0 کمک آنلاین

روانشناسی: نظر به رنج دیگران

  • ۹ اردیبهشت ۰۱
  • 484 بازدید
  • 0 دیدگاه

آنگاه که کسی با همه هوش و حواس و عاطفه‌اش پای حرف کسی دیگر می‌نشیند، می‌گوییم دل به دل هم‌صحبتش داده است. و این راز بزرگ چیزیست که امروز آن را مشاوره روان‌شناسانه می‌خوانیم: دل به دل دادن تا بتوانی زخم‌های روح و کبودی‌های روان دیگری را با دانش و تخصص ببینی.
امروز را روز روان‌شناسی و مشاوره نام نهاده‌اند به بزرگداشت روان‌شناسان و مشاورانی که حرفه‌ای بسیار دشوار و بسیار خطیر را برگزیده‌اند: حرفه آنها نظر به رنج دیگران است؛ دیدن رنج و تیمار آن و مرهم گذاشتن بر زخم‌هایی ناپیدا ولی دردناک و عمیق، با مهر و تخصص.
سال‌هاست که روان‌شناسان و مشاوران در محک جزیی تفکیک‌ناپذیر از فرایند درمانند. بیماری با خود هول و نگرانی می‌آورد و نگرانی، روح را آرام و پیوسته در سکوت می‌خراشد و همین‌جاست که روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی محک، دل به دل کودکان و پدران و مادران می‌دهند؛ می‌بینند و می‌شنوند و با دانش، تخصص و تجربه حرفه‌ای‌شان، تمام این روان‌های لرزان را از زمین بلند می‌کنند، سیاهی و تاریکی را از نگاهشان می‌زدایند و مهیایشان می‌کنند برای سفری گاه طولانی و دشوار، سفری که به یاری آنان، کوتاه‌تر و آسان‌تر خواهد گذشت.
روز روان‌شناس و مشاور بر تمام این ناظران متخصص، صبور و آگاه رنج‌های دیگران مبارک باد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما