0 کمک آنلاین
روز جهانی رادیولوژی

رادیولوژی به ایران می آید: برگی از تاریخ

  • ۱۸ آبان ۹۹
  • 929 بازدید
  • 0 دیدگاه

بعد از ظهر هفتم تیرماه سال ۱۳۰۳ هجری شمسی. تهران. میدان بهارستان. مجلس شورای ملی. رئیس مجلس به یکی از نمایندگان اجازه می‌دهد تا سوالش را از وزیر معارف بپرسد.
«موضوع سؤال بنده راجع به دستگاه مخفیه رادیوالکترولوژی است که مدت شانزده ماه است وارد طهران شده برای استحضار خاطر آقایان عرض می‌کنم این دستگاهی که برای مریض‌خانه دولتی خریداری شده یکی از کارهای بسیار خوب دولت است زیرا به وسیله این ماشین دکتر تخصص آن موفق می‌شود که خیلی از امراض مهم را تشخیص دهد و برای معالجات گوناگون و عکس انداختن و تشخیص بعضی از امراض داخلی از قبیل سرطان و غیره این ماشین بسیار مفید است قریب شانزده ماه است که این دستگاه وارد طهران شده… دولت دکتر حبیب را که متخصص این کار بود مأمور خرید این دستگاه کرد و او هم رفت و خرید و در چند قوطی از راه بغداد وارد طهران کرد و از آن وقت تا به حال که شانزده ماه می‌گذرد توی قوطی‌ها مانده و اصلاً معلوم نیست چه صورتی پیدا کرده است در حالی که اگر این دستگاه را باز می‌کردند برای مردم فقیر مخصوصاً خیلی مفید بود. الان یک دستگاهی خود دکتر حبیب دارد که به راه است که در موقع به کار انداختن از فقرا بیست تومان حق‌المعالجه می‌گیرد در صورتی که آن دستگاه را اگر سوار کنند شاید سه چهار تومان باید بدهند… اگر این دولت در مریض‌خانه به کار بیفتد اغلب از امراض که بیشتر فقرا مبتلا هستند و به خوبی و به زودی معالجه می‌شود… بنده حالا از آقای وزیر معارف سؤال می‌کنم که درباره این ماشینی که بالغ بر بیست هزار تومان وارد طهران شده است چه تصمیمی اتخاذ کرده است آیا همان طور در قوطی‌ها پیچیده شده است یا او را باز کرده و به کار انداخته‌اند.»
وزیر معارف قول می‌دهد که موانع استقرار این دستگاه را بر طرف کند تا فقیر و غنی بتوانند از آن منتفع شوند. چند ماه بعد اولین دستگاه رادیولوژی ایران در مریضخانه دولتی تهران (بیمارستان سینای فعلی) شروع به کار می‌کند…
این داستان ورود رادیولوژی به ایران است. داستانی به قدمت یک قرن. از آن روز تا امروز این فنِ شریف، جان بسیارانی را با تشخیص به موقع بیماریشان نجات داده است.
با وجود اینکه تجهیزات این رشته بسیار گران است ولی به یمن اعتماد و یاری شما نیکوکاران گرامی، کودکان مبتلا به سرطان سال‌هاست که از این خدمات زیر سقف بیمارستان محک بهره‌مند می‌شوند و نیازی نیست برای تصویربرداری به مراکز درمانی دیگری مراجعه کنند. دانش تصویربرداری در سریعترین زمان ممکن، مهم‌ترین اطلاعات را در اختیار متخصصان می‌گذارد تا بر اساس این اطلاعات بدون از دست دادن زمان، درمان کودکان‌مان را شروع کنند.
روز جهانی رادیولوژی را به همکاران‌مان در بخش تصویربرداری در سراسر ایران که یار همیشگی کودکان محک هستند و نیز به همه فعالان این رشته تبریک می‌گوییم.
پانوشت: بخشی از متن برگرفته از صورتجلسات مجلس شورای ملی است که از سایت مجلس شورای اسلامی برداشته شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما