0 کمک آنلاین

نمایشگاه بین المللی طراحی پوستر

  • ۱۷ بهمن ۸۸
  • 1058 بازدید
  • 0 دیدگاه

نشست خبری نخستین نمایشگاه بین المللی طراحی پوستر در محک برگزار شد.
نخستین نمایشگاه بین‌المللی طراحی پوستر با همکاری انجمن صنفی طراحان صنفی ایران محک روز جمعه – نهم بهمن‌ماه – افتتاح می‌شود.
در نشست خبری که صبح – ۴ بهمن

ماه ۱۳۸۸ – در محک برگزار شده بود، آراسب احمدیان مدیر عامل محک با اشاره به زمینه‌های برپایی این نمایشگاه توضیح داد:
محک از سال ۱۳۷۰فعالیت های خود را آغاز کرده و امروزه این موسسه غیر دولتی و غیر سیاسی در سه حوزه درمان، تحقیقات و خیریه فعالیت های می کند.محک با کمک های مردمی اداره می شود و برای جذب کمک های مردمی راه های گوناگونی است و چه راهی زیباتر از اینکه سوار بر بال های هنر شویم .
وی تصریح کرد: انجمن صنفی طراحان ایران این‌بار در نیل به اهداف ما دستمان را فشرد تا همزمان با هفته‌ی سرطان نمایشگاه پرباری از پوستر‌هایی که به موضوع مسوولیت‌های اجتماعی و سرطان کودکان می‌پردازد، برپا کنیم.
احمدیان با اشاره به موضوع مسوولیت‌های اجتماعی و اهمیت آن در جامعه اظهار امیدواری کرد: با طرح این موضوع از سوی محک و با نگاهی هنری بتوانیم مدیران شرکت‌ها و نهادهای مختلف را به موضوع مسوولیت‌های اجتماعی و لزوم شرکت آنها دراین عرصه واقف کنیم تا حمایت‌هائی که از مامی شود. تنها به عرصه‌ی مردمی ختم نشود و نقش نهادهای مختلف جامعه نیز در این عرصه بیشتر از قبل روشن افزایش یابد.
ابراهیم حقیقی رییس سابق هیات مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک در بخشی دیگری از این نشست گفت: طی مذاکراتی که با مدیران محک داشتیم به این درک رسیدیم که بحث مسوولیت اجتماعی از طریق انجمن می‌تواند زمینه‌ی بهتری برای طرح و گسترش آن در جامعه فراهم کند. او خاطرنشان کرد: در فراخوانی که منتشر کردیم دو موضوع «مسوولیت اجتماعی» و «سرطان کودکان» طرح شده بود و ما امیدوار بودیم با پوستر‌هایی که به تلفیق این دو موضوع می‌پردازد، مواجه شویم. نتیجه فراخوان بسیار راضی کننده بود و امیدواریم در سال‌های آینده این مبحث جایگاه بهتری هم پیدا کند.
او متذکر شد: خوشحالیم که این‌بار هم محک در طرح این موضوع جدید پیشگام شده و قطعا بازتاب‌های بیشتری بعد از برپایی نمایشگاه برای ما حاصل می‌شود.
منصور عبدی مدیر اداره‌ی کل بازاریابی بانک ملی ایران که به عنوان تنها حامی مالی این نمایشگاه در کنار انجمن و محک حضور دارد نیز در این نشست گفت: بانک ملی ایران از سال گذشته همکاری خود را با راه‌اندازی باجه‌ای در محک آغاز کرد و در ادامه‌ی این همکاری ما در سایر فعالیت‌ها نیز به عنوان یک بازوی مالی در کنار این موسسه حضور خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم سهم اجتماعی خود را در جامعه از این مسیر ایفا کنیم.
شهرزاد اسفر‌جانی؛ مشاور مدیر عامل محک در امور تبلیغاتی نیز در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: انجمن صنفی طراحان گرافیک سال‌هاست با محک آشنایی دارد و در فعالیت‌های آن حضور پیدا می‌کند و از آنجا که مقوله‌ی مدیریت و توجه به توسعه‌ی پایدار دراین عرصه یکی از مباحث ریشه‌ای در دهه‌های گذشته است، ما سعی کردیم به راهکاری دست پیدا کنیم تا به این توسعه‌ی پایدار برسیم.
او ادامه داد: زمانی که سازمانی به منافع همگان توجه کند، در واقع منفعت خودش را بیشتر از همه مورد توجه قرار داده است و این همان نکته ای است که در حوزه‌ی مشارکت در مسوولیت‌های اجتماعی برای سازمان‌ها واجب تلقی می‌شود. یعنی زمانی که نگاه مردم‌سالار از سوی سازمان به بیرون از خودش رواج پیدا کند.
اسفر‌جانی تصریح کرد: در این مسیر و برای نیل به این هدف هیچ چیز به اندازه‌ی «تصویر» به ما کمک نمی‌کند و از آنجا که مهارت تصویر پردازی هنرمندان گرافیک در سال‌های اخیر به درجه بالایی رسیده است پس ما فرصت را مغتنم شمردیم تا با همکاری انجمن صنفی طراحان گرافیک این بستر را فراهم کنیم و به این موضوع بپردازیم. او گفت: ما هر‌قدر از طریق پند و اندرز به مدیران و مسوولان سازمان‌ها این موضوعات را مطرح کنیم، تاثیرچندانی نخواهد بود، اما زبان تصویر راهی غیرمستقیمی برای طرح این موضوع ها است.
امر‌الله فرهادی دبیر این نمایشگاه و عضو سابق هیات مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز به عنوان بخشی از بدنه‌ی این جامعه باید به وظایف اجتماعی خود واقف می‌شد ودر این زمینه مشارکت می کرد، زیرا کار طراحان گرافیک تنها فعالیت در حوزه‌ی هنری یا تجاری نیست بلکه ما نیز باید در فعالیت‌های اجتماعی نقش خود را ایفا کنیم و همین موضوع باعث شد تا امروز در کنار موسسه‌ی فعالی همچون «محک» قرار بگیریم و با هنر خود علاوه بر این‌که مسوولان اجتماعی را به وظایفشان آگاه می‌کنیم به گرافیست‌ها نیز این موضوعات را یادآوری می‌کنیم.
او سپس با ارائه‌ی گزارش آماری از برپایی این نمایشگاه توضیح داد: بعد از انتشار فراخوان ۱۳۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۵۰ اثر از ۴۷ هنرمند به بخش مسابقه راه پیدا کرد.
به گفته‌ی او این آثار توسط هنرمندانی هم‌چون فرشید مثقالی، کامران کاتوزیان، مصطفی اسداللهی، مجید عباسی، ساعد مشکی، تهمتن امینیان و فرزاد ادیبی داوری شدند که نتایج برگزیدگان روز جمعه نهم بهمن‌ماه در مراسم افتتاحیه اعلام می‌شود.
فرهادی اضافه کرد: همزمان با این فراخوان دعوت‌نامه‌هایی نیز برای جمعی از هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت گرافیست فرستاده شد تا طرح‌های خود را به «محک» هدیه دهند که خوشحالیم تاکنون ۲۲ اثر از جانب این افراد برای ما ارسال شده است و امیدواریم تا روز افتتاح نیز کارهایی دیگر به دست ما برسد.
دبیر این نمایشگاه هم‌چنین اظهار امیدواری کرد تا در ادامه‌ی این فعالیت آثار این نمایشگاه در خانه‌ی هنرمندان ایران و سایر شهرستان‌ها نیز به نمایش گذاشته شود.
او هم‌چنین با اشاره به عنوان بین‌المللی‌بودن نمایشگاه توضیح داد: از آنجا که فرصت‌مان برای دعوت از طراحان بین‌ المللی کم بود پس ترجیح دادیم تا حداقل پوستر‌هایی ازهنرمندان در نمایشگاه به نمایش بگذاریم. به همین دلیل هم همزمان با برپایی این نمایشگاه حدود ۲۳ اثر از نمایشگاه بین‌المللی «کودکان ریتم جهان‌اند» که چندی پیش در کشور آلمان برپا شده بود،در این نمایشگاه عرضه می‌شود و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم از طراحان برگزیده‌ی جهان نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم.
او هم‌چنین درباره‌ی جوایز این نمایشگاه توضیح داد: نفر اول: گواهی سرپرستی ۳ کودک تحت پوشش محک به مدت یک سال – به همراه لوح افتخار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
نفردوم: گواهی سرپرستی ۲ کودک تحت پوشش محک به مدت یک سال – به همراه لوح افتخار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
نفرسوم: گواهی سرپرستی ۱ کودک تحت پوشش محک به مدت یک سال – به همراه لوح افتخار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران.هم‌چنین یک اثر نیز به عنوان کار منتخب هیات داوران در مراسم افتتاحیه معرفی خواهد شد.
دکترکرباسی‌زاده رییس هیات مدیره‌ی محک نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: متاسفانه بحث مسوولیت اجتماعی نهادها هنوز کشور ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، اما موسسه‌ی محک از سال ۸۷ در چند پروژه در این زمینه به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد و یک تجربه‌ی ناکام نیز با انجمن خوشنویسان ایران داشت که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک و با ادامه‌ی این حرکت بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری دراین عرصه دست پیدا کنیم.
احمدیان نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به احتمال اضافه‌شدن ابعاد دیگری از هنر در این نمایشگاه طی سال‌های آینده گفت امیدواریم برای توسعه‌ی این مباحث بتوانیم با سایر انجمن‌های هنری در ایران همکاری داشته باشیم .
فرهادی نیز در بخش پایانی این نشست درباره‌ی احتمال چاپ کتاب این پوستر‌ها گفت: یکی از هدف‌های محک چاپ این مجموعه پوستر‌هاست که امیدواریم در راستای این هدف هزینه‌های آن با همکاری نهادهای مختلف فراهم شود.
منصور عبدی نیز وعده‌ی کمک بانک ملی ایران برای چاپ این کتاب را در این نشست سخن گفت.

افتتاح نمایشگاه بین المللی طراحی پوستر محک
اولین نمایشگاه بین‌المللی طراحی پوستر با شعار”سلامت جامعه دست آورد بالندگی سازمان شماست” در نخستین روز هفته سرطان(۹ بهمن) با موضوع سرطان کودک ومسئولیت پذیری اجتماعی سازمان ها در محک افتتاح شد.
در مراسم افتتاحیه، طراحانی چون استادابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی، مجید عباسی، فرزاد ادیبی، ساعد مشکی، تهمتن امینیان واستاد کامران کاتوزیان نیز سعیده قدس بنیانگذارمحک ،دکتر کرباسی زاده رئیس هیئت مدیره محک ،مهندس احمدیان مدیرعامل محک وتنی چنداز مدیران دیگرمحک حضورداشتند.
در ابتدای مراسم مسئول روابط عمومی محک گفت: در این موسسه خیریه برای مشارکت های اجتماعی هیچ حد و مرزی وجود ندارد. وی پس ازنمایش فیلم کوتاهی که در آن خواهر کوچکی با کوتاه کردن موهای خود و هدیه کردن آنها به برادر بیمارش تنها کاری که از دستش بر می آید را انجام می دهد، آن را الگو دانست و گفت که هر کدام از ما می تواند به نحوی در کمک به کودکان مبتلا به سرطانی سهیم باشد.
در ادامه سعیده قدس بنیانگذار محک ضمن خوشامدگویی به هنرمندان با خواندن بیتی از حافظ «آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند/ آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند؟» به این نکته اشاره کرد که محک همواره سواربر بال هنر حرکت می کند و از حمایت هنرمندان بهره برده است.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر افرادی که دارای توان مالی هستند بخشی از دارایی خود را به دانشگاه ها می بخشند و آن را به جامعه بر می گردانند. همچنین اگر فردی عضو یکی از بنیادهای خیریه نباشد از لحاظ شخصیت اجتماعی مورد نقد قرار نمی گیرد. از این رو باید در ایران نیز برای کمک به بنیادهای خیریه فرهنگ سازی شود.
در ادامه این برنامه آراسب احمدیان با نمایش اسلایدهایی درباره موفقیت شرکت های تجاری، مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی را یکی از مدل‌های تعالی منابع انسانی عنوان کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های معتبر هرساله گزارش‌هایی را مبنی بر انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان منتشر می‌کنند. برای مثال شرکت بی.ام.و و شل در ۵۰ صفحه، ماکروسافت در ۷۰ صفحه و فدکس در گزارش های سال ۲۰۰۹ به شرح فعالیت هایی غیر از توجه به سهام و سود سالانه خود پرداخته‌اند.
احمدیان افزود:براساس مأموریت محک ما با انگیزه‌ی والای کمک به هم‌نوع، توجه خود را معطوف به بیماری سرطان کودک کرده‌ایم و در سه حوزه خیریه، پژوهش و درمان فعالیت داریم. این سازمان غیردولتی، غیرسیاسی در سال جاری بودجه‌ ای حدود ۱۰ میلیارد تومان را برای فعالیت‌های خود برآورد کرد که تمام این هزینه با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود. او متذکر شد: یکی از دغدغه های محک این است که اندیشه والای کمک به هم‌نوع را در جامعه چه در سطح داخلی وچه بین‌المللی مورد توجه قرار دهد و در این مسیر به سمت استانداردهای بین‌المللی حرکت کند.
حسین الهی قمشه‌ای پژوهشگر وادیب که در این مراسم حضور داشت به دعوت بنیان‌گذار محک برروی سن حاضر شد.الهی قمشه‌ای عنوان کرد: تمام بشریت مدیون افلاطون به عنوان بنیان‌گذار و موسس «خیریه» از دیدگاه فلسفی است. زیرا هیچ بزرگی بعد از افلاطون نیامده است که این مفاهیم را به این زیبایی مطرح کند و شکسپیر، مولانا، امرسون و غیره همگی اندیشه‌های افلاطونی دارند.
او خاطرنشان کرد: افلاطون اولین‌بار مسأله زیبایی، دانایی و نیکویی را به عنوان معیار اصلی فطرت بشریت اعلام کرد و در این راستا معتقد است که زیبایی همان دانایی، دانایی همان نیکویی و نیکویی همان زیبایی است و این عالم همچون سایه‌ای است که بر پایه‌های این سه عامل رشد می‌کند. از این‌روست که مستی کار خوب هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و کار خوب زندگی آدمی را پر می‌کند وازآن لذت می برد.
درادامه برنامه از اعضای هئیت داوران ،حامیان معنوی وحامی مالی برگزاری این نمایشگاه با اهدا لوح تقدیرشد.
سپس امرالله فرهادی ( دبیر نمایشگاه) باخواندن بیانیه‌ هیأت داوران گفت: نمایشگاه فعلی اولین تجربه حرفه‌ای انجمن طراحان گرافیک ایران برای جلب توجه سازمان‌ها به موضوع مسوولیت‌های اجتماعی و وظایف بشردوستانه آن‌ها است. از سوی دیگر خود طراحان گرافیک نیز با این حرکت به وظیفه اجتماعی خود آگاه می‌شوند.
فرهادی اضافه کرد: مقیاس قضاوت هیأت داوران بر کارایی پوسترها و ارتباط این آثار با مخاطبان که همان سازمان‌ها هستند بود. در کنار آن بر معیارهای زیبایی‌شناسی نیز توجه داشتند که این کار آسانی نبود، زیرا این موضوع برای اولین‌بار به این شکل مطرح می‌شد و طراحان برای متقاعد کردن سازمان‌ها در توجه به این موضوع در مرز باریک و سختی قرار داشتند.این نمایشگاه درقراراست در خانه هنرمندان تهران و شهرهای بزرگ ایران نیز برگزار می شود. در پایان این مراسم با حضوردکتر کرباسی‌زاده، استاد کاتوزیان، پارسوآسلحشور واستاد حقیقی جایزه برگزیدگان اهدا شد.
جایزه سوم این نمایشگاه شامل لوح تقدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک و لوح افتخار سرپرستی یک کودک به مدت یک سال به «نیلوفر ابریشم‌کار»، جایزه دوم شامل لوح انجمن و افتخار سرپرستی دو کودک به «پریسا ملکی» و جایزه اول شامل لوح انجمن و افتخار سرپرستی سه کودک به «میترا کریمی» اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیأت داوران شامل لوح انجمن و افتخار سرپرستی سه کودک به «شیما قائمی» اهدا شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما