0 کمک آنلاین

گزارش ویژه همایش CSR

  • ۲۶ بهمن ۸۹
  • 1304 بازدید
  • 0 دیدگاه

گزارش ویژه اولین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سرطان کودک

اولین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکتها و سرطان کودک ۲۶ بهمن ماه، همزمان با رو ز جهانی سرطان کودک با حمایت اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و تهران در محک برگزار شد.

گزارش ویژه اولین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سرطان کودک

اولین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکتها و سرطان کودک ۲۶ بهمن ماه، همزمان با رو ز جهانی سرطان کودک با حمایت اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران و تهران در محک برگزار شد.این همایش یکی از فعالیتهایی است که بر پایه علم ودانش تخصصی در حوزه مدیریت نوین و اقتصاد و با استفاده از تجربه اساتید و صاحب نظران تصمیم گیرنده در بنگاههای اقتصادی با هدف ترویج مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و ایجاد آگاهی در مورد مفهوم دقیق این موضوع، جلب توجه مدیران بنگاه های اقتصادی و مدیران سازمان های تصمیم گیرنده و افزودن دیدگاه مسئولیت اجتماعی به دیدگاه های حاکم در زمینه مدیریت و اقتصاد و همچنین ایجاد یک تصویر شایسته از روحیه مردمی، همکاری و همراهی ایرانیان در جامعه بین الملل است. مخاطبان این همایش نیز، مدیران عامل بنگاه های اقتصادی، هیات رییسه و هیات نمایندگان اتاق های ایران، تهران و شهرستان ها، بانک ها و بیمه های کشور، سازمان های مردم نهاد و شرکت های مشاور مدیریت بودند.

نشست مطبوعاتی

نشست مطبوعاتی این همایش ۲۳ بهمن سال گذشته در اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران با حضور نمایندگان رسانه ها، مهندس احمد پورفلاح دبیر همایش، مهندس راسخ دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، سعیده قدس بنیانگذار محک و مهندس آراسب احمدیان مدیر عامل محک برگزار شد.

در این کنفرانس مطبوعاتی به مباحثی چون: تعریف و خواستگاه مسئولیت اجتماعی، معرفی محک، نقش مسئولیت اجتماعی در پیشبرد اهداف جامعه و نقش سازمان ها و رسانه ها در توسعه این مفهوم پرداخته شد.

مهندس احمد پور فلاح دبیر همایش عضو هیأت امناء و مشاور عالی هیأت مدیره محک، با اشاره به اینکه از دید وی، فلسفه وجودی اتاق بازرگانی از ۱۲۷ سال پیش که تاسیس شده است در ارتباط با فلسفه مسئولیت اجتماعی مدیران و صاحبان صنایع است، گفت: محک موسسه ای است که در چارچوب نیازهای جامعه شکل گرفته است و نشان داده موسسات مردم نهاد نقش ارزنده ای در ایفای مسئولیت ها در قبال جامعه و نیاز های آن دارند و همواره یاری دهنده دولت ها در این زمینه هستند.

این اقدام از جمله اولین تلاش های نظام مندی است که در زمینه مسئولیت های اجتماعی شرکت ها انجام می شود و در آن بیشتر فعالان اقتصادی کشور حضور خواهند داشت.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه رضایتی که با مشارکت بنگاههای اقتصادی در اعمال خیریه کسب می شود، در کیفیت محصولات و بالا بردن تولید دیده میشود تصریح کرد: « هنگامی که کارکنان می بینند مدیران احساس مسئولیت دارند، آثار آن در دید مشتران هم موثر است.» وی در پایان افزود:

محک سمبل تجلی روح همنوع دوستی در ایران است و استاندارد های محک موضوع جالب توجه افرادی است که از کشورهای دیگر به بازدید محک می آیند و نشانگر رشد فکری و روح جمعی مردم ایران است.

پورفلاح در این نشست خبری تصریح کرد که مؤسسه محک با برگزاری این همایش به دنبال جمع آوری کمک های مالی از بنگاه های اقتصادی نیست و هدف آن صرفا توجه بنگاه ها و واحدهای اقتصادی کشور به مقوله مسولیت اجتماعی و ترویج آن در جامعه است.

محمد مهدی راسخ دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران، مسئولیت اجتماعی را یک تعهد اخلاقی عنوان کرد و افزود:

فعالان اقتصادی به کسب درآمد و سود در جامعه می پردازند طبیعتا یک فعال اقتصادی تعهد اخلاقی دارد که این افراد را حمایت کند تا دچار آسیب نشوند.»

دبیر کل اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مفهوم کار خیر یک ویژگی دارد و آن تشویق دیگران برای همکاری و مشارکت در کار خیریه است خاطرنشان کرد: مصرف کننده با خرید کالا از بنگاه های اقتصادی که در کار خیر مشارکت می کنند، احساس می کند که در آن کار خیر شریک شده است و از سوی دیگر پرسنلی که در مجموعه کار می کنند، از مجموعه و مدیریت خود رضایت دارند.»

پس از اینکه نماینده رسانه ها به معرفی خود پرداختند، مهندس آراسب احمدیان، مدیر عامل محک در پاسخ به سوالات، توضیحاتی درباره محک و نوع حمایت های این موسسه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده های آنها ارائه کرد.

وی گفت: «موسسه محک که در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده در سال آینده وارد سومین دهه زندگی و فعالیت خودش می شود و در سه حوزه درمان، خیریه و تحقیقات برای حمایت کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می کند.

در حوزه درمان هر کودک مبتلا به سرطان در هر جای ایران که در حال درمان در بخش دولتی است تحت حمایت محک قرار می گیرد. اگر بیمه نباشد توسط محک بیمه می شود و سپس تمامی هزینه های مربوط به تشخیص، ‌درمان،‌ ایاب و ذهاب و سیستم های رفاهی او را پرداخت می کند. محک تا کنون ۱۴۰۰۰ کودک را تحت حمایت خود درآورده و اکنون به طور فعال حدود ۷۰۰۰ کودک را تحت حمایت دارد. دومین حوزه فعالیت محک، بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک است که در دارآباد قرار دارد و تماما با کمک ها و مشارکت های مردمی بنا شده است. در این بیمارستان آخرین تکنولوژی و آخرین دستاورد های دانش پزشکی دنیا در زمینه های درمان سرطان اطفال وجود دارد. از آزمایشگاه های پیشرفته ژنتیک تا آخرین تکنولوژی درمان های رادیوتراپی مطابق با دانش روز آمریکا و اروپا در این بیمارستان ارائه می شود و این مساله به تصدیق پزشکانی که از همه جای دنیا برای بازدید به این بیمارستان می آیند رسیده است. طبیعی است که وقتی یک بیمارستان فوق تخصصی مشغول به فعالیت است داده های علمی ارزشمندی را تولید می کند، این داده های علمی، امروز مبنای انجام تحقیقات پزشکی و تحقیقات مشترک محک با موسسات داخلی و خارجی است که حوزه سوم فعالیت یعنی تحقیقات را در بر دارد. محک قراردادهایی را با مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه تهران،‌ پژوهشگاه ابن سینا،‌ پژوهشگاه رویان، انیستیتو گوستاو روسی در پاریس و… دارد و همه این ها برای این است که ما بتوانیم به دانش های جدیدی برای پیش گیری،‌ تشخیص زود هنگام و درمان کودکان مبتلا به سرطان دست پیدا کنیم.»

مدیر عامل محک ضمن تاکید بر اینکه مؤسسه محک یک سازمان غیر دولتی، ‌غیر انتفاعی و غیر سیاسی است گفت:« تامین منابع مالی محک تنها از راه جلب مشارکت های مردمی صورت می گیرد و در طول بیست سال گذشته هر آنچه را که انجام داده است تنها با اتکا به این مشارکت های مردمی بوده است. محک هیچ بودجه دولتی ندارد و بطور مثال بودجه امسال محک حدود ۲۵ میلیارد تومان بوده است که همه آن توسط خود مردم و یاوران محک که نسبت به جامعه و کودکان مبتلا به سرطان احساس مسئولیت می کردند، تامین شد.

مهندس احمدیان در تشریح مبحث مسئولیت اجتماعی سازمان ها گفت: «محک از سال ۱۳۸۶ با شناخت این موضوع وارد حوزه ترویج این مفهوم در داخل کشور شده است و تا کنون برنامه هایی در این زمینه با انجمن مدیران صنایع و کنفدراسیون صنعت انجام داده است.همچنین ‌نمایشگاهی نیز سال گذشته در همین تاریخ، یعنی ۲۶ بهمن ماه، با عنوان مسئولیت اجتماعی و سرطان کودک داشتیم که با همکاری انجمن طراحان گرافیک ایران برگزار شد و پوستر های آن روی دیوار های بیمارستان محک وجود دارد. »

احمدیان افزود: «سه دیدگاه در مورد مسئولیت اجتماعی وجود دارد. اول مدیرانی هستند که دقیقا در قبال جامعه احساس مسئولیت دارند و فکر می کنند در جامعه ای که کسب و کار می کنند، اگر زیر ساخت های قوی تری داشته باشد و محیط جامعه آباد تر باشد و سطح بهداشت و آموزش بالاتر باشد، طبیعتاً چون در محیط توسعه یافته تری کسب و کار می‌کنند پس به موفقیت بیشتری هم دست پیدا میکنند، یعنی یک دید زیر بنایی در مورد موضوع وجود داشته است. گروه دوم مدیرانی هستند که موضوع مسئولیت اجتماعی و پرداختن به آن را نوعی مزیت رقابتی برای شرکت شان می بینند و فکر می کنند اگر وارد این حوزه شوند نسبت به سایر رقبای خود یک مزیت دارند و آن، توجه به جامعه و مسئولیت هایشان در قبال آن است و طیف سوم هم گروه هایی هستند که فعالیت های آنها صدمه هایی به اجتماع در زمینه های محیط زیست،‌ سلامت و یا آسیب های اجتماعی وارد می کند، مانند شرکت های نفتی.

در تاریخ این سرزمین همواره مردم و افرادی شاخص، از جمله تجار بودند که فعالیت های سازنده و عام المنفعه انجام می دادند. امروز محک با درک این موضوع که با حرکت از جامعه سنتی به صنعتی، نقش‌های اجتماعی به تدریج از افراد به شرکت‌ها انتقال می‌یابد و سیاست گذاران اصلی شرکت‌ها افرادی هستند که می توانند نقش سازندگی را که در گذشته وجود داشت به داخل شرکت ها تسری دهند، تلاش می‌کند مسئولیت اجتماعی را در شرکت‌ها گسترش دهد. موسسه محک اکنون وارد ترویج این موضوع شده است.»

وی در پایان عنوان کرد از رسانه ها انتظارداریم با حضور فعال در ترویج این مفهوم در جامعه به طور جدی با محک مشارکت کنند و ابراز امید کرد با ترویج و توسعه این مفهوم نه فقط در بحث کمک های خیریه بلکه در برنامه های جهانی و مدل های تعالی سازمانی نیز پیش قدم شوند.

سعیده قدس بنیانگذار موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی سابقه ای به بلندای تاریخ تمدن بشر دارد گفت: « محک مدعی فرهنگ سازی در بسیاری از زمینه های خیریه است. یکی از زمینه ها این است که بنا بر دیدگاه ما مسئولیت اجتماعی برگرفته از مسئولیت مدنی است که مفهومی بین المللی است و به مسئولیت هایی که متوجه هر شهروند است باز می گردد. ما همه به واسطه نوع تربیت خانوادگی، مسائل مذهبی و … مسئولیت هایی را احساس می کنیم. ما چون از مزایای وجود مدیران خوب در بخش اقتصادی کشور و حمایت آنها در محک بهره مند شدیم دریافتیم که تبیین و ترویج چنین مفهومی چقدر می تواند جهت بالا بردن سطح نگرش به امور خیریه و یاری انسان به انسان دیگر موثر باشد. دیگر اینکه این موضوعی است که باید حتما از کودکی به آن پرداخت. محک با توجه به فعالیت بیست ساله خود در این زمینه قصد تقسیم این تجربه را با همه عناصر جامعه دارد. »

سعیده قدس ضمن تصریح این که محک با هیچ سازمان دولتی و غیر دولتی و بخش خصوصی رابطه ارگانیک ندارد و این مساله یک واقعیت قابل اثبات است گفت: « محک همواره در پی اشاعه فرهنگ تعامل و امور خیریه و بالا بردن سطح دانش خود و سایر همکاران با توجه به پیشرفت ها و تئوری های جهانی است بوده است. اگر ما امروز درباره مسئولیت های اجتماعی شرکت ها صحبت می کنیم به این می اندیشیم که این فکر و اندیشه را آنقدر اشاعه دهیم که هر انسانی به فکر بیفتد که باید یک کار خیر بکند. ما تاکیدی روی محک نداریم. فرقی نمی کند، نابینایان، بیماران کلیوی، جذامی‌ها و … همگی نیاز به کمک دارند و کمک به آنها برای ما تقدس دارد. حرکت خیریه یک وظیفه است که هر شهروندی که خداوند به او لطف کرده و شرایط بهتری را از دیگری دارد موظف است به آن فکر کند.»

خانم قدس در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید: گاه مخاطبان می پرسند شما مطمئن هستید که موسسه محک همه این حمایت ها را انجام می دهد یا نه و چرا محک ساز و کار مالی موسسه را منتشر نمی کند، گفت: «یکی از ارکان محک از روز اول شفافیت بوده است و ما روی این مساله مصر هستیم و اصلا ضامن موفقیت محک شفافیت است. اطلاعات مالی ما حتی روی سایت محک قرار داده شده است. اصلا یکی از دلایل دریافت گواهی اس جی اس اینست که محک اولین موسسه ایست که در خاورمیانه گزارش مالی تفکیک شده و به ریز در اختیار همگان قرار داده است، چرا که ما خود را در قبال افرادی که یاوران و حامیان محک هستند و در برابر افکار عمومی جامعه پاسخگو می دانیم.

محک از ابتدا تا امروز اولین موسسه ایست که به سازمان بازرسی کل کشور مراجعه کرده و از آنها راهنمایی خواسته که چگونه عمل کند تا اگر روزی این سازمان به محک آمد تمامی آنچه نیاز است وجود داشته باشد. محک سازمانی است که حسابرسی و بازرسی دارد. شعار ما این است که درهای محک همواره به روی هر کسی که سوالی در ذهن اش از نحوه فعالیت محک نقش بسته است باز است و همواره مشتاق پاسخگویی هستیم.

در ادامه صبا کامکار سرپرست روابط عمومی موسسه خیریه محک ضمن تشکر از همراهی اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران جهت برگزاری این همایش و پس از برشمردن چند نمونه از آمارهای مالی محک؛ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره گروه سنی کودکان تحت حمایت محک گفت:‌ «تمام کودکان زیر ۱۴ سال که در یکی از بیمارستان های دولتی – دانشگاهی کشور و یا بیمارستان فوق تخصصی محک تحت درمان باشند، تحت پوشش این موسسه قرار می‌گیرند و تا هر سنی که با بیماری درگیر هستند تحت حمایت قرار دارند. حتی پس از بهبودی و قطع درمان هم برای حفظ سطح کیفی زندگی کودکان و کاهش آسیب های جسمی و روحی به جا مانده از بیماری اگر به کمک نیاز داشته باشند برای بازگشت به زندگی دوباره به آنها کمک می‌شود.»

برگزاری همایش

همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکتها در سالن آمفی تئاتر محک و با حضور جمعی از مدیران صنایع و اساتید حوزه بازرگانی برگزار شد.

سخنرانان این همایش جناب آقای مهندس احمدیان مدیر عامل محک، دکتر نهاوندیان رئیس هیأت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، دکتر خوارزمی استاد دانشگاه، آقای سورن پترسن نماینده Global Compact، مهندس نظام مافی مدیر عامل شرکت بولر ایران، دکتر یحیی آل اسحاق رئیس هیأت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، لیلا کرباسی زاده نماینده Global Compact، شهرزاد اسفرجانی مدرس تبلیغات و برندینگ و مشاور مدیرعامل محک در امر تبلیغات، دانیل برنبک مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان هستند. این همایش همچنین بخش ویژه ای نیز دارد که به تجلیل از مهندس محسن خلیلی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در زمینه مسولیت اجتماعی مدیران اختصاص دارد.

این همایش یکی از فعالیت هایی است که بر پایه علم و دانش تخصصی در حوزه اقتصاد و مدیریت نوین و با استفاده از تجربه اساتید و صاحب نظران تصمیم گیر در بنگاه های اقتصادی با هدف بررسی تاثیر مشارکت های اجتماعی بر روابط یک شرکت یا سازمان با ذینفعان داخلی و خارجی اش، اهمیت رابطه دو سویه بین بنگاه های اقتصادی و جامعه، نقش تشکل های اقتصادی در بهبود سطح کیفی جامعه و دیدگاه ای بین المللی در مورد CSR برگزار شد.

در ابتدای همایش، احمد پورفلاح دبیر همایش و عضو هیات امنا و مشاور عالی هیات مدیره محک و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران، ترویج اندیشه والای کمک به همنوع و ایجاد آگاهی در خصوص مفهوم دقیق مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و فواید دوسویه آن و نهادینه کردن این مفهوم در میان سازمانها وشرکتهای اقتصادی را از اهداف این همایش برشمرد.

آراسب احمدیان مدیر عامل محک ضمن بیان ضرورت مطرح کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمانها خاطر نشان کرد:

نگاه محک به مفهوم مسئولیت اجتماعی یک نگاه خیریه نیست بلکه یک فعالیت زیر ساختی و فرهنگی است، وی افزود ما به دنبال آن هستیم تا این مفهوم را در کنار سودآوری که هدف اصلی بنگاههای اقتصادی است به یکی از مهمترین وظایف و ارکان سازمانها تبدیل کنیم. وی در ادامه گفت: در یک بررسی دقیق برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکت ها یک فرصت، در محیط فعالیت سازمان های غیر دولتی است که همه انواع سازمان های غیر دولتی اعم از انجمن های حمایتی، انجمن های علمی و سازمان های ارائه کننده خدمات عمومی با شناخت دقیق معادلات بین المللی حاکم بر جهان می توانند از این فرصت برای توسعه منابع خود استفاده نمایند. یکی از نکات مهمی که می تواند به عنوان نگاه به آینده مورد توجه مدیران سازمان های غیر دولتی و مدیران بخش خصوصی قرار گیرد، فعال کردن ظرفیت موجود در سازمان های غیر دولتی برای انجام پروژه های مسئولیت اجتماعی شرکت ها است.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها یک ارتباط دو سویه و هدفمند است و ضروری است که سازمان های غیر دولتی با شناخت ادبیات بنگاه های اقتصادی، پروژه های مسئولیت اجتماعی را بر مبنای مؤلفه های مدیریت توجیه، تعریف و گزارش دهی نمایند.

در ادامه همایش، دکتر نهاوندیان رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با طرح یک پرسش گفت: هدف شرکتها چیست؟ وی در پاسخ، توجه به مفاهیم اخلاقی در شرکتها در بعد نیت و بعد نهاد سازی را مهمترین هدف دانست و تاثیر ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی را کاهش شکاف اعتماد بیان کرد و سخنان خود را با ابراز امیدواری از اینکه در مسیر ترویج این مفهوم سریعتر گام برداریم به پایان رساند. سپس خانم دکتر خوارزمی، دکترای روانشناسی و ارتباطات و روش تحقیق، نویسنده ومحقق و استاد دانشگاه، از دیگر افرادی بود که به بیان مفهوم مسئولیت اجتماعی و اهمیت و جایگاه آن در کشور پرداخت. وی گفت : مردم با عملکرد درست، زمینه برای تشکیل جامعه مدنی را فراهم می نمایند.

محک نیز جزء یکی از این جوامع مدنی و مردمی است که به خوبی توانسته است جایگاه واقعی خود را دریابد و با مطرح کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی این موضوع را برجسته سازد، اندیشه مسئولیت اجتماعی به بنگاهها کمک می کند در مسیر توسعه پایدار قدم بردارند. این مفهوم اشاره به معنای انسان متعالی و احترام به جایگاه و شان انسانی است. در این جلسه مهم، نمایندگان دو رکن مهم جامعه گردهم آمده اند، یعنی: اعضای اتاق بازرگانی و اعضای محک که با امید به ایجاد همگرایی، برای تحقق هدفی انسانی و متعالی، به حل یکی از چالش های مهم جامعه ایران یعنی ((سرطان کودک)) بپردازند. مسئولیت اجتماعی به معنای احساس مسؤلیت در قبال سرنوشت و کیفیت زندگی ذینفعان درون سازمان (کارکنان و خانواده های آنان) و احساس مسئولیت در قبال مسائل اجتماعی جامعه ای که در آن حضور دارند و پیامدهای اجتماعی فعالیت های خویش است. سخنران بعدی همایش، لیلا کرباسی زاده دکترای داروسازی و نماینده global compact گفت: مسئولیت اجتماعی در سازمانها و نهادهای اقتصادی بر روی وظایف سازمان در قبال جامعه متمرکز است نه بر چگونگی صرف سرمایه در بخشهای مختلف جامعه. کرباسی زاده مهمترین دلایل مورد توجه قرار گرفتن مسئولیت اجتماعی از سمت سازمان ملل را مورد بحث قرار داد و بیان کرد بالا رفتن اعتماد، تلاش برای پایدار کردن این موضوع مطرح شدن این مفهوم به عنوان یکی از مهمترین نگرانی های جامعه بشری امروز، جهانی شدن این موضوع و ….مهمترین دلایل مورد نظر سازمان ملل می باشد.

این همایش با تقدیر از مهندس خلیلی، پدر صنعت ایران به پاس بیش از نیم قرن فعالیتهای انسان دوستانه ایشان ادامه یافت. مهندس خلیلی درک و بکارگیری مفهوم مسئولیت اجتماعی را به عنوان مفهومی که انسانیت و ارتقای جایگاه انسانی را همراه دارد ضروری دانست و افزود اگر ما نتوانیم در رویه نگرش و جهان بینی خود تحول ایجاد کنیم نمی توانیم موفق شویم.

مسئولیت اجتماعی یعنی انسانیت، اگر ما نتوانیم از ارزشهای والا برخوردار شویم نمی توانیم کارهای اساسی را به انجام برسانیم.

نظام مافی مدیر عامل شرکت بولر ایران یکی دیگر از سخنرانان همایش، مسئولیت اجتماعی را با مثالی در خصوص شرکت بولر به عنوان یک مدل مطرح کرد و گفت: ما در قبال سودی که در کارخانه ها بدست می آوریم باید بازگشتی به جامعه داشته باشیم.مسئولیت اجتماعی به ما کمک میکند بتوانیم در قبال جامعه پاسخگو باشیم. وی همچنین اهمیت وجود سازمان های مردم نهاد در تحقق اهداف اجتماعی یک بنگاه افتصادی اشاره کرد و افزود اولین دغدغه مدیران بنگاههای اقتصادی فعالیت های تعریف شده خود است و با توجه به سنگینی این فعالیت ها قادر نیستند که نوعا به انجام فعالیت های اجتماعی درون سازمان خود بپردازند لیکن حضور سازمان های مردم نهاد که ظرفیت همکاری با بنگاه های اقتصادی را در خود ایجاد کرده اند باعث تحقق اهداف و انجام وظایف اجتماعی یک بنگاه اقتصادی می گردد. آل اسحاق رئیس هیات مدیره اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران گفت :مسئولیت اجتماعی یکی ازمهمترین ارکان است. مدیر فرهیخته مدیری است که بتواند این مفهوم را به عنوان یک اصل اخلاقی و اقتصادی در سازمان خود به کار گیرد.آقای دانیل برنبک مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان سخنان خود را با محوریت معرفی و تعریف مسئولیت اجتماعی، تاثیرات آن در جامعه، زمینه های بکارگیری این مفهوم و …آغاز کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی مفهوم عمیقی است و ما به دنبال آنیم که تاثیرات مثبت آنرا در سایر جنبه های محیط زیست، محیط کار و کارگران و…امتداد دهیم.

شهرزاداسفرجانی مدرس تبلیغات و مشاور مدیر عامل در امر تبلیغات سخنان خود را با طرح این سوال که هدف از فعالیت اقتصادی چیست؟ آغاز کرد و در ادامه افزود: مسئولیت اجتماعی فقط کشیدن چک نیست بلکه یعنی تعهد و وظیفه اخلاقی سازمان در قبال اجتماعی که در آن تجارت و فعالیت می کند. یک سازمان باید برنامه روشن و قابل اعتماد مردمی و نتایج قابل دسترسی داشته باشد. اسفرجانی در معرفی مفهوم استراتژی نیکخواهی گفت:این استراتژی یعنی فعالیت برای آفریدن زندگی بهتر برای خود و دیگران، ما در داخل هستی متولد می شویم،از جامعه ،از خاک، از آفتاب، از اندیشمندان سرزمینمان نوشیده ایم، حال به این بیاندیشیم که از ما چه چیز به یادگار خواهد ماند.

در پایان تمامی حضار در این همایش بیانیه همایش که بر پایه مفهوم مسئولیت اجتماعی تنظیم شده و توسط مهندس پور فلاح برای همه قرائت شده بود را امضا کردند.امید است دستاوردهای این کنفرانس موجب رضایت خاطر بیشتر و آرامش کلیه سازمان هایی باشد که اهدافی انسان دوستانه را دنبال می کنند و به مدلهای تعالی سازمان می اندیشند.

بیانیه همایش

بیانیه اولین کنگره بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت ها

امر مشارکت به ویژه در کار خیر در سنت ها، آداب قومی و همچنین در اعتقادات دینی ما ریشه دارد. در کنار دولت ها، پایه‌های ابتدایی و اولیه سازمان های خیریه غیر دولتی در ایران به صورت مشارکت مردمی در دستگیری از مستمندان، تاسیس پرورشگاه، درمانگاه، مدرسه و… به دست نیکوکاران و معتمدان محلی شکل گرفته است. امروز نیز کمک‌های اهدایی مردم به محک در قالب نذورات، تداوم همان اندیشه و اعتقاد در طول تاریخ این سرزمین است. در کنار آن در دنیای صنعتی امروز مباحثی همچون «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها» مطرح است که محور های نوین جلب مشارکت عمومی هستند و لازم است سازمان های غیر دولتی با شناخت این محورها، از منابع ناشی از آنها بهره مند گردند.

در اولین کنفرانس بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت ها که به ابتکار مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان “محک” و با حمایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ۲۶ بهمن ماه سال ۱۳۸۹، مصادف با روز جهانی سرطان کودک برگزار شد، سازمان های غیردولتی ایرانی به عنوان بازیگران اصلی عرصه جامعه مدنی و بنگاه های اقتصادی به عنوان مخاطبان بلامنازع عرصه اقتصاد، با شناخت دقیق موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها و ابعاد و الزامات داخلی و بین المللی حاکم بر آن که حاصل همفکری و تشریک مساعی در این کنگره بوده است و با آگاهی از استاندارد های موجود در این حوزه همچون برنامه جهانی Global Compact و استاندارد سری ISO 26000 دوره دو‌ساله ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ را دوره توسعه و ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها می نامند و در این دوره تلاش مشترکی را برای دستیابی به اهداف زیر انجام خواهند داد:

۱. افزایش ظرفیت سازمان های غیر دولتی ایرانی برای تدوین و اجرای پروژه های مسئولیت اجتماعی

۲. ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی و منافع دو سویه آن برای بنگاه های اقتصادی از طریق اتاق های بازرگانی

۳. تلاش مشترک برای ایجاد مشوق های مناسب برای شرکت هایی که داوطلبانه به انجام مسئولیت های اجتماعی می پردازند.

۴. ترویج مفهوم مسئولیت اجتماعی توسط سازمان های غیر دولتی در جامعه و ایجاد ارزش در میان افکار عمومی جامعه برای شرکت هایی که به آن عمل می نمایند.

امید است در دومین کنگره بین المللی مسئولیت اجتماعی که در بهمن ماه ۱۳۹۱ برگزار خواهد شد، میزان موفقیت ذیربطان در دستیابی به این اهداف بررسی و برای یک دوره دوساله دیگر هدف گذاری شود.

گزارش تصویری ویژه همایش CSR

نمایشگاه بین المللی طراحی پوستر

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما