0 کمک آنلاین

دومین همایش مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و سرطان کودک

  • ۲۸ بهمن ۹۱
  • 955 بازدید
  • 0 دیدگاه
دومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سرطان کودک ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۱ همزمان با هفته جهانی سرطان با حمایت اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران و ایران در موسسه خیریه محک برگزار شد.
در ابتدا مهندس احمد پورفلاح دبیر همایش،‌ عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران و عضو هیأت امنای محک، ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر در همایش مختصری از تاریخچه امور خیریه در ایران و پیشینه پرداختن به مفهوم مسئولیت اجتماعی در محک را بیان کرد و گفت: «در دنیای مدرن امروزی آنچه مایه آرامش انسان‌ها می شود، با هم بودن، ‌برای هم بودن و تلاش برای دیگری است. »
دکتر جواد کرباسی‌زاده رئیس هیأت مدیره محک با اشاره به برنامه دوم استراتژیک این موسسه از سال ۱۳۹۱ تا۱۳۹۶ یادآور شد که یکی از اصول پنج‌گانه این برنامه مربوط به برنامه‌ریزی، تعریف و اجرای پروژه‌های حمایت مالی، مسئولیت اجتماعی و بازاریابی خیرخواهانه بین موسسه خیریه محک و شرکت‌ها است و این همایش گام مهمی در زمینه اطلاع رسانی و گسترش مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها است و ابراز امیدواری کرد که نتایج این همایش در فعالیت تمامی مؤسسات خیریه تأثیر مثبت داشته باشد.
سپس مهندس آراسب احمدیان مدیرعامل محک در سخنانی به معرفی مؤسسات مردم‌نهاد، تأثیر آنها در جوامع هزاره سوم، پارادایم‌های حاکم بر مدیریت آنها و چالش‌های پیش روی فعالیت‌های این سازمان‌ها پرداخت. همچنین وی با مرور بر تعاریف مختلفی که در زمینه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها ارائه شده ویژگی‌ها این مفهوم را برشمرد و گفت: «نزدیک‌ترین دیدگاه در میان صاحب‌نظران در عرصه مسئولیت اجتماعی دیدگاه پورتر است که در رویکردی استراتژیک حوزه توجهِ اقدام بنگاه اقتصادی در موضوع مسئولیت اجتماعی باید در نقاطی باشد که منطبق بر قلب کسب و کار بنیادین شرکت و زنجیره ارزش آن است و با پرداختن به آن ارزش اقتصادی و اجتماعی شرکت افزایش می‌یابد. » در ادامه احمدیان به ارائه گزارش عملکرد جامعی از فعالیت‌های موسسه خیریه و بیمارستان محک پرداخت.
سپس دکتر یحیی آل اسحاق رئیس هیأت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران موضوع مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها را از سه دیدگاه دینی، انسانی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد و گفت: «بنگاه‌های اقتصادی که از منافع ملت، جامعه و کشور استفاده می‌کنند علاوه بر فعالیت اقتصادی و کارآفرینی باید بازده و خدمات اجتماعی برای جامعه داشته باشند و در این زمینه مسئول‌اند.»
در ادامه برنامه دکتر شهیندخت خوارزمی مدلی مفهومی پیرامون مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها با رویکرد کیفیت زندگی ارائه کرد. وی با اشاره به اولین همایش مسئولیت اجتماعی محک در سال ۱۳۸۹ عنوان کرد که میزان پرداختن سازمان ها به موضوع مسئولیت اجتماعی از دو سال پیش تا کنون رشد داشته است. دکتر خوارزمی گفت: «بدون یک مدل سیستماتیک مفهومی نمی توان به تمامی جنبه های مسئولیت اجتماعی پرداخت. در مدل کیفیت زندگی این سوال مطرح می شود که آیا غایت فعالیت های مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت ها(CSR) می تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم منجر شود؟ و نحوه تحقق این هدف بر این اساس مورد بررسی قرار می‌گیرد »
دکتر عباس آخوندی وزیر سابق مسکن و شهرسازی و استاد دانشگاه، بنگاه‌های اقتصادی را به مثابه یکی از هسته های شکل دهنده اجتماع مورد بررسی قرار داد و از این دیدگاه بنگاه‌ها را داری هویت اجتماعی دانست و گفت: « بنگاه های اقتصادی به عنوان عضوی از اجتماع دارای حقوق و مسئولیت‌هایی هستند و از آنها انتظار می رود که رفتاری اخلاقی داشته باشند و این همان مسئولیت اجتماعی است.»
سپس شهرزاد اسفرجانی مدرس تبلیغات و مشاور مدیر عامل محک به بررسی مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان ها از دیدگاه مدیریت برند پرداخت و سه محور اقتصادی،‌زیست محیطی و اجتماعی را در مورد حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت ها مطرح نمود.
وی اضافه کرد؛ مسئولیت اجتماعی به عنوان «خلق ارزش برای جامعه و ارتقای سطح کیفی زندگی عموم » بالاترین درجه در انجام این مفهوم است. اسفرجانی گفت:‌‌ «در دنیای امروز یک برند محبوب نمی تواند بی تفاوت به حساسیت های جامعه به فعالیت خود ادامه دهد. برند مسئول به نگرش مخاطب خود فکر می کند.»

پس از یک استراحت کوتاه و پذیرایی از مهمانان قسمت دوم همایش با سخنان دکتر محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران آغاز شد.

دکتر نهاوندیان ضمن ابراز خرسندی از تداوم و استمرار فعالیت محک در زمینه مسئولیت اجتماعی با برگزاری دومین همایش در این زمینه این موسسه را نماد اراده جمعی در یک خدمت انسانی دانست. دکتر نهاوندیان انجام سه موضوع را لازمه گسترش مسئولیت اجتماعی در میان شرکت ها دانست و گفت:‌«تسهیل مقررات برای انجام امور خیریه، ارائه الگوهای مناسب و تلاش اتاق بازرگانی در جهت توانمند سازی سازمان ها در انجام مسئولیت اجتماعی سه موضوعی است که می بایست تحقق یابد.»
در این قسمت مراسم احسان حدادی قهرمان ملی و برنده مدال نقره المپیک لندن در پرتاب دیسک، مدال خود را که به گفته خودش “ارزشمند ترین چیزی است که در زندگی دارد” به کودکان محک اهدا کرد. سعید نصیری فرزند بهبود یافته محک و قهرمان جهان در وزنه برداری و مجتبی کودک تحت درمان محک به نمایندگی از تمامی فرزندان محک روی صحنه حاضر شدند و مدال حدادی را دریافت کردند. کودکان محک هم نامه‌ای سرشار از صمیمیت و احساسات کودکانه خود را به او تقدیم کردند. در این مراسم سعیده قدس بنیانگذار محک گفت: « تجربه محک نشان می دهد که جامعه ما تا چه اندازه ذهنیت پیشرفته‌ای به مسئولیت اجتماعی دارد و مردم ما این مفهوم را در عمق جان خود به همراه دارند. اینکه امروز می بینیم که قهرمانی در غوغای هیجان مسابقات المپیک واژه محک را از یاد نمی برد و می‌گوید به عشق کودکان محک در المپیک پرتاب دیسک را انجام داده، ثمره ۲۱ سال مشارکت و اعتماد تمامی انسان‌های نیک اندیش و اعضای خانواده محک است.»
سپس دکتر فرانک نگهدار مدیر توسعه پایدار شرکت کیسون سخنانی را پیرامون ریشه های باستانی، فرهنگی و مذهبی مسئولیت اجتماعی در ایران بازگو کرد و گفت:‌«فرهنگ انسان دوستانه ریشه در فرهنگ ایران دارد که اکنون نیازمند بازنگری و بازیابی است.»
علیرضا امیدوار مدیر مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها ضمن تشریح چند مطالعه موردی در زمینه پروژه های مسئولیت اجتماعی موفق در جهان عنوان کرد که این مفهوم شرکت‌ها را از موجودی اقتصادی به موجودی اجتماعی تبدیل می کند و در حقیقت نوعی ارتباط دوسویه و در سطوح برابر میان شرکت‌ها و موسسات خیریه برقرار است.
سپس صبا کامکار مدیر روابط عمومی و امور بین الملل موسسه خیریه محک در سخنانی مسئولیت اجتماعی موسسه خیریه محک را تشریح کرد. وی با اشاره به اینکه محک با وجود آنکه یک موسسه خیریه است که تمامی فعالیت‌هایش را متوجه حمایت همه جانبه از گروهی از جامعه یعنی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها نموده است اما با این وجود این سازمان به عنوان یک الگوی اجتماعی در حوزه‌های دیگری نیز بر اساس بیانیه چشم انداز و ماموریت و در حوزه مدیریت کلان سازمان، برای خود مسئولیت اجتماعی تعریف کرده است. وی گفت: « موسسه خیریه محک در حوزه اجتماعی با پرداختن به اصول شفافیت و پاسخگویی و حفظ اعتماد عمومی به این سازمان و در نتیجه به رویکرد فعالیت خیریه، در حوزه اجتماعی در سه زمینه منابع انسانی، جامعه و سازمان های همکار و در حوزه زیست محیطی با تلاش در جهت کاهش آلودگی و مدیریت حفظ منابع تلاش دارد تا به بهترین شیوه ممکن مسئولیت اجتماعی خود را ایفا نماید.
در انتهای مراسم مهندس پورفلاح دبیر همایش بیانیه دومین همایش مسئولیت اجتماعی سازمان ها و سرطان کودک را قرائت کرد:
بیانیه دومین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سرطان کودک
۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۱
با اتکاء به دیدگاه پورتر، مسئولیت اجتماعی یک معامله نیست و بنگاه‌های اقتصادی و سازمانهای غیردولتی طرفین یک معامله نیستند، بلکه آنها شرکای استراتژیک یکدیگر در دستیابی به هدف مشترکی هستند که به ارتقاء وضعیت گروه‌های هدف سازمان‌های غیردولتی از یک سو و ارتقاء ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی بنگاه از سوی دیگر منجر می‌گردد. مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یک ارتباط دوسویه هدفمند است و ضروری است سازمان‌های غیردولتی با شناخت ادبیات بنگاه‌های اقتصادی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را بر مبنای مؤلفه‌های مدیریت توجیه، تعریف و گزارش‌دهی نمایند.
در دومین کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها که به ابتکار مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان «محک» و با حمایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به دنبال اولین کنفرانس با همین موضوع در ۲۶ بهمن ماه سال ۱۳۸۹، در ۲۴ بهمن سال ۱۳۹۱، بمناسبت روز جهانی سرطان کودک برگزار شد، سازمان‌های غیردولتی ایرانی به عنوان بازیگران اصلی عرصه جامعه مدنی و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان مخاطبان بلامنازع عرصه اقتصاد ضمن بررسی دستاوردهای اولین کنفرانس در حوزه‌های:
۱. افزایش ظرفیت سازمان‌های غیردولتی ایرانی برای تدوین و اجرای پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی

۲. ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و منافع دو سویه آن برای بنگاه‌های اقتصادی از طریق اتاق‌های بازرگانی

۳. تلاش مشترک برای ایجاد مشوق‌های مناسب برای شرکت‌هایی که داوطلبانه به انجام مسئولیت‌های اجتماعی می‌پردازند.

۴. ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی توسط سازمان های غیردولتی در جامعه و ایجاد ارزش در میان افکار عمومی جامعه برای شرکت‌هایی که به آن عمل می‌نمایند.

و برای دومین کنفرانس در جهت تکمیل بیانیه اول مصوب شد:
۱. به بررسی ارتباط دوسویه سازمان‌های غیردولتی و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان شرکای استراتژیک برنامه‌های مسئولیت اجتماعی پرداخته و الگوهای این همکاری مورد مطالعه قرار گیرند.
۲. در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران (ترجیحاً در ICC) کمیته مسئولیت اجتماعی با مشارکت مؤسسه محک تشکیل شود.
۳. با همکاری محک از سایر مؤسسات خیریه دعوت شود که کمیته دائمی مؤسسات خیریه مردم نهاد تشکیل و در جهت سامان‌دهی اینگونه مؤسسات و ایجاد واحد آمار مستقل به این منظور شروع به فعالیت نماید.
امید است دستاوردهای کنگره دوم مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در زمینه پروژه‌های مشترک مسئولیت اجتماعی در سومین کنفرانس که در بهمن ماه ۱۳۹۳ برگزار خواهد شد مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
محک از تمامی اساتید، صاحب نظران، مدیران، یاوران و همراهانی که با حضور خود در این همایش و با مشارکت خود در امور خیر مفهوم مسئولیت اجتماعی را در جامعه نهادینه می کنند و فرهنگ کمک به هم نوع را گسترش می دهند سپاسگزار است.همچنین محک قدردان تلاش همکاران اتاق بازرگانی ایران-تهران، شرکت سکو ایران است که با مشارکت مسئولانه و داوطلبانه خود این موسسه را در برگزاری دومین همایش مسئولیت‌های اجتماعی سازمان‌ها و سرطان کودک حمایت کردند.

به امید آنکه روز به روز در مسیر گسترش اهداف این سازمان در ارتقای کمی و کیفی حمایت های درمانی و رفاهی از کودکان مبتلا به سرطان گام بردارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما