعات صورت‌های مالی ما برای دیدن جریان‌های درآمدی، جریان‌های هزینه‌ای و نحوه تخصیص منابع محک در اختیار مردم عزیز قرار دارد.»

 مدیرعامل محک در ادامه به فعالیت‌های بین‌المللی محک اشاره کرد و گفت: «محک در راستای تحقق تحول درمان و در تداوم حرکت در مسیر جریان‌های جهانی، پیوستن به پروتکل‌های SIOP را از طریق شرکت در برنامه Twinning که با ابتکار سازمان جهانی بهداشت WHO شکل گرفته است، به عنوان هدف استراتژیک در حوزه بیمارستان انتخاب کرده است.» به گفته احمدیان،  Twinningیک برنامه جهانی مشارکت بین‌المللی هدفمند در زمینه انکولوژی کودکان است که با هدف بهبود اقدامات تشخیصی و درمانی در سرطان کودکان، بین یک یا چند مؤسسه از کشورهای با درآمد بالا و یک مؤسسه در کشورهای با درآمد متوسط یا پایین شکل می‌گیرد.

 

تأمین هزینه کودکان مبتلا به سرطان استان فارس با همراهی نیکوکاران شیراز

توسعه گستره جغرافیایی از دیگر برنامه‌های محک است و بر همین اساس دفتر جلب مشارکت‌های مردمی در شیراز با توجه به تعداد بالای بیماران در این شهر راه‌اندازی شد. احمدیان در این باره گفت: «به دلیل پتانسیل‌های درمانی پیشرفته شیراز و مراجعه بیماران در جنوب کشور به این استان، محک به شکل متمرکزتری در استان فارس حضور پیدا کرد. لازم به ذکر است از ۲۸ هزار فرزند محک در سراسر ایران، بالغ بر ۳ هزار کودک مبتلا به سرطان در استان فارس ساکن‌ هستند.»

به گفته احمدیان، هزینه خدمات درمانی و حمایتی فرزندان مبتلا به سرطان کشورمان در استان فارس در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است که با توجه به تورم و افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ این مبلغ به بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کند. وی تأکید کرد: «رسالت دفتر شیراز محک، تأمین هزینه‌های کودکان مبتلا به سرطان استان فارس از طریق جذب کمک‌های بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌ها و نیکوکاران محلی این استان است.»

 

بهره‌مندی از منابع خیرین آذربایجان شرقی برای کودکان همین استان

جواد میلانی، موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تبریز «تسکین» گفت:‌ «باید این نشست را به فال نیک بگیریم. ما چهار مؤسسه خیریه در ۴ استان با یک هدف مشترک اما به شکل مستقل فعالیت می‌کنیم و یک شبکه را تشکیل داده‌ایم. ما گرد هم آمده‌ایم تا هیچ کودکی در هیچ کجای ایران تبعیض درمانی را احساس نکند.»

وی در ادامه به معرفی خیریه تسکین پرداخت و گفت: «تسکین از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در تبریز آغاز کرد و تا سال ۱۳۹۸ توانست با توجه به نیاز شهر تبریز زیرساخت درمانی سرطان کودکان را تأمین و گسترش دهد. از سال ۱۳۹۸ به واسطه آغاز همکاری با محک، تغییر رویکرد در سیستم تسکین انجام شد و مأموریت خود را به پوشش هزینه درمانی کودکان مبتلا به سرطان تغییر داد.»

میلانی با بیان آنکه تغییر رویکرد فعالیت تسکین باعث شد از منابع خیرین استان برای کودکان استان بهره‌مند شویم افزود: «از سال ۱۳۹۸ تا به امروز بالغ بر ۱۹۰۰ پرونده کودک مبتلا به سرطان در خیریه تسکین تشکیل شده که از این تعداد۶۸۰ کودک تحت درمان هستند.»

مدیرعامل خیریه تسکین با بیان آنکه با کسب تجربه از موسسات خیریه مخصوصا محک تاکنون ۶۴۰ کودک مبتلا به سرطان قطع درمان شده‌اند گفت: «این افتخاری است که نشان می‌دهد سرطان پایان زندگی نیست و با حمایت به موقع، نتایج زندگی‌بخشی حاصل می‌شود.»

 

تلاش برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان کل استان اصفهان

محمدرضا احمدی، مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان استان اصفهان «کسا» گفت: «موسسه کسا فعالیت خود را از یک کار داوطلبی مددکاری در سال ۱۳۸۴ آغاز کرد و سال ۱۳۸۹ یک دفتر مددکاری با کمک محک تاسیس کرد. با توجه به استراتژی طراحی شده توسط محک برای توانمندسازی خیریه‌ها، در سال ۱۳۹۳ موسسه مستقل کسا به شکل رسمی تاسیس شد و طی تفاهمنامه پنج ساله با محک اقدامات خود را آغاز کرد.»

احمدی گفت: «از آن زمان حدودا ۲۲۰۰ پرونده کودک تشکیل شده. در حال حاضر ۱۰۰ کودک تحت درمان هستند و خوشبختانه ۶۰۰ کودک قطع درمان شده‌اند. موسسه کسا علاوه بر اصفهان، کودکان مبتلا به سرطان کاشان را نیز تحت پوشش دارد و افق ما حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در کل استان اصفهان است.»

 

حمایت از کودکان استان سیستان و بلوچستان تا خراسان

شیما شریفی، مدیرعامل موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان نیز در این نشست خبری گفت: «خیریه خراسان در ابتدا یک دفتر مددکاری در بیمارستان داشت که اقدامات مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان را انجام می‌داد. در ابتدا پرونده بیماران مشهد را برای محک در تهران ارسال می‌کردیم اما در نهایت با همراهی محک و در راستای استراتژی توانمندسازی خیریه‌ها، موسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان از سال ۱۳۹۵ به شکل مستقل تاسیس شد.»

وی ادامه داد: «در روزهای نخست، مسیر خود را آسان می‌دیدیم اما در مدت کوتاهی متوجه شدیم اگر محک در کنار ما نبود، امکان نداشت به نقطه امروز برسیم. بهره‌مندی از کوله‌بار تجربه ۳۳ ساله محک، موسسه خیریه خراسان را در سال ۱۴۰۲ به موسسه‌ای تبدیل کرد که از ۱۰۶۰ کودک مبتلا به سرطان حمایت می‌کند. ما به شکل روزانه ۲۰ کودک جدید را ثبت و وارد چرخه حمایتی درمان می‌کنیم.»

شریفی در پایان گفت: «با توجه به زیرساخت، برنامه و استراتژی که از موسسه محک دریافت کردیم، این افتخار را داریم که پذیرای تمام کودکانی باشیم که برای درمان از سیستان و بلوچستان تا خراسان به ما مراجعه می‌کنند. خوشحالیم که این ظرفیت در شهر شیراز ایجاد شده و تمام مردم کشور می‌توانند از این خدمات به شکل یکپارچه و در سطح استانداردهای جهانی استفاده کنند.»

 

پایبندی به نحوه پرداخت هزینه‌های هر استان برای کودکان همان استان

 آراسب احمدیان، مدیرعامل محک در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص چگونگی صرف هزینه نیکوکاران گفت: «در شهرهای خراسان، اصفهان و تبریز و همچنین شیراز، جذب منابع نیکوکاران برای همان استان مصرف می‌شود. مسیر پرداخت هزینه هیچ گاه از شهرستان‌ها به تهران اتفاق نمی‌افتد. ما به این اصل پایبند هستیم و حتی سیستمی داریم تحت عنوان «نذورات خاص» که نیکوکار نه تنها استان مورد نظر را برای کمک می‌تواند تعیین کند، بلکه نوع سرویسی که می‌خواهد به کودک ارائه شود مثلا «صرف هزینه برای بازی کودک» را نیز می‌تواند تعیین می‌کند.»

 

تمرکز بر حوزه سرطان کودک با تأکید بر ارزش‌های اساسی محک

احمدیان در پاسخ به خبرنگار روزنامه طلوع درخصوص اصلی‌ترین دغدغه موسسه محک گفت: «حفظ ارتباط سازنده با جامعه مهم‌ترین دغدغه ماست. محک به عنوان یک سازمان از جامعه مدنی، منابع خود را از درون جامعه جذب می‌کند و خدمات خود را نیز به همان جامعه عرضه می‌کند. محک در ۳۳ سال فعالیت خود تنها بر سرطان کودک تمرکز داشته و در این موضوع عمق خود را بیشتر کرده ‌است. ما چهار ارزش اساسی شفافیت، پاسخگویی، قدرشناسی و زیبایی‌شناسی را در محک دنبال می‌کنیم. سه اصل اولیه بر بستر زیبایی‌شناسی انجام شود و جامعه پیام‌های دلگرم‌کننده از محک دریافت می‌کند. امیدواریم هموطنان عزیز شیرازی ما زین پس تابلوهای محک را  بیشتر در سطح شهر ببینند تا بتوانیم جامعه را همواره در مورد سرطان آگاه و امیدوار کنیم.»

خبرنگار روزنامه شهر مردم نیز سوالات خود را درخصوص ماهیت دفتر شیراز و نحوه جذب منابع مالی در این دفتر مطرح کرد. مدیرعامل محک در این باره گفت: «استان فارس به عنوان یکی از قطب‌های درمانی کشور شناخته می‌شود و همین امر باعث شد تا ما دفتر شیراز را راه‌اندازی کنیم اما بخشی از عملیات پشتیبانی این دفتر را در محک انجام می‌دهیم.»

وی ادامه داد: «خبرنگاران سفیرانی هستند که پیام ما را به جامعه می‌رسانند. بنابراین برنامه محک برای جذب منابع مالی توسعه ارتباطات سینه به سینه و بهره‌مندی از همه ابزارهای تبلیغاتی برای سرعت دادن به انجام آن است.»

در ادامه خبرنگار روزنامه عصر مردم از همراهی محک برای اتمام ساخت بیمارستانی صحبت کرد که اداره اوقاف آن را آغاز کرده است. وی گفت: «طرح‌های دولتی بسیار بزرگ هستند و منابع مالی محک توانایی تأمین هزینه‌ها را ندارد. از سوی دیگر هزینه هر دو سال اداره بیمارستان معادل یک بار ساخت بیمارستان است. با توجه به این نکته که رغبت خیرین بیشتر به سمت خرید زمین، ساخت بیمارستان و تجهیز آن است و هزینه‌های جاری را علاقمند نیستند، بنابراین شفافیت تامین مالی برای یک بیمارستان دیگر برای محک بسیار دشوار است. البته محک در مقام مشورتی حتما در کنار تمام مراکز درمانی حضور دارد اما ورود به عملیات اجرایی تقریبا غیر ممکن است.»

 

ارائه خدمات یکپارچه درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان

محک امیدوار است با توانمندسازی خیریه‌های فعال در حوزه سرطان کودک براساس استانداردهایی که حاصل ۳۳ سال فعالیت این سازمان است، خدمات یکپارچه درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان سراسر کشور ارائه شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.