0 کمک آنلاین

گزارش سومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در محک

  • ۲۸ بهمن ۹۳
  • 1036 بازدید
  • 0 دیدگاه
سومین همایش دو سالانه بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها روز دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۳، به مناسبت روز جهانی سرطان کودک توسط موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و با حمایت‌ مالی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و سرطان کودکان را برگزار شد.

 

این همایش با محوریت توسعه پایدار و با حضور رئیس و مدیر داخلی برنامه جهانی گلوبال کامپکت سازمان ملل (Global Compact)، رئیس دفتر رئیس جمهور، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، اساتید و صاحبنظران و اعضای هیأت امنا و مدیره محک برگزار شد.
دعوت ICCCPO از محک برای ارائه موضوع مسئولیت اجتماعی در همایش سالانه این سازمان
در ابتدا مهندس احمد پورفلاح عضو هیأت امناء محک و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به عنوان دبیر همایش ضمن خیر مقدم به حاضران به دستاوردهای برگزاری دو همایش قبلی اشاره کرد و گفت: «محک در طول ۲۳ سال فعالیت خود تلاش کرده است رویکرد و فرهنگ امور خیریه در کشور را ارتقا بخشد و با دوری کردن از رویکرد ترحم به سمت مفهوم مسئولیت پذیری در قبال هم نوعان در حوزه فردی و سازمانی گام بردارد. در این راستا تمرکز ویژه‌ای بر گسترش مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت ها “Corporate Social Responsibility”یا CSR داشته و در این زمینه سه همایش را در سال ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و اکنون در بهمن ماه ۱۳۹۳ و همزمان با روز جهانی سرطان کودک برگزار نموده است تا از طریق ترویج این مفهوم به نوعی در مسیر مسئولیت اجتماعی خود در ترویج انگیزه والای کمک به هم نوع گام بردارد. اطلاع رسانی وسیع محک در خصوص برگزاری این همایش در ابعاد ملی و بین‌المللی منجر به توجه بیشتر بازیگران این حوزه به موضوع مسئولیت اجتماعی گردید. تا آنجا که کنفدراسیون بین‌المللی والدین کودکان مبتلا به سرطانICCCPO  از نماینده محک برای ارائه موضوع در همایش سالانه این کنفدراسیون دعوت نمودند.»
تمرکز محک بر موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، از اولین برنامه استراتژیک سازمان در سال ۱۳۸۵
دکتر جواد کرباسی زاده رئیس هیأت مدیره محک ضمن معرفی مأموریت، اهداف و حوزه‌های فعالیت‌ها محک و ارائه آماری اجمالی از کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت این موسسه گفت: «محک در طول ۲۳ سال فعالیت خود توانسته بیش از ۲۲ هزار کودک مبتلا به سرطان را در زمینه‌های درمانی و رفاهی تحت حمایت قرار دهد و اکنون بیش از ۹۵۰۰ کودک مبتلا به سرطان که مراحل درمان خود را می‌گذرانند تحت حمایت این سازمان قرار دارند که این اعداد گویای آن است که بالغ بر ۹۵ درصد از کودکان مبتلا به سرطان در ایران تحت پوشش محک قرار دارند. این سازمان با اتکا به تجربیات ارزشمندی که با بهره مندی از اعتماد و همراهی نیکوکاران کسب نموده اقدام به فرهنگ سازی در زمینه مفهوم والای کمک به هم نوع می نماید. سومین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در چارچوب این بند از بیانیه ماموریت محک برگزار شد که تصریح می‌نماید: محک نه تنها به سرطان کودکان می‌پردازد بلکه اندیشه والای کمک به همنوع را ترویج می‌نماید. موسسه خیریه محک از زمان طراحی اولین برنامه استراتژیک خود در سال ۱۳۸۵ به موضوع مهم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها توجه نموده و در مقدمه برنامه استراتژیک بر آن تصریح می‌نماید: «امر مشارکت در سنت‌ها و آداب قومی و همچنین در اعتقادات دینی ما ریشه دارد. پایه‌های ابتدایی و اولیه سازمان‌های غیر دولتی در ایران به صورت مشارکت مردمی در دستگیری از مستمندان، تأسیس پرورشگاه، دارالمجانین، درمانگاه، مدرسه و… به دست نیکوکاران و معتمدین محلی  شکل گرفته است. امروز نیز کمک‌های اهدایی مردم به محک در قالب نذورات، تداوم همان اندیشه و اعتقادات در طول تاریخ این سرزمین است. در کنار آن در دنیای صنعتی امروز مباحثی همچون ”مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها” مطرح است که محورهای نوین جلب مشارکت عمومی هستند و لازم است سازمان‌های غیر دولتی از جمله محک با شناخت این محورها  از منابع ناشی از آنها بهره‌مند گردند.»
رئیس هیأت مدیره محک تصریح کرد این موسسه امیدوار است با حرکت در چارچوب استانداردهای بین‌المللی ضمن ترویج موضوع مسئولیت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی خود را در سه زمینه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی به گونه‌ای به انجام رساند که همواره نمونه عملی برای ارزیابی‌های ملی و بین‌المللی در این حوزه باشد.
خلق ارزش افزوده بر روی کمک‌های نیکوکاران؛ مهم‌ترین و اولین گزینه مسئولیت اجتماعی محک
آراسب احمدیان مدیر عامل مؤسسه خیریه محک ضمن ارائه گزارش عملکرد جامع از فعالیت‌های مؤسسه خیریه محک به خلق ارزش برای کمک‌های اهدایی نیکوکاران به عنوان مهم‌ترین الزام مؤسسات خیریه در ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آنها اشاره نمود و شفافیت و پاسخگویی در این حوزه را به عنوان دیگر الزامات اساسی تحقق مسئولیت مؤسسات خیریه و سازمان‌های غیر دولتی در برابر اجتماع  برشمرد.
مدیر عامل محک گفت: «مؤسسه محک تلاش دارد با قراردادن خود در معرض سنجش استانداردهای بین المللی به طور داوطلبانه از کارایی و اثر بخشی فعالیت خود و بهترین شیوه عمل به مسئولیت خود در قبال کودکان مبتلا به سرطان و در قبال یاورانش اطمینان حاصل نماید. در این راستا محک به عنوان اولین سازمان غیر دولتی در منطقه خاورمیانه موفق به اخذ گواهینامه NGO Benchmarking  از شرکت بازرسی بین‌المللی SGS شده است و در سال ۲۰۱۲ در ممیزی Benchmark of Benchmarks این شرکت موفق به کسب رتبه دهم در بین ۲۶۳ سازمان غیر دولتی گردید و در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه زرین انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه IPMA  در پروژه‌های بشر دوستانه شد و در همان سال نیز موفق به کسب جایزه نقره Green Project Management  از انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه سبز شد.»
احمدیان با ذکر این نکته که محک بر آن است تا هیچ کودک مبتلا به سرطانی از فقر و ناتوانی در پرداخت هزینه درمان، فوت نکند گفت: «تمامی این اقدامات و دستاوردها تنها بدین منظور است که فرزندان کوچک ما در محک امیدوار و شادمانه‌تر به آینده نگاه کنند و فرزندان محک در هر شرایطی چه در بحران، چه صلح، چه جنگ و چه در تحریم به همراهی انسان‌های نیک اندیش نیاز دارند و امیدواریم با مفاهمه بیشتر بین سازمان‌های مردم نهاد، دولت‌ها، سازمان‌های بین المللی و بنگاه‌های اقتصادی شاهد جهانی باشیم که سلامت و درمان کودکان در آن در هیچ شرایطی به خطر نیفتد.»
تقدیر رئیس برنامه جهانی گلوبال کامپکت سازمان ملل از توجه یک سازمان ایرانی به مسئولیت اجتماعی
سپس دکتر مارک مودی استوارت رئیس برنامه جهانی گلوبال کامپکت(Global Compact) سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن قدردانی از توجه محک به عنوان یک سازمان مردم نهاد ایرانی به این موضوع مهم در حوزه اقتصادی-اجتماعی که حاکی از ظرفیت‌های خوب این سازمان منطبق بر استانداردهای جهانی است، به تشریح برنامه جهانی گلوبال کامپکت و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها پرداخت. دکتر استوارت گفت: «بسیار مفتخرم که در جایی حضور دارم که می‌توانیم به عنوان متولیان سازمان‌های مردم نهاد و بشردوستانه و همچنین متولیان کسب و کار به هم آموزش دهیم و همراه یکدیگر موانعی را که بر سر راه پیشرفت جهان قرار دارد، حذف کنیم.»
دکتر لیلا کرباسی زاده مدیر داخلی برنامه جهانی گلوبال کامپکت (Global Compact) که برای دومین بار در این همایش حضور داشت، ضمن قدردانی از محک برای پیگیری و تمرکز بر روی این موضوع اعلام کرد که از سال ۱۳۸۹ که اولین همایش برگزار شد، توسعه این مفهوم و ارتقای توجه به آن در بین بنگاه‌های اقتصادی و صاحبنظران این عرصه در ایران به روشنی مشهود است. وی نقش بنگاه‌های تجاری را در تغییرات جهانی آب و هوا مورد بررسی قرار داد و گفت: «پیشگامی یک موسسه خیریه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی قابل تقدیر است و این باعث افتخار است که در ایران به این مفاهیم توجه ویژه‌ای آغاز شده است. اکنون مسائل زیست محیطی یکی از مهم‍م‌ترین چالش‌های عصر حاضر است و کسانی که این چالش‌ها را می‌بینند رهبران آینده جهان در مدیریت حرکات جهانی همانند گلوبال کامپکت هستند. شرکت‌ها در کنار دولت‌های می‌توانند بخش مهمی از راه حل مشکل مسائل اقلیمی، زیست محیطی و تغییرات جهانی آب و هوا باشند و آینده بهتری را برای جهان رقم بزنند.»
تأکید رئیس دفتر رئیس جمهور به نقش دولت در توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی در همایش بین المللی محک 
دکتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور که در تمامی همایش‌های مسئولیت اجتماعی محک در سال‌های گذشته نیز حضور داشته است، به تشریح نقش دولت در توسعه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها پرداخت و ضمن تقدیر از فعالیت مستمر محک در توسعه فرهنگ مسئولیت اجتماعی گفت: «این که محک به عنوان یک سازمان مردم نهاد پیشگام پرداختن به موضوع مسئولیت اجتماعی است از این دیدگاه  بسیار با ارزش است که سازمانی دعوت-کننده به یک مفهوم است که خود پیشرو در عمل کردن به آن است. محک با توجه به دارا بودن نگاه بین المللی توانسته است در این زمینه بر افکار عمومی تأثیرگذار باشد.»
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:« اگر شرکت‌های چند ملیتی به مسئولیت اجتماعی با توجه به ارزش‌های اقتصادی و اخلاقی حاکم بر جامعه بپردازند بار دولت را در این زمینه کمتر خواهند کرد و دولت اگر با شرکت‌هایی روبرو باشد که تعرضی به نفع عمومی ندارند و به خلق ارزش برای جامعه می‌اندیشند، تبعا دولت نیز برخورد مثبت و حمایتی در این زمینه خواهد داشت. دولت‌ها در ارتباط با عمل شرکت‌ها به مسئولیت اجتماعی کاملا ذینفع هستند و با انجام اقدامات حمایتی مستقیم و غیر مستقیم می‌بایست بر ارتقای آن اثرگذار باشند. دادن ملاک‌های ارزش گذاری به جامعه، ایجاد فضا برای دسترسی مردم به اطلاعات بیشتر در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و همچنین ایجاد امنیت برای فعالیت‌های شرکت‌ها از وظایف و نقش‌های اساسی دولت‌ها در فرهنگ سازی این ارزش مهم است. امیدواریم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مانند بعضی از ارزش‌ها تبدیل به مفهومی نمایشی و تظاهری نگردد و مفهومی واقعی، حقیقی و نهادینه از مسئولیت اجتماعی در جامعه ایجاد شود.»
نقش سازمان‌های مردم نهاد در مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها
سعیده قدس بنیانگذار محک به بیان مطالبی پیرامون نقش مؤسسات مردم‌نهاد در مسئولیت اجتماعی پرداخت و توضیح داد: «شرکت‌ها با یافتن ارزش‌های اجتماعی مشترک می‌توانند توسعه پایداری در جامعه خود ایجاد نمایند. محک نیز برای ترویج اندیشه مشارکت در زمینه مسئولیت اجتماعی و فرهنگ سازی در زمینه توسعه پایدار قدم بر می‌دارد و سعی بر ایجاد حس مشترک اجتماعی بین شرکت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای ساختن آینده‌ای زیباتر دارد.»
توسعه پژوهش از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی
دکتر شهیندخت خوارزمی و دکتر علینقی مشایخی از صاحبنظران و اساتید دانشگاه از زاویه نگاه آکادمیک به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و پژوهش در سرطان و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و خلق ارزش پرداختند. دکتر خوارزمی ضمن تشریح مطالعات موردی از تجربیات موفق خیریه در حوزه سرطان که از دل مفهوم مسئولیت اجتماعی و فرهنگ کمک به هم نوع زاییده شده و به اقدامات ارزشمندی در حوزه تخصصی درمان، پیشگیری و پژوهش منجر شده است ابراز امیدواری کرد که بخشی از منابع مالی ارزشمندی که در زمینه امور خیریه در ایران وجود دارد به فعالیت‌های پژوهشی تخصصی برای ارائه خدمات و حمایت‎های موثر تر اختصاص یابد.
دکتر مشایخی، استاد دانشگاه شریف، گفت: «اگر شرکت‌ها در محیطی مناسب قرار گیرند رشد و اعتلای بیشتری خواهند یافت. محیط مناسب از طریق فعالیت‌های شرکت‌ها در چارچوب‌های مطلوب و موثر برای جامعه ایجاد می‌شود. در صورتیکه شرکت‌ها برای جامعه ایجاد ارزش نمایند، جامعه نیز با نگاه مثبت به آنها نگاه می‌کند که این مسیر رشد و پایداری مستمر را هموار می‌سازد. اگر سازمانی در کنار مسئولیت اجتماعی خود ارزش‌های انسانی را در نظر بگیرد به حد عالی خود خواهد رسید که سازمان مردم نهادی چون محک که با علم و تخصص مدیریت می‌شود نمونه‌ای موفق هستند که می‌تواند سازمان‌های دیگر را نیز در این مسیر همراهی کنند.»
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران: ترویج مشارکت عامل شکل گیری توسعه پایدار 
گری لوییس، نماینده هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران، ضمن تاکید بر نقش مشارکت در شکل گیری توسعه پایدار گفت: «محک نقش مهمی در ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی در سال‌های اخیر در ایران داشته است که می-تواند در گسترش درک بنگاه‌ها از عملکرد مسئولانه و وظایف خود داشته باشند. با ترویج مشارکت مردمی و اهمیت به منافع جمعی می‌توانیم راه حلی برای مشکلات فعلی و آینده کشورها از جمله مسائل بهداشت و مسائل محیط زیستی با عملکرد مسئولانه پیدا کنیم.»
دکتر مهدی بهکیش، استاد دانشگاه و دبیر کل اتاق بازرگانی بین‌المللی ضمن معرفی اتاق بازرگانی و فعالیت‌های آن به تبیین نقش اتاق بازرگانی در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها پرداخت. وی از محک و سازمان‌های مردم نهادی که به شیوه سیستمی و نوین اداره می‌شوند به عنوان عواملی یاد کرد که می‌توانند با توسعه فعالیت‌های خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی افراد و شرکت‌های متخصص را با خود همراه سازد نمونه‌ای برای الگو برداری سایر سازمان‌ها باشند.»
موسسه خیریه محک ضمن ادای احترام و قدردانی از تمامی صاحبنظران و همراهانی که با مشارکت در برگزاری این رویداد علمی و تخصصی بین‌المللی همراه این سازمان در نهادینه کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی در ایران هستند امید دارد تا تمامی گام‌هایی که محک با بهره مندی از اعتماد و حضور یاوران خود بر می دارد منجر به ارائه خدمات بهتر به کودکان مبتلا به سرطان و ساختن جامعه ای مطلوب‌تر و جهانی زیباتر شود.
آرزوی بزرگمان این است که با بهره مندی از مهر،‌ بخشش، تخصص و دانش انسان‌های نیک اندیش و سازمان‌های متعالی جهان برای همیشه با بیماری سرطان خداحافظی کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما