0 کمک آنلاین

گذر از اندوه درگذشت عزیزان با همدلی اطرافیان میسر می‌شود

  • ۱۱ مرداد ۹۹
  • 797 بازدید
  • 0 دیدگاه

دکتر بهمنی؛ دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی:

گذر از اندوه درگذشت عزیزان با همدلی اطرافیان میسر می‌شود

در روزهایی که هنوز دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی بخشی از وسایل شخصی‌مان برای حفاظت از سلامتی‌مان نشده بود، راه‌های زیادی برای همدلی با آشنایان و دوستانی وجود داشت که عزیزان خود را از دست داده‌ بودند. حتی اگر به دلایلی امکان حضور در مراسم‌های سوگواری برایمان مقدور نبود با شیوه‌های مختلف مثل ارسال استند تسلیت با خانواده متوفی همدلی می‌کردیم. اما امروز که برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مراسم‌های سوگواری برگزار نمی‌شوند، بازماندگان در غم و اندوه از دست دادن عزیزشان تنها هستند.

تنها ماندن خانواده عزادار در روزها و ماه‌های اول فقدان از دیدگاه «بهمن بهمنی» دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مانع از سیر مراحل سوگ خواهد شد. وی توصیه می‌کند اطرافیان خانواده‌های داغدار در روزهای شیوع بیماری کرونا می‌توانند با بهره‌گیری از شیوه‌های ارتباطی از راه دور مانند روش‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات و دنیای دیجیتال، نقش خود را در تسلی این عزیزان ایفا کنند. وی در ادامه افزود: «طی شدن مراحل انکار، خشم، چانه‌زنی، افسردگی و در نهایت پذیرش مرگ عزیزان، یک فرآیند سالم است که هر فردی برای بازگشت به زندگی عادی باید این روال را طی کند. هر چند ممکن است تمامی افراد با پیش‌زمینه‌های بینشی و اجتماعی روانی مختلف، تمامی این چرخه و ترتیب آن را طی نکنند. حال اگر این مسیر با همدلی و تسلیت اطرافیان همراه شود کمک می‌شود تا غم و اندوه ناشی از سوگواری به تلاش برای یادبود متوفی و یا انگیزه بازماندگان برای انجام امور سازنده در زندگی خود و دیگران و نیز انجام امور خیریه با هدف زنده نگه داشتن نام و یاد عزیز از دست رفته، تبدیل شود.»

وی تصریح کرد: «نقش اطرافیان در سوگواری سالم و پذیرش مرگ عزیزان، تنها در حضور فیزیکی خلاصه ‌نمی‌شود بلکه می‌توان با همدلی صحیح و اصولی معنی زندگی، مرگ و ماندگاری کار نیک را نیز یادآور شد. در زمان شیوع بیماری کرونا بار دیگر شاهد اهمیت کارکرد مؤسسات خیریه و سلامت‌محور هستیم. آنها بنا بر وظایف ذاتی خود که دغدغه حل مشکلات جز جدایی‌ناپذیر آن است، همواره سعی در گسترش همدلی در جامعه دارند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت جدید مؤسسه محک به نام «پیام همدلی» که روشی جدید برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان است و امکان همدلی با عزیزان را از راه دور و از طریق ارسال پیام دیجیتال فراهم می‌کند، گفت: «در کنار تمام تلاش‌های مؤثر سایر نهادهای مردم‌نهاد در زمان شیوع بیماری کرونا، مجموعه اقدامات مؤسسه خیریه محک هم توجه بنده را به خود جلب کرده است. این مؤسسه اخیراً با راه اندازی پیام همدلی امکان ارسال پیام تسلیت از راه دور را فراهم کرده است. این اقدام براساس علم روان‌شناسی کارکردهای بسیاری می‌تواند برای بازسازی روانی بازماندگان داشته باشد و کمک می‌کند آنها از احساس عمیق تنهایی که می‌تواند در پاره‌ای از مواقع به احساس گناه به خاطر انجام ندادن برخی از امور برای فرد متوفی و ترس از فراموش شدن نام و خاطره وی منجر می‌شود، دور شوند. براساس تعالیم دینی نیز همراهی و همدلی با بازماندگان فرد فوت شده، تأثیرات عمیق روانی در پذیرش مرگ دارد.»

بهمنی در پایان گفت: «امیدوارم با استفاده از روش‌های ارتباطی که امکان حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی در روزهای شیوع کرونا را فراهم می‌کند، بتوان ضمن همدلی با بازماندگان جانباختگان کرونا، از آنها حمایت روانی کرد تا با آسیب کمتری این روزها را سپری کنند.»

به نقل از روزنامه شرق

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما