0 کمک آنلاین

نقش مادران در مسیر درمان و بهبودی سرطان کودکان

  • ۱۳ دی ۰۲
  • 120 بازدید
  • 0 دیدگاه

موسسه خیریه محک با بیش از سه دهه تجربه در ارائه خدمات درمانی و حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان، به ویژه در سرفصل‌های روانشناسی و مددکاری، می‌داند که طی کردنِ مسیر درمان سرطان برای کودک بیمار و خانواده‌اش،‌ تا چه اندازه چالش‌برانگیز است. در این مسیر دشوار، نقش مادران به عنوان بزرگ‌ترین حامی فرزندان که عشق و مراقبت ویژه‌ای را نثار کودکانشان می‌کنند بسیار حیاتی می‌شود. مادران در نقش‌های چندگانه‌ای که به عنوان مراقب، حامی، مربی و ستون عاطفی زندگی فرزندانشان برعهده دارند، می‌توانند نتایج مثبتی را در مسیر درمان سرطان کودکان رقم بزنند تا روند بهبودی ایشان به سرانجامی خوب برسد. روز مادر بهانه‌ای است تا ضمن تبریک و ادای احترام به همه مادران سرزمینمان، با یکدیگر نگاهی به نقش ارزشمند مادرانی که فرزندان مبتلا به سرطان دارند بیاندازیم:

  • مراقبت:

مادران در مراقبت از کودکان مبتلا به سرطانشان در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند. آن‌ها مسئولیت‌های مختلفی را به عهده می‌گیرند؛ حضور مداوم در بیمارستان به عنوان همراه، مدیریت داروها، هماهنگی وقت‌ معاینه‌های پزشکی و مدیریت روند درمان. آن‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند که فرزندشان تا حد امکان آسوده‌ترین شرایط فیزیکی را تجربه کند، نسبت به علائم بیماری کودک هشیار هستند و همواره در تلاشند تا محیطی محبت‌‌آمیز برای فرزندانشان فراهم کنند. همه این‌ امور به فرآیند بهبودی کمک شایانی می‌کند.

  • حمایت عاطفی:

مادران در مسیر درمان سرطان فرزندشان، عشق بی‌قید و شرط و حمایت عاطفی فراوانی را نثار کودک خود می‌کنند. آن‌ها آرامش و احساس امنیت را در طول روش‌های درمانی دشوار، دوره بستری و دوره‌های بازیابی فراهم می‌کنند. حضور و گرمای آغوشِ مهربان آن‌ها، اضطراب، ترس و استرس را در کودکان کاهش می‌دهد و حس در کنترل بودن شرایط و امنیت را در فرزندانشان پدید می‌آورد.

  • آموزش و توانمندسازی:

مادران نقشی حیاتی در یادگیری و کسب آگاهی در خصوص نوع سرطان فرزندشان، پروتکل‌های درمانی و عوارض ناشی از روش‌های درمانی وی دارند. آن‌ها منابع قابل اعتمادی را پیدا می‌کنند، با گروه‌های حمایتی و پشتیبانی ارتباط برقرار می‌کنند و با یادگیری مراحل درمان فرزندشان، نقش تسهیل‌گر خود در مسیر درمان را به خوبی ایفا می‌کنند.

  • ایجاد شبکه حمایتی:

مادران اغلب یک شبکه حمایتی برای فرزند بیمار و خودشان تشکیل می‌دهند. آنها با والدین دیگری که با چالش‌های مشابه روبرو هستند، ارتباط برقرار می‌کنند: از طریق گروه‌های پشتیبانی یا شبکه‌های اجتماعی، تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و بستر حمایتی متقابلی فراهم می‌کنند. این شبکه حمایتی، احساس رضایت، ارتباط اجتماعی و امید را در مادران و کودکان بیمار ایجاد می‌کند.

محک با اندیشه نیکوکارانه بنیانگذارش که مادر یک کودک مبتلا به سرطان بود تأسیس شد و امروز با گذشت بیش از سی بهار از عمر این موسسه، می‌دانیم که نقش ارزشمند مادران تا چه اندازه مسیر بهبودی فرزندانشان را هموار می‌کند.

روز مادر بر همه مادران سرزمین‌مان مبارک.

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.