0 کمک آنلاین
سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک

حضور سه روزه مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در استان گیلان

  • ۲۶ آبان ۰۰
  • 546 بازدید
  • 0 دیدگاه

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک روزهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان به گیلان می‌رود تا مردمان نوع‌دوست این استان نیز بتوانند با اهدای نمونه خون و ثبت اطلاعات ژنتیکی خود در بانک HLA محک، نجات بخش یک زندگی باشند.

 

دکتر منصوره حقیقی، رئیس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک می‌گوید: «تعدادی از هم‌وطنان‌مان در گیلان با راه‌اندازی کمپینی به نام «هم‌خون» تصمیم گرفته‌اند با ثبت اطلاعات ژنتیکی خود در بانک HLA محک، از کودکان مبتلا به سرطان و سایر بیماران نیازمند به پیوند حمایت کنند. مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک به دنبال این اقدام انسان‌دوستانه، به شهر رشت می‌رود تا افراد ساکن در استان گیلان نیز بتوانند به جمع اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز بپیوندند.»
وی ادامه می‌دهد: «در صورتی که افراد تمایل داشته باشند با ثبت اطلاعات ژنتیکی خود در بانک HLA محک عضوی از این خانواده بزرگ شوند، می‌توانند از روزهای پنجشنبه تا شنبه، در صورت داشتن شرایط عضویت، برای اهدای نمونه خون و یا ثبت نام به پژوهشکده گیلان‌شناسی مراجعه کنند. پس از دریافت نمونه، این اطلاعات در محک ثبت خواهد شد. بنابراین در صورت سازگاری نمونه اهدا کننده با یک فرد نیازمند به پیوند، این موضوع طی تماسی به آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد. نیکوکاران با این اقدام می‌توانند سلامتی و شادی را به یک انسان و خانواده‌اش بازگردانند.»

 

حقیقی همچنین در خصوص اهمیت تنوع ژنتیکی نمونه‌های ثبت شده در مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک ادامه می‌دهد: «ارزش وجودی بانک HLA به تعداد و تنوع اطلاعات ثبت شده در آن است. همچنین این موضوع مهم‌ترین چالش ما در این مرکز به شمار می‌رود. افراد نیازمند به پیوند از هر نژاد و قومیتی که باشند، برای یافتن نمونه سازگار در میان نیاهای خودشان شانس بیشتری دارند. بنابراین ثبت اطلاعات متنوع از HLA انسان‌ها در این بانک از اهمیت بسیاری برخوردار است. بی شک هر چه تعداد هم‌وطنان داوطلب برای اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز بیشتر باشد، بیماران بیشتری شانس زندگی دوباره را پیدا خواهند کرد.»

 

رئیس مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک در پایان با اشاره به اینکه این مرکز از بدو شروع فعالیت خود (سال ۱۳۹۶) تا کنون بیش از ۹ هزار نمونه را ثبت کرده، که از این تعداد ۵۴۵ نمونه اهدا شده با بیماران نیازمند پیوند در سراسر کشور و حتی در سایر کشورها، منطبق شده است، افزود: «این روزها محک عضو فعال شبکه ملی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و اولین مرکز پذیره‌نویسی غیردولتی کشور و سومین بانک بزرگ HLA ایران به شمار می‌رود. این مرکز در سال‌های گذشته نیز با استقبال زیاد افراد نیک‌اندیش و نوع‌دوست مواجه شده است. این‌بار نیز با ثبت نام بیش از ۱۳۰۰ نفر از هم‌وطنان‌مان در استان گیلان برای اهدای نمونه خون، شاهد حمایت جمعی از کودکان و بیماران مبتلا به سرطان در سراسر کشور خواهیم بود.»

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما