0 کمک آنلاین

به عشق کودکان محک هر شب قصه می‌خوانم

  • ۴ شهریور ۹۹
  • 632 بازدید
  • 0 دیدگاه

 گفتگو با قصه‌گوی اصفهانی کودکان مبتلا به سرطان محک:

به عشق کودکان محک هر شب قصه می‌خوانم

«کیهان زرین‌نقش» عموی قصه‌گوی کودکان محک و ساکن استان اصفهان است. او از سال‌ها پیش در انجمن نویسندگان جوان شروع به نوشتن قصه برای کودکان و نوجوان کرد و آنقدر درخواست برای شنیدن قصه‌هایش زیاد شد که تصمیم گرفت آنها را به گوش همه کودکان ایران زمین برساند. کم‌کم نیتی در دلش جان گرفت و آن هم این بود که قصه‌هایش خواب آرام را به چشم کودکان بیمار بیاورد. و امروز این قصه‌گوی اصفهانی، داستان‌هایی از جنس امید و قهرمانی را برای کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت محک در جای جای کشورمان روایت می‌کند تا آنها بتوانند روزهای سخت مبارزه با بیماری را با امید و انگیزه بیشتری سپری کنند و کیفیت زندگی‌شان در مسیر درمان ارتقا یابد.

زرین‌نقش قصه آشنایی‌اش با محک را اینگونه برایمان تعریف می‌کند: «زمانی که پسرهایم کوچک‌تر بودند هر شب برایشان قصه تعریف می‌کردم. به مرور زمان، خبر قصه‌‌گویی‌ام به گوش دوستان و آشنایان رسید. آنها خواستند فایل صوتی قصه‌هایم را برای کودکانشان ارسال کنم؛ کارم شده بود هر شب، قصه‌گویی برای بچه‌های فامیل. تا اینکه خبر رسید فرزند یکی از دوستانم به بیماری سختی مبتلا شده است. من برای این کودک قصه‌های زیادی فرستادم و او از شنیدن این قصه‌ها ابراز شادی می‌کرد. پس از مدتی به این فکر افتادم که حتماً کودکان دیگری هم که مبتلا به بیماری هستند از شنیدن این قصه‌ها خوشحال خواهند شد و ممکن است این قصه‌ها به افزایش روحیه‌شان برای مبارزه با بیماری کمک کند. در استان اصفهان در چند بازارچه خیریه شرکت کردم و قصه‌هایم را برای کمک به تأمین هزینه دارو و درمان کودکان مبتلا به سرطان به فروش رساندم. آنجا بود که با مؤسسه خیریه محک آشنا شدم و فهمیدم که می‌توانم قصه‌هایم را به واسطه محک، به گوش کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ایران برسانم.»

عموی قصه‌گوی فرزندان محک با همکاری روان‌شناسان این مؤسسه خیریه چندین قصه برای کودکان مبتلا به سرطان نوشت. تا اینکه سر و کله بیماری جدیدی به نام «کرونا» پیدا شد. با شیوع این بیماری و محدودیت فعالیت‌های واحد خدمات حمایتی محک در زمینه برگزاری جشن‌ها و ارائه رو در رو خدمات مددکاری و روانشناسی مانند ترالی کتاب، هنردرمانی، موسیقی درمانی و قصه‌گویی و حضور در اتاق بازی، روان‌شناسان با کمک داوطلبان برای بالا بردن کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان و افزایش امید به آنها در این روزهای سخت فایل قصه‌گویی، آموزشی و سرگرمی را به صورت دیجیتال ارسال می‌کنند. با این اقدام تلاش می‌کنند تا ضمن حفظ ارتباط با کودکان، اوقات بهتری برای آنها رقم بزنند.

با شروع این شرایط زرین‌نقش هم همکاری گسترده‌تری را با واحد روانشناسی محک آغاز کرد چرا که باور داشت کودکان بیش از هر زمان دیگری برای گذر از این روزها به دنیای جادویی قصه‌ها نیاز دارند. از این رو هر هفته به استودیو کوچک خانگی‌اش سر ‌می‌زند، قصه‌هایش را ضبط و برای کودکان محک ارسال می‌کند. او درخصوص واکنش‌ کودکان مبتلا به سرطان به قصه‌هایش می‌گوید: «کودکان محک من را با نام عمو کیهان می‌شناسند. آنها در یک فایل صوتی که واحد روانشناسی برای من ارسال کرده، گفته‌اند که از شنیدن قصه‌های من خوشحالند و این برای من یک دنیا ارزش دارد. همین موضوع باعث شده تا من انرژی بیشتری برای قصه‌گویی بگیرم.»

عمو کیهان بسیاری از قصه‌ها را خودش و برمبنای اصولی که واحد روانشناسی محک تبیین کرده، می‌نویسد اما گاهی نیز از قصه نویسندگان صاحب‌نام در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هم کمک می‌گیرد. او درباره موضوع قصه‌ها می‌گوید: «قصه‌هایی که برای بچه‌ها می‌خوانم و می‌نویسم از جنس نوع‌دوستی، صلح، تجربه و خِرد است. این روزها با توجه به شیوع کرونا موضوع رعایت اصول بهداشتی هم به قصه‌هایم اضافه شده تا بچه‌ها با شنیدن آنها نحوه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را هم بیاموزند.»

کیهان زرین‌نقش در پایان نیز قصه زندگی خودش را در چند سطر برایمان تعریف می‌کند: «من فکر می‌کنم قهرمان قصه‌ زندگی هر آدمی باید خودش باشد. من عاشق طبیعت هستم و کوه‌نوری می‌کنم. قله‌های زیادی را پیمودم اما فهمیدم همیشه رسیدن به قله کافی نیست. برای همین باید به رفتن ادامه دهی، در راه بودن مهم است. پس بهتر است همان کلاغ آخر همه قصه‌ها باشیم که هیچوقت به خانه نمی‌رسد و به مسیرش تا رسیدن به موفقیت‌های بیشتر ادامه می‌دهد.»

قصه‌های محک ۲۹ سال است که با کمک نیکوکاران این سرزمین روایت می‌شود؛ قصه‌هایی که قهرمانان آن بیش از ۳۲ هزار کودک مبتلا به سرطانی هستند که تاکنون تحت حمایت محک بوده‌اند. امیدواریم روزی قصه خداحافظی جهان با سرطان را به روایت همه یاوران محک بخوانیم.

به نقل از روزنامه اصفهان زیبا

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما