0 کمک آنلاین
وش جدید محک برای نزدیکی دل‌ها

از روش جدید کمک به کودکان محک برای نزدیکی دل‌ها رونمایی شد

  • ۳ تیر ۹۹
  • 1681 بازدید
  • 0 دیدگاه

با «پیام همدلی محک» در غم تنها نمانیم

محک روشی دیجیتال برای همدلی از راه دور رونمایی کرد تا ضمن حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، عزیزان خود را در روزهای سخت همراهی کنیم.
محک با بیش از ۲۹ ساله سابقه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌ ایشان آموخته است که در روزهای سخت هیچ کس نباید در غم تنها بماند. از آنجا که محک پیش از این با نماد‌های خود روشی نیکوکارانه برای همدلی به جامعه معرفی کرده بود، اکنون جایگزینی این روش را مسئولیت خود می‌داند. حال در شرایطی که به دلیل ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی و اهمیت سلامت جامعه، دست‌هایمان از هم دور شده و مراسم سوگواری به مانند گذشته برگزار نمی‌شود، کسانی که عزیزان خود را در روزهای شیوع ویروس کرونا از دست داده‌اند دچار سوگ ناتمام می‌شوند. محک پیوند میان خانواده‌های سوگوار و دوستان ایشان را بار دیگر با «پیام همدلی» ایجاد کرده و راه‌حلی به منظور نزدیک‌تر شدن دل‌ها در نظر گرفته است. روشی که «پیام همدلی محک» نام دارد و شب گذشته در برنامه زنده اینستاگرام محک از آن رونمایی شد. در این برنامه، آراسب احمدیان، مدیرعامل؛ محمدابراهیم اوحدی، روانپزشک و عضو هیأت امنا و مدیره؛ بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی؛ مریم محمدعلی، سرپرست بخش روانشناسی؛ حضور داشتند و ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص اهمیت سوگ و مشکلات ناشی از سوگ ناتمام، به معرفی «پیام همدلی محک» پرداختند.

پیام همدلی خود را به ادامه یک زندگی پیوند بزنیم
از طریق «پیام همدلی محک» که بر بستر دیجیتال ایجاد شده است، در این روزهای سخت که دستانمان از هم دوره شده، می‌توانیم همدلی خود را به دوستان و آشنایان سوگوار از راه دور برسانیم و دل‌هایمان را نزدیک نگه داریم. همچنین ضمن حفظ سلامت خود و عزیزانمان، و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بدون محدودیت زمان و مکان، اقدام خیر تأمین هزینه دارو و درمان برای کودکان مبتلا به سرطان را تسلی‌بخش بازماندگان عزیز درگذشته خواهیم کرد.
دکتر آراسب احمدیان، مدیرعامل مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک در این باره گفت: «محک از ۱۰ سال گذشته نمادهای همدردی را در اختیار نیکوکارانی قرار می‌دهد که در نظر دارند همدلی خود را با خانواده داغدار نشان دهند؛ روشی که ضمن تسلیت به خانواده سوگوار به تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان منجر می‌شود.»
وی افزود: «شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، بر بسیاری از عادات مردم تأثیر گذاشته که از آن جمله می‌توان به برگزاری مراسم عزاداری و ختم اشاره کرد که در تاریخ ما همواره برای تسلی و همدلی با کسانی که عزیزانشان را از دست داده‌اند وجود داشته است. برگزاری مراسم ترحیم و ختم در حال حاضر امکان‌پذیر نیست ولی آشنایان و عزیزان فرد سوگوار همچنان می‌خواهند علاقه خود را به فرد درگذشته و خانواده او از طریق ارسال تاج گل، نمادهای تسلیت و کارت ابراز کنند.»

مدیرعامل محک ادامه داد: «متأسفانه در ماه‌های گذشته پنجره سوگ و سوگواری باز مانده است و افراد دچار «سوگ ناتمام» شده‌اند. خانواده بزرگ محک در نظر داشتند تا در چنین شرایطی هم نماد همدردی محک برای عزیزانشان ارسال شود تا بگویند که همراه فرد نیکوکار هستند و کار خیری را به یاد فرد متوقی رقم زده‌اند. همین موضوع باعث شد تا محک به روشی برای پاسخگویی به این نیاز بیاندیشد که مانند همه راهکارهایی که جهان امروز به آن رسیده است، بر پایه «تکنولوژی اطلاعات» است. «پیام همدلی محک» بر همین اساس شکل گرفته است.»

محک حمایت از کودکان مبتلا به سرطان را به مسئولیت خود در قبال جامعه پیوند می‌زند

احمدیان با بیان اینکه که تأمین هزینه سنگین دارو درمان همواره جز وظایف مؤسسه خیریه محک است گفت: «همراهان همیشگی محک می‌دانند که اگر دارو هم باشد، گران است و محک موظف است تأمین هزینه داروی بیش از ۱۹ هزار کودک مبتلا به سرطان را در مرحله درمان تأمین کند. امیدواریم با استفاده از «پیام همدلی محک» ضمن آنکه پنجره سوگ که نیاز هر فرد سوگواری است، به شکلی منطقی بسته شود، مسیر کمک به کودک مبتلا به سرطان و همدلی با عزیزانمان به شکل فعال باقی بماند و به ادامه یک زندگی کمک کنیم.»
مدیرعامل محک در پایان گفت: «محک اعتقادی راسخ به مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها دارد و از سوی دیگر خود نیز به عنوان سازمانی که منابع خود را از جامعه دریافت می‌کند، در قبال مردم جامعه مسئول است. به همین دلیل در آینده‌ای نه چندان دور حرکت جمعی و سمبلیک را بر روی ظرفیت‌های این پلتفرم برای برگزاری مراسم عزاداری برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده اند انجام خواهیم داد.»

اگر غم لشگر انگیزد

سوگ یک سازه یا مفهوم روانشناختی است و افراد وابسته به فرد فوت شده در سازگاری بهینه با شرایط زندگی پس از مرگ‌ عزیزشان قرار دارند. در این شرایط براساس اینکه فرد فوت شده در اثر مرگ طبیعی، بیماری یا سانحه فوت کرده باشد به بازماندگان خدمات مشاوره‌ای روانشناختی ارائه می‌شود. اما گاه، شرایط فرد سوگوار چنان بغرنج می‌شود که روانپزشکان نیز برای حل مشکل او وارد عمل می‌شوند.

دکتر محمد ابراهیم اوحدی، روانپزشک و عضو هیأت امنا و مدیره محک گفت: «اولین اقدامی که برای فرد متوفی انجام می‌دهیم خواندن فاتحه است که قرآن در آن خلاصه شده است. برهمین اساس پیام محک به فرد متوفی مصداق بارز شعر مولاناست که هر سوی شمع و مشعله هر سوی بانگ و مشغله، کامشب جهان حامله زاید جهان جاودان»

وی افزود: «پیام همدلی محک، برای خانواده سوگوار شعف و ابتهاجی را به همراه دارد چرا که تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان به آرامش خانواده در مسیر سخت درمان و رسیدن کودک به سلامتی همراه است و خیر سلامت کودک، در همه مراحل زندگی او به متوفی می‌رسد. بنابراین می‌توانیم با یک اقدام همدلانه، کار مهمی در زمینه سلامت کودکان مبتلا به سرطان انجام دهیم.»
اوحدی در ادامه گفت: «کرونا برای همه دنیا فاجعه است اما خانواده محک با همدلی خود از فضای مجازی استفاده کرده است تا اعلام کند از طریق استفاده از پیام همدلی محک، دعای خیر خانواده کودکان مبتلا به سرطان همراه متوفی است. ما در فضای مجازی همدل شما هستیم.»

در روزهای سخت هیچ کس نباید تنها بماند 

بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی محک در ابتدا در خصوص تعریف سوگ گفت: «سوگ پاسخی طبیعی نسبت به فقدان است و رنجی عاطفی را به فرد سوگوار تحمیل می‌کند. هرچه فقدان بزرگ‌تر باشد، سوگ نیز عمیق‌تر خواهد بود. هر از دست دادنی که برایمان به اندازه‌ای دردناک باشد که به دشواری بتوانیم آن را باور کنیم‌، یک انسان سوگوار خواهیم بود.»

وی با بیان آنکه همه باید بدانیم چگونه برای هر فقدانی آماده باشیم ادامه داد: «مهارت کنار آمدن با هر فقدانی را باید از کودکی به ما می‌آموختند. در مدرسه به ما آموختند که برای پیشگیری از زخمی نشدن چه کار باید بکنیم اما هرگز یاد ندادند که اگر عضوی از خانواده را از دست دادیم چه کنیم؟»
مدیر واحد خدمات حمایتی محک، فعالیت تیم‌‌های مردمی و داوطلب را در هنگام پاندمی کرونا متمرکز بر رعایت اصول بهداشتی، تأمین نیازهای بیمارستانی و حل مسئله کمک معیشتی خانواده‌های آسیب دیده دانست و افزود: «آنچه ممکن است کمتر به آن توجه شود، ضرورت مداخلات تخصصی در بدو حادثه و بازسازی روانی آسیب‌دیدگان در طی زمان است. مداخله در بحران به صورت کوتاه مدت و بلندمدت می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند و به بازگشت به شرایط عادی زندگی کمک کند.»
آسنگری یکی از شایع‌ترین اختلالاتی که بازماندگان بعد از بروز هر گونه بلایای طبیعی و انسانی با آن مواجه می‌شوند را اختلال سوگ معرفی کرد و تأکید کرد: «مؤسسه خیریه محک ۲۹ سال است که از کودکان مبتلا به سرطان سراسر کشور حمایت می‌کند و با ارائه خدمات حمایتی نظیر مشاوره‌های روان‌شناسی و خدمات مددکاری اجتماعی به خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان و همچنین خانواده‌هایی که متأسفانه فرزند خود را در این مسیر از دست می‌دهند تلاش می‌کند. از دست دادن فرزند برای خانواده‌ها غیرقابل باور و سخت است و محک می‌داند که در غم نمی‌شود تنها ماند. در این شرایط سوگ به توان سوگ جاریست و روانشناس باید در تمام مراحل درمان فرزند و حتی پس از از دست دادن فرزند همراه خانواده باشد»
مدیر واحد خدمات حمایتی محک با بیان آنکه کمیته سوگ با کمک واحد روانشناسی به همین منظور تشکیل شده است افزود: «در این کمیته با توجه به اهمیت و ضرورت سوگ به صورت تخصصی به خانواده‌هایی که دچار فقدان فرزند خود شده‌اند کمک می‌شود تا آنها بتوانند با کمترین آسیب روانی به زندگی خود ادامه دهند. امیدواریم در آینده با گسترش فعالیت‌هایمان در کمیته سوگ بیشتر  از قبل بتوانیم به توانمندی خانواده‌ها پس از یک فقدان کمک کنیم.»
وی در پایان گفت: «از نظر ملینا اسمیت مهم‌ترین مسئله در گذر از سوگ، داشتن حمایت اجتماعی و همدلی است. این چیزی است که بیشتر نظریه‌پردازان به آن اشاره دارند.»

روایت این روزهای سوگ حال خوشی ندارد

مریم محمدعلی، سرپرست بخش روانشناسی محک، در این برنامه زنده گفت: «فردی که عزیزی را از دست می‌دهد به لحاظ روانی ۵ مرحله انکار، خشم و عصبانیت، حسرت و چانه‌زنی، افسردگی و رسیدن به پذیرش را طی می‌کند.»

وی پس از معرفی اجمالی مراحل سوگ، با بیان آنکه این مراحل برای همه افراد یکسان نیست و نمی‌توان انتظار داشت که هر فردی به صورت خطی از هر یک از این مراحل عبور کند اظهار کرد: «هر فردی روایت خود را از سوگ دارد که این امر در پذیرش سوگ اهمیت بسیاری دارد. حال در شرایط موجود در کشور، باید بپذیریم روایت این روزهای سوگ حال خوشی ندارد. صحبت از سوگ بدون همدلی و سوگ بدون آغوش است. پس نیاز است تا روایت زیباتری متناسب با این روزگار شرح گردد تا ترس اجتماعی و تابوی ایجاد شده از کرونا شکسته شود.»
وی در ادامه گفت: «حمایت، همبستگی و همدلی که در مراسم سوگواری از اطرافیان می‌گیریم آنچنان مهم و ضروری است که به ما در عبور از مرحله اولیه سوگ یعنی گذار از انکار کمک می‌کند. کسانی که در دوران کرونا عزیزانشان را از دست می‌دهند مجبورند که مراسمی را برگزار نکنند و این امر تأثیر روانی ناخوشایند بر این افراد دارد.»
سرپرست بخش روانشناسی محک ادامه داد: «با برگزار نکردن مراسم برای فرد فوت شده و عدم حضور در مراسم خاکسپاری، بسیاری از افراد، حس جدا شدن از فرد فوت شده را پیدا نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود فرد از واقعیت‌ها فاصله بگیرد. عدم برگزاری مراسم باعث می‌شود حمایت‌های روانی- اجتماعی صورت نپذیرد و فرد احساس تنها و بی‌پشتوانه بودن کند، به همین دلیل ممکن است دچار حالات افسردگی شود. به دلیل سوگواری و گریه و زاری نکردن، تخلیه روانی، عاطفی و هیجانی انجام نمی‌شود و فرد دچار یک بغض در گلو مانده و دل‌شکستگی می‌شود. در نهایت وقتی فردی فوت می‌کند، بازماندگان او با برگزاری مراسم و دادن خرج و خیرات احساس بهتری پیدا می‌کند زیرا حس می‌کنند اثرات مثبت و ثواب این کار به روح متوفی می‌رسد، در دوران کرونا به دلیل اینکه برگزاری چنین مراسمی ممکن نیست، فرد بازمانده دچار احساس اضطراب، افسردگی و وسواس فکری می‌شود.»
محمدعلی گفت: «ما نام این نوع سوگ را «سوگ ناتمام» می‌گذاریم. سوگ ناتمام با انواع سوگ‌های معمولی که ما برای خاکسپاری‌ها حضور پیدا می کنیم، حتی سوگ ناشی از خودکشی یک فرد یا مفقود شدنش متفاوت است و یک دسته جدید محسوب می‌شود.»
وی ادامه داد: «تا به امروز بیش از ۹ هزار نفر بر اثر کرونا از دنیا رفته‌اند و این یعنی، بیش از ۹ هزار خانواده دچار سوگ ناتمام شده‌اند. بنابراین با توجه به اهمیت دو مفهوم اصلی شامل روایت‌گری و بهره‌مندی از استراتژی جمعی برای گذر از سوگواری، محک با سابقه نزدیک به سه دهه فعالیت خود در مواجهه با شادی‌ها و غم‌ها، شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ با بیماری سرطان، سعی کرده است تا با استفاده از رویکرد نوین و متناسب با پاندمی کرونا هم به تغییر روایت‌گری از سوگ بپردازد و هم بر حفظ استراتژی جمعی در پیشگیری و درمان سوگ در این روزگار گام بردارد.»

پیام به عزیزانت برای کودکان محک سلامتی میاره

تحمل از دست دادن عزیزان در جوامعی شبیه به ایران نسبت به جوامع دیگر که به لحاظ فرهنگی، برگزاری مراسم سوگواری برایشان اهمیت کمتری دارد، دشوارتر و سنگین‌تر است. محک امیدوار است با استفاده از «پیام همدلی محک» زمینه بهبود شرایط روحی و روانی سوگوارانی که به دلیل حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی امکان برگزاری مراسم و همدلی عزیزانشان را ندارند، فراهم کند چرا که این اقدام به تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان پیوند خورده است. نیکوکاران به منظور دسترسی به «پیام همدلی محک» می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند و همچنین راه تماس ۰۲۱۲۳۵۴۰ برای پاسخگویی به سوالات نیکوکاران در دسترس است. پیام نیکوکاران به عزیزان سوگوار خود بر بستر ایمیل، پیامک یا واتس‌آپ ارسال می‌شود.

ارسال پیام همدلی محک

 

 

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما