0 کمک آنلاین
چگونه با یک کودک مبتلا به سرطان رفتار کنیم؟

چگونه با یک کودک مبتلا به سرطان رفتار کنیم؟

  • ۲۴ مرداد ۰۱
  • 441 بازدید
  • 0 دیدگاه

در گفتگو با سرپرست واحد روانشناسی محک مطرح شد:

چگونه با یک کودک مبتلا به سرطان رفتار کنیم؟

یکی از رایج‌ترین ابهامات میان والدین و اطرافیان کودکان مبتلا به سرطان، این است که پس از ابتلای کودک‌شان به بیماری سرطان، چگونه با او رفتار کنند؟ ساده‌ترین پاسخ این است که آگاهی‌بخشی به کودک درخصوص بیماری او اهمیت زیادی دارد. بیشتر کودکان در مراحل مختلف درمان بیماری، حالاتی چون اضطراب، ترس، خشم و ناراحتی بروز می‌دهند که رفتار صبورانه دیگران نقش زیادی در مدیریت این شرایط دارد. در کنار تمامی این موارد، رفتارهای دیگری نیز وجود دارند که به بهبودی کودک کمک زیادی می‌کند. مریم محمدعلی، سرپرست واحد روانشناسی محک با بیان آنکه در ابتدا پس از تشخیص بیماری سرطان، خانواده‌ها با این چالش مواجه می‌شوند که آیا بیماری را از فرزند خود پنهان کنند یا حقیقت را با او در میان بگذارند می‌گوید: «مواجهه کودک در هر سنی با بیماری‌اش، شوک بزرگی به او وارد می‌کند، بهتر است در هر سنی، اطلاعات در زمینه بیماری متناسب با سن کودک و راهنمایی روانشناس انجام شود تا کودک واکنش هیجانی کمتری نشان دهد. »

وی ادامه می‌دهد: «در کودکان زیر ۷ سال با توجه به اینکه کودک درکی از بیماری سخت، زندگی یا مرگ ندارد، توصیه می‌شود والدین برای توضیح بیماری وارد جزییات نشوند تا سطح اضطراب کودک افزایش پیدا نکند. اما با توجه به رشد فکری و توجه کودکان بالای ۷ سال به مسائل مختلف، لازم است اعضای خانواده با کمک روانشناس و پزشک معالج، اطلاعاتی در مورد بیماری‌ در اختیار او قرار دهند. برای مثال، عوارض شیمی‌درمانی باید با لحنی قابل فهم و کودکانه برای کودک مبتلا به سرطان توضیح داده شود تا هنگام مواجه با تغییرات ظاهری مانند ریزش مو و ابرو، سیاهی زیر چشم و ضعف جسمانی نترسد.»

محمدعلی تأکید می‌کند که اطرافیان کودک باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم این پیام را به بیمار برسانند که او در این مسیر سخت تنها نیست و خانواده همواره در کنار او هستند.

مریم محمد علی در پایان، ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی کودکان بیمار گفت: «روانشناسان و مشاوران محک، با همه کودکان تحت درمان و خانواده ایشان در بیمارستان‌های سراسر کشور در ارتباط بوده و علاوه بر حضور فیزیکی خود، از طریق تماس تلفنی نیز دوشادوش کودکان و والدین در هموار نمودن مسیر سخت مبارزه با سرطان، تلاش می‌کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.