0 کمک آنلاین

بیانیه دومین کنگره بین‌المللی نقش خدمات حمایتی در درمان چندتخصصی سرطان کودک

  • ۲ آذر ۹۶
  • 677 بازدید
  • 0 دیدگاه
بیانیه دومین کنگره بین‌المللی نقش خدمات حمایتی (زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی) در درمان چندتخصصی سرطان توسط دکتر علی‌ زاده‌محمدی، دبیر علمی کنگره قرائت شد. متن بیانیه بدین شرح است:
مقدمه:
مؤسسه خیریه محک در بیانیه مأموریت خود حمايت همه‎جانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنان را مورد توجه قرار داده و از همان نخستین روزهای فعالیت تلاش کرده است تا با شناسایی نیازهای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده ایشان، شایسته‌ترین خدمات را به آنها ارائه نماید.
همچنین محک به منظور تبادل دانش میان متخصصان داخلی و بین‌المللی و ایجاد نگاه تخصصی نسبت به مراحل درمان کودکان مبتلا به سرطان، كنگره‌هاي تخصصي در حوزه خدمات حمايتي را در دستور کار خود قرار داده است. این سازمان تا کنون سه کنگره تخصصی خدمات حمایتی را در شکل سازمان‌یافته آن در سال‌های ۱۳۹۰، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ برگزار کرده است.
هدف محک از برگزاری این کنگره‌ها در گام نخست ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان و داوطلبانی است که به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان خدمات ارائه می‌دهد. این مهم از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح بین‌المللی و ملی محقق می‌شد از همین رو از سال ۱۳۹۴ مقرر شد تا اين كنگره دوسالانه و با حضور مهمانان و سخنرانان بین‌ا‌لمللی برگزار شود.
بیانیه:
در چهارمین کنگره ملی و دومین کنگره بین‌المللی نقش خدمات حمایتی (زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی) در آذر ماه ۱۳۹۶ در درمان چندتخصصی سرطان کودک تلاش شد تا ارائه خدمات حمایتی به کودک و مراقبین (خانواده و تیم درمان) در فرآیند درمان چندتخصصی سرطان کودک در مراحل تشخیص، سیر درمان، پیگیری، بازگشت به زندگی عادی، سوگ و پس از سوگ بررسی و راهکارهای توسعه آن معرفی شود.
 با توجه به آنکه مددکاران اجتماعی داوطلب و موظف محک در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودک در سراسر کشور حضور دارند تأکید شد که یکپارچه‌سازی خدمات حمایتی در کلیه مراکز بیمارستانی سراسر کشور در دستور کاری محک قرار گیرد.
در این کنگره با تأیید سخنرانان و اعضای پنل‌های علمی مقرر شد که مؤسسه محک همچنان با توسعه رویکرد درمان چندتخصصی و تعریف منافع و مقاصد مشترک گروه‌های پزشکی، پرستاری، مددکاری اجتماعی و روان‌شناسی در جهت ارتقای سطح کیفی درمان سرطان در ایران گام بردارد. این هدف تنها با مشارکت تمامی گروه‌های متخصص در حوزه‌های درمانی و حمایتی ممکن خواهد بود و بی‌شک موفقیت این مشارکت نیازمند تفکر سیستمی، مدیریت یکپارچه، تصمیم‌گیری با توجه و احترام به عقاید تخصصی مختلف ممکن می‌باشد.
مقرر شد از یافته‌های اجرایی و دستاوردهای پژوهشی و آموزشی آن در شکل رويكرد درمان چندتخصصي برای كاهش سطح اندوه و سوگ و ارتقاي كيفيت زندگي استفاده و در راستای حمایت یکپارچه و عادلانه از فرزندان سرزمین‌مان بکار گرفته شود.
با توجه به نیاز آموزشی پرسنل مؤسسه محک و مراکز مختلف همکار، مقرر شد که در طول سال کارگاه‌های آموزشی تخصصی پیرامون مراحل مختلف درمان کودکان و والدین آن‌ها برگزار شود.
تأسیس خانه والدین جهت آموزش و ارتقای آگاهی و کمک به سازگاری در واحد درمان و به خصوص مرحله سوگ والدین توصیه شد.
همچنین مقرر شد که برگزاری این کنگره دوسالانه با رویکرد درمان چندتخصصی با حضور اساتید داخلی و خارجی و پژوهشگران تداوم و توسعه یابد.
پیشنهاد شد یک پژوهش نظام‌مند درخصوص نیازسنجی مراحل مختلف سیر بیماری از تشخیص تا پیگیری و یا سوگواری توسط موسسه محک انجام گیرد.
پیشنهاد شد با توجه به ادبیات و فرهنگ ایران و مفاهیم عرفان اسلامی واژه «تحول» به عنوان جایگزین برای واژه «مرگ» در مراسلات محک قرار گیرد تا احساس و اندیشه مثبت و سازگاری بهتر یرای اعضای خانواده سوگوار ایجاد شود.
در پایان این کنگره از سوی هیأت امنای محک از همه اساتید، کارشناسان و کارکنان مؤسسه محک و واحدهای دانشگاهی‌ کشور که در برگزاری این کنگره بین‌المللی همکاری داشته‌اند قدردانی شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما