0 کمک آنلاین

وقتی تخصص و عشق پرستاران محک همراه کودکان مبتلا به سرطان می‌شود

  • ۲۸ آبان ۰۲
  • 351 بازدید
  • 0 دیدگاه

ارتباط مؤثر و صحیح با کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آن‌ها، همواره یکی از مهم‌ترین رویکردهای پرستاران بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک بوده است و اقداماتِ گسترده‌ای در واحد پرستاری محک انجام شده تا کیفیت این ارتباط افزایش یابد. شهلا اندامی، مدیر پرستاری بیمارستان محک یکی از این اقدامات را برنامه‌ریزی برای جلسات «رضایت بیمار» دانست و گفت: «در جلسات ماهانه، خانواده‌های کودکان بستری در بیمارستان می‌توانند دغدغه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود را مستقیما با مسئولان بیمارستان، پزشکان و پرستاران درمیان بگذارند تا با بررسی این بازخوردها، سطح کیفی خدمات محک افزایش یابد.»

 

وی افزود: «در شرایطی که بحران‌های روحیِ ناشی از مواجهه خانواده‌ها با بیماری فرزندانشان، گاهی امکان تعاملِ صحیح در حین پروسه‌ درمان را به پرستاران نمی‌دهد، برگزاری چنین جلساتی، موجب می‌شود آن‌ها با آرامش بیشتری بتوانند با بیمارستان ارتباطی دوطرفه برقرار کنند.»

اندامی، یکی دیگر از تحولات واحد پرستاری در سالیان اخیر را تغییر نامِ واحدهای درمانی بیمارستان محک برشمرد و افزود: «بچه‌ها آنقدر باهوش هستند که وقتی وارد بخشی می‌شوند که نام آن بخش «درد» است، سریع آن را در اینترنت جست‌وجو کنند تا متوجه شوند که چه اتفاقی در انتظارشان است. ما پیشنهاد دادیم نام واحدها به نام گل‌ها، شخصیت‌های کارتون‌ها و فیلم‌ها و یا کوه‌های ایران تغییر یابد که در نهایت نام‌گذاری در راستای خوشایندسازی فضای درمان کودک پذیرفته شد. اکنون هر واحدی، نامِ گلی را بر سردر خود دارد که یادآورِ حس و حالِ آن بخش است؛ مثلا بخش ICU، جایی که بدحال‌ترین بیماران در آن بستری هستند، نیلوفر نام‌گذاری شده است؛ گلی که در بدترین شرایط حتی هم زنده می‌ماند و زیباترین گل را از دلِ سختی‌ها می‌رویاند. یا بخش پیوند که کودکان گاهی برای مدتی طولانی به خاطر شرایط حساسشان قرنطینه می‌مانند، پامچال نام‌گذاری شده است؛ گلی که در برف و سرما هم در شرایط گلخانه‌ای گل می‌دهد. ما به کودک می‌گوییم که اینجا قرار است مانند این گل شکوفا بشود و به زندگی عادی‌اش برگردد.»

 

مدیر پرستاری بیمارستان محک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «تطابق با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و نیز نزدیک شدن به پارامترهای بین‌المللیِ جاری در بیمارستان‌های مطرحِ حوزه‌ کودک دنیا، سطح کیفی خدمات پرستاری و رضایت شغلیِ پرستاران محک را افزایش داده است. امروز، پرستاران محک، دانش به‌روزشان را در مراقبت از فرزندانِ محک به کار می‌بندند که نتیجه‌ آن، اعتمادِ روزافزونِ خانواده‌ی بیماران به کادر درمان است.»

 

وی ادامه داد: «پرستارانِ بیمارستان محک، با شرکت در دوره‌های آموزشی مستمر که در داخل و خارج از بیمارستان تشکیل می‌شود، صلاحیت حرفه‌ای خود را به‌روز می‌کنند تا همگام با علم روزِ دنیا در حوزه آنکولوژی کودکان پیش بروند. همچنین، فعالیت Skill Lab در بیمارستان محک، دانش و مهارت پرستاران را در حوزه‌ پرستاری نوین ارتقا داده است.» رویکردِ جدیدی که به گفته‌ مدیر پرستاری در بیمارستان محک به وجود آمده است، استفاده هم‌زمان از پرستاران جوان، پرانرژی و با علم روزِ دنیا در کنار همکاران باتجربه‌ است که به هم‌افزاییِ سیستمِ پرستاری محک کمک فراوانی می‌کنند.

 

اندامی در پایان گفت: «تمرکز بر ایجاد حالِ خوب در فضای بیمارستان محک برای خانواده‌ها و کودکان، به فرآیند درمان آنها سرعت می‌بخشد و کودکان مبتلا به سرطان، مسیر بهبودی را راحت‌تر طی می‌کنند. عشقِ عمیق از درون، رویکردِ انسانی به همراه هم‌دلی و گذشت، راز موفقیت پرستاران محک است که بچه‌ها و خانواده‌ها را عضوی از خانواده‌ی خودشان می‌دانند.»

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.