0 کمک آنلاین

تغییر در شیوه فعالیت بخش‌های مختلف «محک» متناسب با شرایط روز جامعه

  • ۲۲ آذر ۹۹
  • 895 بازدید
  • 0 دیدگاه

پس از شيوع ويروس کرونا در سراسر کشور، محک به عنوان سازماني‌ مردم‌نهاد و مسئول در برابر حفظ سلامت جامعه و ذيربطان خود اقدام به ايجاد تغيير در شيوه ارائه خدمات در بخش‌هاي اداري و بيمارستان، متناسب با شرايط روز جامعه کرد. از آنجايي‌که محک در نزديک به سه دهه فعاليت خود تلاش کرده است تا با همراهي نيکوکاران، کارکنان و داوطلبان، در مسير تحقق اهداف بشردوستانه فعاليت كند و همواره اولويت خود را ارزش‌هاى انساني قرار داده، اين روزها نيز مي‌کوشد تا در تصميم‌گيري‌هاي روزهاي سخت به مصلحت تمامي ذيربطان خود فکر کند. «مريم ديانتي‌زاده» مدير واحد منابع انساني محک در اين باره گفت: «همزمان با اطلاع‌رساني شيوع گسترده بيماري کرونا از سوي وزارت بهداشت در اسفندماه سال گذشته، به منظور کنترل و پيشگيري از شيوع اين بيماري ۸۰ درصد از خطوط عوايدي سازمان به شيوه قبلي متوقف شد، که شامل تعطيلي کليه دفاتر به غير از دفتر دارآباد و بخش‌هاي قلک و نماد تا ۲۳ فروردين ماه بود. حضور همکاران در بخش‌هايي از مؤسسه متوقف و سندي مبني بر دستورالعمل دورکاري تدوين شد. در ابتداي امر ۶۰ نفر از همکاران در واحدهاي کال سنتر و روابط‌عمومي دورکار شدند و در حال حاضر امکان دورکاري براي ۱۶۰ نفر از کادر اداري ميسر شده است. پس از فروردين ماه با تعريف گام به گام زير ساخت‌هاي دورکاري و از سويي ديگر تغيير فرآيندهاي کاري با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي و توجه به شرايط روز جامعه، از ادامه توقف فعاليت برخي از واحدها نظير استند و قلک که مورد درخواست نيکوکاران نيز بود، جلوگيري شد. از سوي ديگر توسعه زيرساخت‌هاي کمک آنلاين از طريق بارگذاري وب‌سايت جديد محک و نيز ايجاد روش‌هاي جديد کمک، زمينه ارائه خدمات به نيکوکاران و ارائه روش‌هاي کمک به کودکان مبتلا به سرطان متناسب با شرايط روز را فراهم کرد.»

تشکيل کميته سلامت به منظور جلوگيري از شيوع گسترده بيماري

مدير واحد منابع انساني محک ادامه داد: «تشکيل کميته سلامت گام ديگري در راستاي تلاش براي حفظ سلامت ذيربطان‌مان بود. اعضاي اين کميته را مدير منابع انساني، مسئول بهداشت محيط، مسئول بهداشت حرفه‌اي، کارشناسان آموزش منابع انساني، پزشک فوکال پوينت، همکاران اجرايي و پشتيباني تشکيل دادند تا در مواقع ضروري تصميمات سريع و پيشگيرانه گرفته شود. در اين کميته دستورالعملي مبني بر کنترل و پيشگيري از ابتلاي نيروي انساني به ويروس کرونا تهيه و همراه با آموزش پروتکل‌هاي بهداشتي از طريق بروشور، برد سازمان، پرتال منابع انساني، ايميل و واتس‌اپ در اختيار همکاران دورکار و مستقر در محک قرار گرفت. همچنين مقرر شد تا در اين شرايط تجهيزات بهداشتي و سلامتي به صورت روزانه و هفتگي در ميان کارکنان توزيع شود. علاوه بر اين شماره تماس اعضاي کميته سلامت در دسترس تمامي همکاران قرار گرفت تا در صورت بروز علائمي نظير سرماخوردگي، آب‌ريزش، سرفه و… بلافاصله پس از خودداري از ادامه فعاليت، اين موضوع را به اطلاع اين کميته برسانند. در ادامه اعضاي کميته سلامت موظف به پيگيري انجام اقدامات لازم به منظور پيگيري درمان و بهبودي همکار مبتلا به کرونا نيز هستند.»

کنترل و نظارت بر رعايت پروتکلهاي بهداشتي در پاندمي کرونا

از آنجايي که پيش از شيوع کرونا بخش‌هاي اداري محک مستقر در ساختمان بيمارستان بود، با شروع پاندمي کرونا، به منظور حفظ سلامت کليه کارکنان و کودکان مبتلا به سرطان، ساختمان مجاور بيمارستان افتتاح و محل کار کارکنان اداري و پشتيباني از بخش‌هاي درماني جدا شد. همچنين تفکيک محل‌هاي تردد به منظور کاهش سطح تماس کادر اداري با کادر درمان در سريع‌ترين زمان ممکن صورت گرفت. ديانتي‌زاده گفت: «نظارت بر رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي توسط مسئول بهداشت محيط و مسئول بهداشت حرفه‌اي و همچنين مدير و کارشناسان آموزش منابع انساني به صورت روزانه از بيمارستان و به صورت ماهانه از ساير دفاتر، کنترل خدمات شستشو و نظافت روزانه توسط مسئول بهداشت محيط و ارائه آموزش‌هاي لازم در اين خصوص، استقرار کمک بهيار به منظور سنجش تب و در صورت لزوم ميزان سطح اکسيژن خون افرادي که قصد ورود به بيمارستان، مؤسسه، دفتر دارآباد و دفاتري که مراجعه حضوري را دارند، استقرار دستگاه ضد عفوني کننده در مقابل درب‌هاي ورود و خروج، کاهش ساعت کاري در بخش‌هاي اداري، الزام قانوني به استفاده از ماسک و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي، از ديگر اقدامات واحد منابع انساني محک در روزهاي سخت شيوع بيماري کرونا است.»

بروز بیماری کرونا در برخی از افراد با انکار و پنهانکاری همراه است که خود موجب گسترش شیوع ویروس میشود. در این زمینه محک به دلیل فرهنگسازی دیرینه در زمینه دو اصل بنیادین این سازمان یعنی شفافیت و پاسخگویی در بیش از ۲۹ سال فعالیت خود، در میان تمامی ذیربطان با چالش کمتری رو به رو بود.

 

رفع اضطراب ناشي از ابتلا به ويروس و انگزدايي اجتماعي

با شيوع ويروس کرونا فرم‌هاي خود‌اظهاري تأييد شده از سوي وزارت بهداشت در اختيار تمامي کارکنان سازمان‌ها و ادارات از جمله محک قرار گرفت. طي خوداظهاري در اين فرم‌ها پس از تأييد پزشک متخصص، آزمايش‌هاي تشخيص کرونا انجام و اقدامات درماني لازم آغاز مي‌شود. اما در طول مدت شيوع اين بيماري مشاهده شده است که تعدادي از افراد از اظهار ابتلاي خود به اين بيماري، امتناع کرده و با انکار و پنهان‌کاري سلامت ديگران را نيز به خطر مي‌اندازند. ديانتي‌زاده در خصوص اقدامات اين سازمان به منظور رفع اين مشکل و انگ‌زدايي از کارکنان ادامه داد: «محک به دليل فرهنگ‌سازي ديرينه در زمينه دو اصل بنيادين اين سازمان يعني شفافيت و پاسخگويي در بيش از ۲۹ سال فعاليت خود، در ميان تمامي ذيربطان با چالش کمتري در اين زمينه روبرو بود. با اين حال اقداماتي نظير ارتقا فرهنگ خوداظهاري، تلاش براي رفع افکار منفي در خصوص مبتلايان به کرونا و آگاهي‌رساني رعايت صحيح پروتکل‌هاي بهداشتي نظير استفاده از ماسک و حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي از جمله فعاليت‌هاي محک در راستاي کاهش وحشت از اين ويروس به شمار مي‌رود. همچنين با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در طول اين مدت موفق به برقراري ارتباط مؤثر و ارائه مشاوره به همکاراني شديم که به نوعي خود يا يکي از اعضاي خانواده‌شان درگير اين بيماري بودند و با اطلاع‌رساني ابتلاي آنها به ويروس کرونا و بهبوديشان به همه همکاران، توانستيم واکنش‌هاي مثبت ساير همکاران را نيز دريافت کنيم. لازم به ذکر است در محک دستورالعملي درخصوص تخصيص مرخصي استعلاجي براي همکاراني خود و يا خانواده‌شان به کرونا مبتلا شده‌اند و يا مشکوک به ابتلا هستند در نظر گرفته شده که با نظر پزشک فوکال پوينت از ۷ تا ۳۰ روز متغيير است. اين موضوع در تسهيل شرايط و رفع فشار در شرايط بيماري براي همکاران بسيار مؤثر بوده است.»

استقرار گروه روانشناسي به منظور ارتقا روحيه کارکنان

ديانتي‌زاده در پايان با اشاره به ارائه خدمات روان‌شناسي توسط روان‌شناسان داوطلب به کارکنان محک در راستاي رفع اختلالات روحي و رواني ناشي از شيوع کرونا، گفت: «در نظر داريم با استفاده از ظرفيت روانشناسان داوطلب امکان استفاده حضوري و غير حضوري کارکنان از خدمات روان‌شناسي را نيز با هدف کاهش اختلالات روحي و رواني ناشي از شيوع اين بيماري فراهم کنيم. در کنار تمام اين موارد، بديهي است که درمان کودک مبتلا به سرطان در هر شرايطي بايد ادامه پيدا کند. لذا تلاش کرديم تا در اين روزها نيز با ايجاد تغيير و به کارگيري شيوه‌هاي نوين در فعاليت تمامي بخش‌ها و واحدها درمان کودکان مبتلا به سرطان را در اين روزهاي سخت، تسهيل کنيم و با اتکا به نيکوکاري مردمان عزيزمان، همراه آنها و خانواده‌هايشان، در سختي مضاعف اين روزها باشيم.»

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما