0 کمک آنلاین

یادمان پروفسور وثوق: پروانگی آموز اگر طالب عشقی

  • ۲۶ مرداد ۹۹
  • 2369 بازدید
  • 2 دیدگاه

تعداد انسان‌هايي که عمري را صرف به دست آوردن دانشي کردند تا ثمره آن دانش را بي‌هيچ انتظار و چشمداشتي براي کمک به افراد ديگر به کار گيرند، انگشت‌شمار است. انسان‌هايي که بالاترين سطح علمي و تخصصي را به کار گرفتند تا دردي را از درد مردم کم و گره‌اي را از کارشان باز کنند؛ زنده‌ياد پرفسور پروانه وثوق يکي از همين انسان‌هاست که با باور خود به ممکن بودن درمان سرطان، طب آنکولوژي اطفال را در ايران بنيان نهاد.

رئيس فقيد هيأت امناي محك و فوق‌تخصص خون و آنكولوژي اطفال با مهري بي‌پايان، عزمي راسخ و سخت‌كوشي، لحظات ارزشمند حيات خود را داوطلبانه براي حمايت از كودكان اين سرزمين صرف كرد.

اين پزشك فرزانه پس از اخذ دكتراي عمومي خود از دانشكده علوم پزشكي تهران براي گذراندن دوره تخصصي راهي آمريكا شد. در دانشگاه‌هاي کمبريج، ماساچوست و ايلينوي به تحصيل در رشته خون و سرطان‌شناسي پرداخت. دوره تکميلي را در دانشگاه جورج واشنگتن گذراند و پس از آن به عضويت هيأت علمي مرکز سرطان ام.دي.اندرسون در دانشگاه تگزاس آمريکا درآمد. وي با وجود پيشنهادات همكاري از مؤسسات پژوهشي معتبر آمريكا و كرسي‌هاي دانشگاه‌هاي تراز اول بين‌المللي، براي حمايت از كودكان سرزمين‌اش به ايران بازگشت و با عشق بي‌پايان خود معجزه‌اي از جنس اميد در ايران آفريد تا باور داشته باشيم «سرطان درمان‌پذير است».

استاد فقيد دانشگاه و عضو فرهنگستان علوم پزشكي ايران با راه‌اندازي بخش هماتولوژي و آنكولوژي اطفال در بيمارستان علي‌اصغر، بنيانگذار علم خون و آنکولوژي کودکان در ايران شناخته مي شود. اين استاد فرزانه از روز اول تأسيس بيمارستان فوق‌تخصصي سرطان كودكان محك تا آخرين روز از حيات خود به صورت داوطلبانه و بدون دريافت دستمزد به درمان کودکان مبتلا به سرطان پرداخت و با حضور پر ارزش و تأثيرگذارش، فعاليت‌هاي تخصصي بيمارستان فوق‌تخصصي سرطان كودكان محك در ارائه خدمات درماني شايسته به كودكان و خانواده‌هايشان آغاز شد.

از اين استاد گرانقدر بيش از صدها عنوان مقاله در نشريات علمي معتبر ايراني و خارجي منتشر شده است. پروفسور وثوق كودكان بي‌شماري از سراسر ايران و جهان را درمان كرد و متخصصان بسياري را در حوزه خون و آنكولوژي كودكان پرورش داد كه امروزه در زمره برترين پزشكان در ممتازترين مراكز درماني ايران و جهان به شمار مي‌روند.

پروفسور وثوق همواره به دانش روز و جديدترين روش‌ها براي پروتكل‌هاي درماني و دارويي توجه داشت و مي‌كوشيد تا مناسب‌ترين مسير درمان را مناسب با شرايط بيماران به كار گيرد. هيأت مديره محک به منظور پاسداشت اين دغدغه و تبادل اطلاعات با متخصصان برتر آنکولوژي، برگزاري کنگره بين‌المللي آنکولوژي کودکان* را در سال ۱۳۹۲ تصويب کرد و بر همين اساس اين کنگره دوسالانه در سال‌هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ با حضور متخصصان ملي و بين‌المللي برگزار شده است. پروفسور پروانه وثوق، متولد اسفند ماه ۱۳۱۴ در شهرستان تفرش استان مركزي بود و در سحرگاه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ در سن ۷۸ سالگي چشم از جهان فروبست.

يادش گرامي

* اين کنگره در سال ۱۳۹۹ به دليل شيوع ويروس کرونا در سراسر جهان، برگزار نشد.

دیدگاه‌ها

  1. پاسخ
    سهیلا فخری 4 سال پیش

    نام نیکو گر بماند ز آدمی … به کزاو ماند سرای زرنگار?
    روح بزرگ آن فرزانه جاوید همیشه شاد و قرین رحمت الهی??
    افسوس که چنین گوهرانی بی تکرارند?

  2. پاسخ
    Fatima 4 سال پیش

    روحشان شاد و یادشان گرامی و جاویدان
    محبتهای شان هیچ وقت فراموش نمی‌شود در قلبم جا دارند

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما