0 کمک آنلاین

ثبت اطلاعات داوطلبان استان لرستان در بانک پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی محک

  • ۲۰ اردیبهشت ۰۱
  • 427 بازدید
  • 0 دیدگاه

روشی جدید برای کمک به همنوع:
ثبت اطلاعات داوطلبان استان لرستان در بانک پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی محک

مرکز پذيره‌نويسي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز محک از تاریخ ۲۰ تا ۲۳ اردیبهشت در شهر خرم‌آباد استان لرستان، پذیرای داوطلبانی خواهد بود که خواهان ثبت اطلاعات ژنتیکی خود در بانک HLA محک هستند.
پيوند سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز يکي از مهم‌ترين راه‌هاي درمان مبتلايان به بيماري‌هاي خوني و کودکان مبتلا به سرطان است. در اين روش پيدا کردن نمونه سازگار با فرد بيمار بسيار سخت است چرا که در بهترين شرايط تنها ۲۵ درصد افراد مي‌توانند از والدين يا خويشاوندان نزديک خود، سلول‌هاي بنيادي دريافت کنند. همين موضوع باعث مي‌شود تا مراکز پذيره‌نويسي به دريافت نمونه از مراکز خارج از کشور روي بياورند. اين موضوع علاوه بر هزينه‌هاي بالا، ريسک عدم قطعيت در تطابق نمونه‌ها را به دنبال دارد. بنابراين محک در مرداد ماه ۱۳۹۶ مرکز پذيره‌نويسي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز را راه‌اندازي کرد. اين مرکز اولين مرکز پذيره‌نويسي غيردولتي در ايران و در حال حاضر سومين مرکز بين‌المللي پذيره‌نويسي سلول‌هاي بنيادي خو‌ن‌ساز کشور است و نزدیک به ۱۰ هزار نفر در این مرکز عضو هستند.
پیش از این ثبت اطلاعات در استان تهران، گیلان و آذربایجان شرقی انجام پذیرفته است و موسسه محک بر آن است که این کار را در مناطق دیگری از ایران نیز انجام دهد چرا که افراد از هر نژادي که باشند براي يافتن نمونه سازگار در بين نياهاي خود شانس بيشتري خواهند داشت و ثبت اطلاعات افراد از نژادها و قوميت‎هاي مختلف يکي از شاخص‌های مهم در مراکز پذيره‌نويسي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز است. هر چه اطلاعات ژنتيکي افراد بيشتري در بانک HLA و مراکز پذيره‌نويسي ثبت شده باشد، بيماران نيازمند به پيوند بيشتري درمان خواهند شد.
مرکز پذيره‌نويسي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز با بهره‌مندي از ظرفيت جامعه مدني ايران شکل گرفته است تا امکان استفاده رايگان براي فرزندان محک و ساير بيماران نيازمند به پيوند فراهم شود و علاوه بر دريافت‌کنندگان، اهداکنندگان نيز بتوانند با مشارکت خود، روش جديد کمک به همنوع را تجربه کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما