0 کمک آنلاین

تأثير پژوهش بر تشخيص و اثربخشي پروتکلهاي درماني سرطان

  • ۲۵ فروردین ۰۰
  • 3305 بازدید
  • 0 دیدگاه

در گفتگو با کارشناس مرکز تحقيقات خون و سرطان بيمارستان فوق تخصصي سرطان کودکان محک مطرح شد:

در دنياي امروز که سرطان يکي از عوامل اصلي بروز مرگ و مير در جهان است، متخصصان اين حوزه در حال پژوهش و تحقيق هستند که با شناخت بيشتر درباره روشهاي تشخيصي و درماني انواع سرطانها به کاهش ابتلا و مرگ و مير و همچنين رسيدن به روشهاي درماني اثربخشتر کمک کنند. بيمارستان فوق تخصصي سرطان کودکان محک نيز به عنوان يکي از قطبهاي مهم در زمينه تشخيص و درمان سرطان کودک در منطقه بر اساس بيانيه چشمانداز خود همواره در مسير پژوهش از طريق گسترش همکاري با مؤسسات تحقيقاتي و درماني ملي و بينالمللي فعال در زمينه سرطان، تلاش ميکند به کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و روشهاي مؤثر درمان دست يابد.

بيمارستان محک با بررسي بيماريهاي بدخيم، نادر و اهتمام به درمان آنها و با اتکا به ظرفيتهاي بينالمللي مؤسسه خيريه محک در ايجاد ارتباط با مجامع و متخصصان بينالمللي در حوزه خون و سرطان، مرجع معتبري در زمينه ارائه و به روزرساني پروتکلهاي درماني سرطان کودکان در کشور به شمار ميرود. مرکز تحقيقات خون و سرطان محک از سال ۱۳۹۰ همکاري با سازمانهاي بينالمللي مشابه در زمينه سرطان کودکان، نظير شبکه بينالمللي معالجه و تحقيقات سرطان (INCTR)، همکاري با مرکز تحقيقاتي سنت جود Saint Jude ، مؤسسه بينالمللي حمايت از کودکان مبتلا به سرطان  (ISCC)، موسسه تحقيقاتي گوستاو روسي فرانسه (IGR)، مؤسسه حمايت از کودکان مبتلا به لوسمي در ترکيه (LOSEV)، اتحاديه بينالمللي مبارزه با سرطان  (SIOP) ، بيمارستان کودکان گاسليني ايتاليا و انستيتو سرطان ايران را به منظور همافزايي دانش و اطلاعات مرتبط با اين حوزه، در دستور کار خود قرار داده است. به همين دليل و به مناسبت روز پژوهش با کارشناس مرکز تحقيقات خون و سرطان محک به گفتگو نشستيم تا آخرين اطلاعات و دستاوردها در زمينه سرطان کودکان را به جامعه مخابره کنيم.

پژوهش، همگام با درمان علاوه بر تسهیل بهبودی، ارتقای کیفیت درمان و زندگی کودکان مبتلا به سرطان را به دنبال خواهد داشت

نرجس مهرور، در خصوص ضرورت انجام پژوهش در حوزه سرطان کودکان گفت:«از آنجايي که تحقيقات در زمينه سرطان باعث ايجاد رويکردهاي جديد و نتايج بهتر در مسير درمان بيماران ميشود، مرکز تحقيقات خون و سرطان محک تلاش ميکند تا از نتايج پژوهشها در تمامي نقاط جهان به منظور بهبود درمان سرطان در کودکان بهرهمند شده و پروتکلهاي بيمارستان را به طور مستمر با روشهاي درماني برترين مراکز پزشکي جهان مقايسه کند. اين کار موجب اثربخشي هر چه بيشتر درمان و در نهايت افزايش آمار بهبودي سرطان در اطفال خواهد شد.»

وي با اشاره به نقش تحقيقات در درمان سرطان کودکان افزود: «پژوهش، همگام با درمان علاوه بر تسهيل بهبودي، ارتقاي کيفيت درمان و زندگي کودکان مبتلا به انواع اين بيماري را با بروزکردن دانش در زمينه انجام درمانهايي که کمترين عوارض ديررس را رقم ميزنند به دنبال خواهد داشت. براي رسيدن به اين اهداف در مرحله نخست به اين سؤال پاسخ ميدهيم که آيا پروتکلهاي کنوني درمان سرطان در ايران مطابق با علم روز جهان است؟ در مرحله بعدي کاهش يا کنترل عوارض ناشي از درمان سرطان در برخي از کودکان مورد توجه قرار ميگيرد، و از ديگر مأموريتهاي مرکز تحقيقات خون و سرطان محک، کنترل عود مجدد در کودکان بهبوديافته و افزايش کيفيت زندگي تعدادي از آنهاست که با عوارض حاصل از درمان رو به رو ميشوند. اما کار اين مرکز به اينجا ختم نميشود. در واقع ميتوان گفت کنترل ابتلا به سرطان در ميان جمعيت و بررسي فاکتورهاي خطر جهت آگاهيرساني به افراد مستعد ابتلا به اين بيماري در جامعه، از مهمترين فعاليتهاي پژوهش در اين حوزه به شمار ميرود.»

مهرور همچنين با بيان نتايج و دستاوردهاي محک در زمينه پژوهشِ راههاي درمان سرطان اطفال تا امروز ادامه داد: «تشخيصهاي زودهنگام، درمان کودکان مبتلا به سرطان با کمترين عوارض، اشتراک پژوهشهاي علمي با مراکز درماني ملي و بينالمللي از جمله دستاوردهاي تحقيقات در اين زمينه به شمار ميرود. لازم به ذکر است بيمارستان محک در ۱۴ سال فعاليت خود، به عنوان يک مرجع در درمان سرطان کودکان، در سالهايِ اولِ پژوهشهايِ اپيدميولوژيِ خود، دادههاي مرتبط با انواع سرطانهاي بدخيم و نادر را مورد بررسي قرار داد و در ادامه توانست سيستم ثبت سرطان کودکان محک را راهاندازي کند تا پژوهش در حوزه درمان سرطان اطفال، شناسايي عوامل روانشناختي، ژنتيکي، مولکولي و نيز بررسي اثربخشي داروها با سهولت بيشتري انجام شود. اين دادهها و بررسي پروتکلهاي انجام شده در بيمارستان محک به عنوان يک مرجع بزرگ به صورت مقاله علمي در اختيار ساير مراکز همکار قرار ميگيرد و محک با اين اطلاعات در تحقيقات مراکزي که صرفا به امر پژوهش ميپردازند مشارکت دارد که در تمامي آنها مالکيت معنوي محک نيز حفظ ميشود.»

کارشناس مرکز تحقيقات خون و سرطان محک در پايان در خصوص به اشتراک‎گذاري دانش و تجربه در حوزه سرطان کودک با ساير مراکز درماني ملي و بينالمللي گفت: «شرکت در کنگرههاي علمي در سطح ملي و بينالمللي، حضور مجازي در وبينارها، ايراد سخنراني در نشستهاي علمي و برگزاري کارگاههاي مختلف راههاي انتقال و همافزايي دانش در اين حوزه است. اين کار سبب ميشود مرکز تحقيقات سرطان کودکان محک همگام با ساير جوامع علمي پيش رفته و به نوآوريهاي تخصصي بر پايه علم روز پزشکي دست بزند.»

انتقال دانش و تجربه در سطح ملي و بينالمللي، انجام تحقيقات ترجمه‎اي به منظور دستيابي به علم بروز دنيا، دستيابي به روشهاي جديد براي مديريت بهتر مراحل درمان و کمک کردن عوارض داروها، رسيدن به بالاترين سطح از درمان چند تخصصي سرطان کودکان و روشهاي مداخلهگر در مراحل درمان براي رسيدن به اثربخشترين درمان و همچنين کمک به ارتقاي کيفيت زندگي کودکان مبتلا به سرطان از جمله اقداماتي است که اين مرکز تحقيقات تلاش دارد تا با انجام آن به اهداف مؤسسه خيريه محک براي حمايت از کودکان مبتلا به سرطان کمک کند. اميدواريم  با گسترش پژوهش و تحقيق که در دنياي امروز اقدامي جدانشدني براي بهبود و توسعه روشهاي علمي است، مسير درمان فرزندان محک روز به روز هموارتر شود و بهبودي و سلامتي پايان روزهاي سخت مبارزه با بيماريشان باشد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما