0 کمک آنلاین
بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک

تأثیر پژوهش بر تشخیص و اثربخشی پروتکل‌های درمانی سرطان

  • ۲ دی ۹۹
  • 805 بازدید
  • 0 دیدگاه

به گزارش مرکز تحقیقات خون‌ و سرطان بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک:

تأثیر پژوهش بر تشخیص و اثربخشی پروتکل‌های درمانی سرطان 

در دنیای امروز که سرطان یکی از عوامل اصلی بروز مرگ و میر در جهان است، متخصصان این حوزه در حال پژوهش و تحقیق هستند که با شناخت بیشتر درباره روش‌های تشخیصی و درمانی انواع سرطان‌ها به کاهش ابتلا و مرگ و میر و همچنین رسیدن به روش‌های درمانی اثربخش‌تر کمک کنند. بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک نیز به عنوان یکی از قطب‌های مهم در زمینه تشخیص و درمان سرطان کودک در منطقه بر اساس بیانیه چشم‌انداز خود همواره در مسیر پژوهش از طریق گسترش همکاری با مؤسسات تحقیقاتی و درمانی ملی و بين‌المللی فعال در زمينه سرطان، تلاش می‌کند به کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و روش‌های مؤثر درمان دست یابد.

بیمارستان محک با بررسی بیماری‌های بدخیم، نادر و اهتمام به درمان آنها و با اتکای ظرفیت‌های بین‌المللی مؤسسه خیریه محک در ایجاد ارتباط با مجامع و متخصصان بین‌المللی در حوزه خون و سرطان، مرجع معتبری در زمینه ارائه و به روزرسانی پروتکل‌های درمانی سرطان کودکان در کشور به شمار می‌رود. مرکز تحقیقات خون و سرطان محک از سال ۱۳۹۰ همکاری با سازمان‌های بین‌المللی مشابه در زمینه سرطان کودکان، نظیر شبکه بین‌المللی معالجه و تحقیقات سرطان (INCTR)، همکاری با مرکز تحقیقاتی سنت جود Saint Jude ، مؤسسه بین‌المللی حمایت از کودکان مبتلا به سرطان  (ISCC)، موسسه تحقیقاتی گوستاو روسی فرانسه (IGR)، مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به لوسمی در ترکیه (LOSEV)، اتحادیه بین‌المللی مبارزه با سرطان  (SIOP) ، بیمارستان کودکان گاسلینی ایتالیا و انستیتو سرطان ایران را به منظور هم‌افزایی دانش و اطلاعات مرتبط با این حوزه، در دستور کار خود قرار داده است. به همین دلیل و به مناسبت روز پژوهش با کارشناس مرکز تحقیقات خون و سرطان محک به گفتگو نشستیم تا آخرین اطلاعات و دستاوردها در زمینه سرطان کودکان را به جامعه مخابره کنیم.

نرجس مهرور، در خصوص ضرورت انجام پژوهش در حوزه سرطان کودکان گفت:«از آنجایی که تحقیقات در زمینه سرطان باعث ایجاد رویکردهای جدید و نتایج بهتر در مسیر درمان بیماران می‌شود، مرکز تحقیقات خون‌ و سرطان محک تلاش می‌کند تا از نتایج پژوهش‌ها در تمامی نقاط جهان به منظور بهبود درمان سرطان در کودکان بهره‌‌مند شده و پروتکل‌های بیمارستان را به طور مستمر با روش‌های درمانی برترین مراکز پزشکی جهان مقایسه کند. این کار موجب اثربخشی هر چه بیشتر درمان و در نهایت افزایش آمار بهبودی سرطان در اطفال خواهد شد.»

وی با اشاره به نقش تحقیقات در درمان سرطان کودکان افزود: «پژوهش، همگام با درمان علاوه بر تسهیل بهبودی، ارتقای کیفیت درمان و زندگی کودکان مبتلا به انواع این بیماری را با بروزکردن دانش در زمینه انجام درمان‌هایی که کمترین عوارض دیررس را رقم می‌زنند به دنبال خواهد داشت. برای رسیدن به این اهداف در مرحله نخست به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا پروتکل‌های کنونی درمان سرطان در ایران مطابق با علم روز جهان است؟ در مرحله بعدی کاهش یا کنترل عوارض ناشی از درمان سرطان در برخی از کودکان مورد توجه قرار می‌گیرد، و از دیگر مأموریت‌های مرکز تحقیقات خون و سرطان محک، کنترل عود مجدد در کودکان بهبودیافته و افزایش کیفیت زندگی تعدادی از آنهاست که با عوارض حاصل از درمان رو به رو می‌شوند. اما کار این مرکز به اینجا ختم نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت کنترل ابتلا به سرطان در میان جمعیت و بررسی فاکتورهای خطر جهت آگاهی‌رسانی به افراد مستعد ابتلا به این بیماری در جامعه، از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهش در این حوزه به شمار می‌رود.»

مهرور همچنین با بیان نتایج و دستاوردهای محک در زمینه پژوهشِ راه‌های درمان سرطان اطفال تا امروز ادامه داد: «تشخیص‌های زودهنگام، درمان کودکان مبتلا به سرطان با کمترین عوارض، اشتراک پژوهش‌های علمی با مراکز درمانی ملی و بین‌المللی از جمله دستاوردهای تحقیقات در این زمینه به شمار می‌رود. لازم به ذکر است بیمارستان محک در ۱۴ سال فعالیت خود، به عنوان یک مرجع در درمان سرطان کودکان، در سال‌هایِ اولِ پژوهش‌هایِ اپیدمیولوژیِ خود، داده‌های مرتبط با انواع سرطان‌های بدخیم و نادر را مورد بررسی قرار داد و در ادامه توانست سیستم ثبت سرطان کودکان محک را راه‌اندازی کند تا پژوهش در حوزه درمان سرطان اطفال، شناسایی عوامل روانشناختی، ژنتیکی، مولکولی و نیز بررسی اثربخشی داروها با سهولت بیشتری انجام شود. این داده‌ها و بررسی پروتکل‌های انجام شده در بیمارستان محک به عنوان یک مرجع بزرگ به صورت مقاله علمی در اختیار سایر مراکز همکار قرار می‌گیرد و محک با این اطلاعات در تحقیقات مراکزی که صرفا به امر پژوهش می‌پردازند مشارکت دارد که در تمامی آنها مالکیت معنوی محک نیز حفظ می‌شود.»

کارشناس مرکز تحقیقات خون و سرطان محک در پایان در خصوص به اشتراک‎گذاری دانش و تجربه در حوزه سرطان کودک با سایر مراکز درمانی ملی و بین‌المللی گفت: «شرکت در کنگره‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی، حضور مجازی در وبینارها، ایراد سخنرانی در نشست‌های علمی و برگزاری کارگاه‌های مختلف راه‌های انتقال و هم‌افزایی دانش در این حوزه است. این کار سبب می‌شود مرکز تحقیقات سرطان کودکان محک همگام با سایر جوامع علمی پیش رفته و به نوآوری‌های تخصصی بر پایه علم روز پزشکی دست بزند.»

انتقال دانش و تجربه در سطح ملی و بین‌المللی، انجام تحقیقات ترجمه‎‌ای به منظور دستیابی به علم بروز دنیا، دستیابی به روش‌های جدید برای مدیریت بهتر مراحل درمان و کمک کردن عوارض داروها، رسیدن به بالاترین سطح از درمان چند تخصصی سرطان کودکان و روشه‌ای مداخله‌گر در مراحل درمان برای رسیدن به اثربخش‌ترین درمان و همچنین کمک به ارتقای کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان از جمله اقداماتی است که این مرکز تحقیقات تلاش دارد تا با آنجام آن به اهداف مؤسسه خیریه محک برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان کمک کند. امیدواریم  با گسترش پژوهش و تحقیق که در دنیای امروز اقدامی جدانشدنی برای بهبود و توسعه روش‌های علمی است، مسیر درمان فرزندان محک روز به روز هموارتر شود و بهبودی و سلامتی پایان روزهای سخت مبارزه با بیماری‌شان باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما