0 کمک آنلاین

درمان مؤثرتر، کم هزینه‌تر و کم دردتر برای کودکان مبتلا به سرطان

  • ۲۲ آذر ۹۹
  • 500 بازدید
  • 0 دیدگاه

چرا آگاهیرسانی به جامعه درباره سرطان کودک مهم است؟

ماه سپتامبر در تقويم جهاني به عنوان ماه آگاهي‌رساني سرطان کودکان نام‌گذاري شده است و سازمان‌هايي که در اين زمينه فعاليت دارند به دعوت انجمن بين‌المللي آنکولوژي کودک (SIOP) و انجمن بين‌المللي سرطان کودک (CCI)  با هدف يادآوري، فرهنگ‌سازي و آگاهي‌رساني، اقداماتي را در جامعه به ويژه براي گروه‌هاي مرتبط با کودکان همچون والدين جوان، معلمان و مربيان، و پزشکان اطفال و عمومي انجام مي‌دهند تا آگاهي و توجه بيشتري نسبت به نشانه‌هاي بيماري سرطان کودک ايجاد شود. آگاهي هر چه بيشتر جامعه و متخصصان به علائم بيماري به تشخيص زودهنگام کمک خواهد کرد و تشخيص زودهنگام اين بيماري نيز به درمان مؤثرتر، کم هزينه‌تر و کم دردتر منجر خواهد شد.

امروز با توجه به شيوع ويروس کرونا و همه‌گيري آن در جهان، دغدغه سلامتي و دسترسي به امکانات درماني بيشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است و سازمان‌هاي سلامت‌ محور نيز با توجه به شرايط جديد حاکم بر نوع ارتباطات و تغيير شرايط زندگي افراد همچنان براي رفع نيازهاي ذيربطان خود و يکسان‌سازي خدمات‌شان تلاش مي‌کنند. امسال انجمن‌هاي SIOP و CCI با شعار منتخب «اين ماه تو هم طلايي شو» و با اشاره به رنگ طلايي که نماد آگاهي‌رساني سرطان اطفال است از همگان دعوت کرده‌اند تا در مسير مبارزه کودکان با اين بيماري همراه‌شان شوند.

مؤسسه خيريه محک نيز به عنوان يک سازمان مردم‌نهاد که حمايت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هايشان را مأموريت خود قرار داده است، در بيانيه مأموريت خود تأکيد دارد که از طريق گسترش همکاري با مؤسسات تحقيقاتي و درماني ملي و بين‌المللي فعال در زمينه سرطان به کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و روش‌هاي مؤثر در درمان دست يابد. در همين راستا اقداماتي را در زمينه آگاهي‌رساني به جامعه انجام مي‌دهد و از همه ذيربطان خود مي‌خواهد تا در مورد اين بيماري هوشيارتر عمل کنند.

اين سازمان تلاش دارد با گسترش همکاري‌هاي خود با موسسات تحقيقاتي و درماني بين‌المللي به بروزترين اطلاعات در زمينه درمان سرطان کودک دست يابد و با کمک به کاهش نرخ ابتلا به سرطان و تشخيص زودهنگام آن نقش خود را براي حمايت هر چه بيشتر از فرزندانش ايفا کند. در همين راستا امسال محک همچون گذشته به دعوت دو انجمن CCI و SIOP تلاش کرده است تا به بالابردن سطح آگاهي‌رساني نسبت به اين بيماري کمک کند. اقدامات محک در اين زمينه را در ادامه بخوانيد:

طلايي کردن برج ميلاد در يک اقدام مشترک با ۶ کشور ديگر

برج ميلاد تهران به دعوت محک و در يک اقدام جهاني همراه با ۶ برج معروف در کشورهاي کانادا، انگلستان، بلژيک، چين و مالزي به رنگ طلايي که رنگ آگاهي‌رساني سرطان اطفال است، درآمد.

اقدام نمادين طلايي شدن برج ميلاد همزمان با نمادهاي شهري و ساختمان‌هاي تجاري، فرهنگي و گردشگري نظير برج CN تورنتو در كانادا، برج BT لندن و برج ساعت يادبود جوزف چمبرلين بيرمنگام در انگلستان، پارلمان اتحاديه اروپا بروكسل بلژيك، برج انرژي شنزن چين، برج KL كوالالامپور مالزي، که هر کدام نماد و نشانه‌اي از شهر و کشور خود هستند، در راستاي کمپين جهاني آگاهي‌رساني سرطان اطفال بوده و باعث مي‌شود تا مردمان ايران و جهان بدانند: نماد شهر تهران، پايتخت ايران، به حمايت از قهرمانان کوچک محک برخاست.

نقاشي نمادين کودکان در اتاقهاي بستري

کودکاني که در بيمارستان محک بستري بودند دست به کار شدند و با کشيدن يک نقاشي زيبا پيامشان را به جامعه رساندند. آنها با نقاشي‌ خود که هر يک بخشي از آن را رنگ کردند، نشان دادند که قهرمانانه با سرطان مي‌جنگند. اکنون اين وظيفه بزرگ‌ترهاست که با تلاش براي گسترش آگاهي در مورد علائم سرطان نقش خود را در اين مبارزه ايفا کنند.

پوشش گسترده رسانهاي با موضوع آگاهيرساني سرطان

به منظور آگاهي‌رساني به جامعه پيام‌هاي محک براي اصحاب رسانه ارسال شد و ايشان با انتشار خبر در رسانه‌هاي کثيرالانتشار و سايت‌هاي ديجيتال جامعه را نسبت به اين موضوع آگاه کردند. اين اقدام باعث شد تا خبر مربوط به اين موضوع در بيش از ۷۰ رسانه منتشر شد.

توزيع نمادين ۳۰۰ قلک با تگ پيام ماه سپتامبر

در اقدامي نمادين قلک‌هاي محک با پيامي به مناسبت اين ماه براي نيکوکاران ارسال شد. در پيام قلک به مناسبت اين ماه آمده است: «ماه سپتامبر ماه اطلاع‌رساني سرطان اطفال است. از شما درخواست مي‌کنيم تا با آگاهي از علائم اين بيماري نقش مؤثري در تشخيص زودهنگام آن داشته باشيد. چرا که تشخيص زودهنگام موجب درمان کم‌دردر و کم‌هزينه‌تر خواهد بود.»

ساخت و انتشار ويدئو با موضوع کمپين ماه اطلاعرساني سرطان کودک

آگاهي از نشانه‌هاي سرطان باعث مي‌شود تا درمان کودکان مبتلا به سرطان هر چه سريع‌تر آغاز شود و در نتيجه درمان مؤثرتري براي کودک صورت پذيرد. آرتميس يکي از قهرمانان کوچک محک است که اين روزها براي پيروزي بر بيماري‌اش مي‌جنگد. با اسکن
QR Code زير داستان اين دختر کوچک را بخوانيد.

زمينهسازي براي گسترش آگاهي درخصوص سرطان اطفال

در حال حاضر بيش از ۲۰ هزار کودک محک در سراسر کشور در حال گذراندن مراحل درمان خود هستند و روزانه به طور متوسط ۶ کودک به جمع فرزندان محک اضافه مي‌شوند. اين سازمان اکنون پس از ۳۰ سال فعاليت خود در زمينه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هايشان در سراسر ايران تلاش دارد تا خدمات خود به کودکاني که در بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي داري بخش خون و آنکولوژي اطفال در هر شهري درمان مي‌شوند را يکپارچه‌سازي کند تا همه کودکان مبتلا به سرطان از خدمات محک به طور يکسان بهره‌مند شده و خانواده‌هاي آنها با دغدغه کمتري، تنها به سلامت فرزندانشان فکر کنند. اين اقدام خود مي‌تواند مقدمه‎اي براي گسترش آگاهي در جاي جاي کشور درخصوص سرطان اطفال باشد. محک آرزو دارد با آگاهي هر چه بيشتر نسبت به علائم سرطان و همراهي نيکوکاران خود، سازمان‌ها و متخصصان ملي و بين‌المللي هر روز تعداد بيشتري از اين کودکان را به مقصد سلامتي برساند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما