0 کمک آنلاین

دسترسی کودکان مبتلا به سرطان به فناوری‌های پيشرفته تصويربرداری

  • ۲۱ اسفند ۰۰
  • 377 بازدید
  • 0 دیدگاه

مسئول فني بخش تصويربرداري بيمارستان محک گفت:

اکنون چهارده سال از آغاز به کار بخش تصويربرداري بيمارستان محک مي‌گذرد. چهارده سال براي تجهيزات پيچيده و پيشرفته‌اي چون تجهيزات تصويربرداري زماني طولاني است چرا که استهلاک و شتاب پيشرفت‌هاي فناوري، زمينه بروز مشکلات فراوان در استفاده از تجهيزات را فراهم مي‌آورد.  امسال و در سي‌امين سال فعاليت محک با همراهي و اعتماد نيکوکاران ايران‌زمين بخش تصويربرداري بيمارستان فوق‌تخصصي سرطان کودکان محک، موفق به گسترش و جديدسازي تجهيزات اساسي خود شده است. دکتر نگار افسر، متخصص راديولوژي و مسئول فني بخش تصويربرداري بيمارستان محک در اين‌باره مي‌گويد: «هر کودک مبتلا به سرطان، در بازه‌ زماني که به آن فرصت طلايي مي‌گوييم از بخت بيشتري براي درمان برخوردار است. استفاده از اين فرصت طلايي وابسته به تشخيص سريع بيماري است و تجهيزات جديد تصويربرداري، با صرف زمان کمتر و دقت بالاتر در تشخيص، باعث مي‌شوند که اين فرصت طلايي از دست نرود. تشخيص سريع‌تر به درمان آسان‌تر، مؤثرتر و کم‌هزينه‌تر منجر مي‌شود.»

دکتر افسر درخصوص برتري تجهيزات جديد بر دستگاه‌هاي قديمي مي‌افزايد: «دستگاه CT Scan قديمي محک، سينگل اسلايس بود ولي دستگاه جديد مولتي اسلايس است. با استفاده از اين دستگاه زمان قرارگيري کودک در معرض اشعه کاهشي چشمگير مي‌يابد و باعث مي‌شود که کودک در معرض اشعه کمتري قرار بگيرد و عوارض ديررس درمان کاهش يابد. از طرف ديگر با افزايش دقت و کيفيت بازسازي تصاوير، اين امکان براي تيم درمان فراهم مي‌شود که با تشخيص دقيق‌تر و سريع‌تر، برنامه درماني مؤثرتري براي کودکان بيمار تعيين کنند.»

 

وي ادامه مي‌دهد: «همچنين قدرت ميدان دستگاه MRI قديمي محک، دو دهم تسلا بود ولي دستگاه جديد قدرت ميداني معادل يک و نيم تسلا دارد. تفاوت اين دو دستگاه نيز در دقت و سرعت عملکرد است. بسياري از کودکان توان بي‌حرکت ماندن حين تصويربرداري را ندارند به همين جهت تنها راه چاره استفاده از بيهوشي است. به دليل سرعت عمل بالاي دستگاه جديد، کودکان تحت بيهوشي خفيف‌تري قرار مي‌گيرند و عوارض پس از بيهوشي در آنها کاهش مي‌يابد.»

 

دکتر افسر با بيان آنکه تا پيش از اين در صورت نياز به تصويربرداري با دقت‌هاي بالاتر، کودکان محک مجبور به تحمل انتظاري طولاني در صف نوبت مراکزي بودند که از دستگاه‌هاي دقيق‌تر استفاده مي‌کردند مي‌افزايد: «اين زمان انتظار، فرصت طلايي درمان را کوتاه مي‌کرد و انتقال کودکاني با وضعيت فيزيکي نامساعد به اين مراکز، که گاه فاصله بسيار زيادي با بيمارستان محک داشتند، آنان را در معرض آسيب‌هاي احتمالي قرار مي‌داد. امروز به همت ياوران محک، همه کودکان که از سراسر ايران به محک مي‌آيند بدون از دست دادن زمان و قرار گرفتن در وضعيتي خطرناک، امکان استفاده از اين تجهيزات را دارند.»

 

درمان کودکان مبتلا به سرطان در ايران به صورت يکپارچه و جامع در چارچوب استانداردهاي ملي و بين‌المللي و استفاده از کارآمدترين روش‌ها و آخرين دستاوردهاي علم پزشکي مأموريت محک در افزايش کيفيت زندگي فرزندانش است. اين سازمان اميدوار است در سايه حمايت مردمان ايران زمين همه کودکان مبتلا به سرطان در تمام مسير درمان حمايت‌هاي لازم را به طور يکسان در سراسر ايران دريافت کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما