0 کمک آنلاین

دست‌هایمان دور شده، قلب‌هایمان نزدیک

  • ۲۶ مرداد ۹۹
  • 747 بازدید
  • 0 دیدگاه

در روزهاي شيوع ويروس کرونا به خاطر حفظ سلامتي خود و عزيزان‌مان، فاصله اجتماعي را رعايت کنيم و از هم دور بمانيم. کودکان محک اما سال‌هاست که اين فاصله اجتماعي را رعايت مي‌کنند تا هر چه زودتر به سلامتي برسند. آنها آموخته‌اند با وجود دوري از عزيزانشان، قهرمانانه براي شکست سرطان تلاش کنند. مثل اين روزها که کرونا به همه ما ياد داده است که با وجود دور شدن دست‌هايمان، قلب‌هايمان را به عزيزان‌مان نزديک‌ترکنيم؛ از هم دوريم اما به اميد گذشتن اين روزهاي سخت، قوي مي‌مانيم.

محک که همواره نسبت به سلامتي جامعه دغدغه داشته است، در اين مدت هم براي کنترل اين بيماري تلاش کرد تا با ايجاد فاصله اجتماعي براي کودکان مبتلا به سرطان، نيکوکاران، داوطلبان و کارکنان، سلامتي آنها‌ را حفظ کند. در اين پرونده از خبرنامه با ما همراه باشيد تا با اين فعاليت‌ها بيشتر آشنا شويد.

محک به عنوان نخستين سازمان مردم‌نهاد در ايران همراه اقدام جهاني فاصله گذاري اجتماعي شد و با تغيير لوگو سازمان خود اهداف، اقدامات و دغدغه هاي خود را به آن پيوند زد.

تو این روزها برای کودکان مبتلا به سرطان چی کار کردیم؟

کرونا، مدتی است ما را از هم دور کرده؛ مدتی است عزیزان‌مان را ندیده‌ایم و دلتنگشان هستیم و آرزو داریم بدون نگرانی از خانه بیرون برویم. اما دغدغه آنهایی که در این شرایط بیمار دارند، مثلاً خانواده‌ای که کودکش مبتلا به سرطان است، فرق دارد. کودکان کوچک محک و خانواده‌هایشان این روزها هم درگیر درمان سرطان و هم شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا هستند. آنها علاوه بر آنکه واهمه بیشتری از ابتلای فرزندشان که سیستم ایمنی ضعیفی دارد به کرونا دارند، نمی‌توانند در خانه بمانند و روند درمان را نيمه‌كاره رها کنند.

دغدغه دارو، درمان و هزينه‌های آن هم قصه همیشگی است که محک از سال ۱۳۷۰ سعی کرده به واسطه همراهی نیکوکاران، از دوش خانواده‌ها بردارد چرا که سرطان جز درد، هزينه هم دارد.

محک موظف است تا خیال خانواده‌ها را راحت کند که درمان سرطان جگرگوشه‌شان در هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود. بنابراین با متعهد دانستن خود به موازین بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دلگرم به حضور نیکوکاران ایران زمین، به روش‌های زیر از کودکان مبتلا به سرطان سراسر ایران حمایت می‌کند.

 

همراهی هر روز مددکاران اجتماعی با خانوادهها

براى كاهش رفت و آمدهای غیرضروری و تسهیل در پیگیری‌های مربوط به پرداخت هزینه‌های درمانی و غیردرمانی، ارسال مدارک از طریق پست و پرداخت هزینه توسط محک، سریع‌ترین و كارآمدترين‌ روش‌ برای خانواده کودکان مبتلا به سرطان شناخته شد. لذا بررسی روزانه مدارک ارسالی از سوی خانواده‌های کودکان مبتلا به سرطان از جمله اقداماتی است که توسط کارشناسان این واحد صورت می‌گیرد.

از دیگر اقدامات واحد مددکاری اجتماعی در این زمینه عبارتند از:

برای کودکانی که به تازگی بیماری آنها تشخیص داده شده است، پرونده محک با ارسال مدارک پزشکی در پیام‌رسان اجتماعی و گفتگوی تلفنی مددکاران اجتماعی با ایشان، تشکیل می‌شود.

نسخه داروی مورد نیاز کودکان از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی دریافت و پس از تهیه برای ایشان ارسال می‌شود.

طي تماس خانواده کودکان مبتلا به سرطان مبني بر مراجعه کودکان به بيمارستان‌ها برای ادامه درمان و يا چكاپ، دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دستورات پزشكان انكولوژيست‌ها به اطلاع آنان رسانده شد.

تجهیزات و بسته‌های بهداشتی مقابله با کرونا در تهران و برخی از شهرستان‌ها که در وضعیت قرمز هستند ارسال شده است، همچنین مواد غذایی به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده ایشان از ابتدای اردیبهشت ماه اهدا شد.

ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی 

روان‌شناسان تلاش مي‌كنند تا با بهره‌مندی از روش‌های علمی و استاندارد، بحران روانی ایجاد شده در کودک مبتلا به سرطان و خانواده ایشان را کنترل کنند. حال با وجود شیوع ویروس کرونا، ضرورت ارائه خدمات مشاوره و روان‌شناسی به کودکان محک و خانواده ایشان بیش از پیش ضروری است. بر همین اساس روانشناسان محک براساس نیاز خانواده‌ها با بیماران بستری در بخش‌های خون و آنکولوژی کودک در سراسر کشور تماس تلفنی گرفته و مشاوره‌های لازم در زمینه ارزیابی اولیه، آموزش روانشناختی، اضطراب، افسردگی، فرزندپروری، مداخلات در حوزه بیمار، ارجاع به روانپزشک و غیره را انجام می‌دهند.

همچنین ارسال مجازی ویدئوی آموزش کاردستی و قصه‌گویی که توسط داوطلبان محک در زیر مجموعه بخش روانشناسی تهیه شده،  به کودکان مبتلا به سرطان به منظور حفظ کیفیت زندگی ایشان در دوره درمان توسط واحد روان‌شناسی محک صورت می‌گیرد.

تسهیل اقامت خانوادههاي ساکن شهرستان در تهران

اقامتگاه‌های (دارآباد و ستارخان) محک تا پایان اسفند ماه فعال بوده است و روزانه در دو نوبت ضدعفونی می‌شد. اما از ابتدای سال جاری، جهت حفظ سلامتی بیمارانی که از شهرستان جهت درمان به محک مراجعه می‌کنند، اسکان ایشان در هتل‌های مورد تائید محک صورت می‌گیرد. اتاق‌ها در بسیاری موارد به شکل سوئیت تهیه شده است تا امکان پخت و پز برای خانواده وجود داشته باشد، در غیر این صورت در هنگام مراجعه خانواده به محک برای کار درمان، علاوه بر دریافت ناهار، شام نیز از بیمارستان محک دریافت می‌کنند.

 

 

تو این روزها برای کودکان بستری در بیمارستان محک چه کار کردیم؟ 

از همان نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا و نگرانی برای حفظ سلامت تک‌تک اعضای جامعه، تعدادی از کودکان مبتلا به سرطان به بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک می‌آمدند تا اقدامات مرتبط با درمان خود را پیش ببرند. بیمارستان محک یک پنجم ظرفیت درمان سرطان کودک را به خود اختصاص داده پس توجه به اصول بهداشتی برای ارائه خدمات به کودکانی که با ضعف سیستم ایمنی بدن به آنجا مراجعه می‌کنند بسیاری ضروریست. اما کارهایی که تا کنون در بیمارستان محک کردیم:

رعايت استانداردها و قوانين در مبارزه با شيوع ويروس از ايزوله‌سازی فضاهای بستری تا محدودیت بازدید و رفت و آمدهای غیرضروری از جمله اقدامات در این زمینه بوده است. به همین منظور در هفته اول شیوع ویروس کرونا، هر بیمار تنها با یک همراه امکان حضور در بیمارستان را داشت و ملاقات یک نفر در روز به صورت محدود امکان‌پذیر بود. اما با گسترش شیوع ویروس کرونا، ملاقات‌های روزانه محدود و در نهایت ممنوع شد. البته این روزها امکان ملاقات یک نفر در روز برای هر کودک و همراه او فراهم شده است تا بتواند راحت‌تر روزهای سخت درمان را پشت سر بگذارد.

ورود بیمار به بیمارستان و مؤسسه محک تنها از یک در امکان‌پذیر است و درجه حرارت بدن و سطح اکسیژن همه مراجعان کنترل می‌شود.

آموزش مراقبتی به خانواده کودکان و ‏کارکنان به منظور حفظ سلامتی ایشان ارائه می‌شود.

همكاري محک با متخصصان عفوني اطفال گسترش یافته است تا از مشاوره‌هاي تخصصى ایشان براى سلامت کودکان مبتلا به سرطان بهره‌مند شویم.

ضدعفونی محیط، ارائه ماسک و دستکش به بیماران و همراهان آنها از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در بیمارستان محک است.

روزانه ۲ نوبت بیمارستان محک ضدعفونی می‌شود.

فعالیت اتاق‌های بازی در بیمارستان متوقف و از حضور داوطلبان در بخش‌های مختلف درمانی و اداری جلوگیری به عمل آمد.

تو این روزها برای نیکوکارانمان چه کار کردیم؟ 

زندگی در این روزها سخت شده و همه ما برای سلامت خود و عزیزانمان می‌جنگیم. اما ما سال‌هاست که در محک هر روز و هر ساعت، مبارزه کودکانمان را برای رسیدن به روزهای سلامتی می‌بینیم؛ مبارزه‌ای که بدون دارو و درمان، خیلی زود شکست ‌می‌خورد. پس ما خانواده محك، در این روزهای سخت شیوع کرونا برای تأمین دارو و درمان کودکانمان باید تلاش بیشتری کنیم؛ چرا که نه تنها سرطان با آمدن کرونا خداحافظی نمی‌کند، بلکه حرکت در این مسیر را با هزینه‌های سنگینش، سخت‌تر و سخت‌تر می‌سازد. گذراندن این روزها، تنها با دلگرمی حضور نیکوکاران است که ممکن می‌شود. پس برای حفظ سلامتی ایشان و تسهیل در همراهی با محک، با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، اقدامات جدید برای روش‌های کمک از راه دور انجام دادیم. همچنین در پاسخ به درخواست‌هایی که از طرف نیکوکاران مطرح شده تلاش کردیم روش‌های کمک قبلی را با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی و آداب و شیوه جدید فعال كنیم.

محک ۲۶ دفتر و باجه جلب مشارکت در تهران و کرج دارد که نیکوکاران گرامی برای کمک به کودکان مبتلا به سرطان به آنجا مراجعه می‌کنند. این دفاتر در ابتدای شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند اما در حال حاضر به درخواست نیکوکاران، تمامی دفاتر محک با رعایت همه تمهیدات بهداشتی دوباره فعالند.

برای‎ ‎حفظ سلامتى نیکوکاران،‎ ‎جمع‌آوری و توزیع قلک‌های محک در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا متوقف شد که در حال حاضر این امکان هم به خواست همراهان همیشگی محک، با شیوه متفاوت و رعایت اصول بهداشتی فراهم شده است.

سایت محک به روزرسانی شد تا دسترسی نیکوکاران به آن راحت‌تر شود و بتوانند با ایجاد حساب کاربری در سایت و تسهيل پرداخت آنلاين از قهرمانان کوچک محک حمایت کنند.

کمک از طریق کدهای USSD و اپلیکیشن‌های پرداخت همچون «آپ» گسترش یافت.

توزیع نمادهای همدردی و تبریک با شیوع ویروس کرونا متوقف و روش دیجیتال برای نیکوکاران جایگزین شد. در حال حاضر در صورت نیاز نیکوکار، استند برای ایشان ارسال می‌شود.

فروش آنلاین محصولات محک در وبسایت ممکن شد.

روش جدید حمایت از کودکان مبتلا به سرطان با نام «پیام همدلی محک» تعریف شد.

 

 

 

تو این روزها برای داوطلبان و کارکنان چی کار کردیم؟

کرونا با اینکه همه رو از هم دور کرد ولی از‌ طرفی خیلی خانواده‌ها را به لحاظ احساسی به یکدیگر نزدیک‌تر کرد؛ خانواده‌ها با وجود اینکه از هم دورند اما با هم تماس تصویری می‌گیرند و بیشتر از گذشته از حال و روز همدیگر باخبر می‌شوند. همه اعضای خانواده تمام تلاششان رو می‌کنند تا این روزهایی که از همدیگه دورند به سلامتی بگذرد.

محک هم مثل همه خانواده‌ها مراقبت از اعضای خانواده‌اش را وظیفه خود می‌داند. تا اینجا نسبت به اقداماتی که برای کودکان، نیکوکاران و جامعه انجام داده است آگاه شدید. اما داوطلبان و پرسنل محک از مهم‌ترین ذیربطان این سازمان هستند که تلاش شد تا با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی از دانش، تخصص و تجربه این گروه از افراد بهره‌مند شد:

فعالیت پرسنل محک از ۲ هفته آخر اسفند به صورت دورکاری تعریف شد. در اسفند ماه با حضور حداقلی پرسنل و در فروردین ماه بدون حضور پرسنل مؤسسه و صرفاً از طریق دورکاری فعالیت‌ها صورت می‌گرفت. در حال حاضر نیز فعالیت‌هایی که به صورت دورکاری قابل انجام است، از این طریق انجام می‌شود.

حضور داوطلبان در بیمارستان و مؤسسه محک و همچنین سایر بیمارستان‌های دارای بخش خون و آنکولوژی کودک به منظور حفظ سلامت ایشان در ابتدای شیوع ویروس کرونا متوقف شد.

در حال حاضر برخی از داوطلبان به منظور حفظ کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان در دوران درمان و ایجاد فضای شاد برای ایشان، زیر نظر روانشناسان محک فایل‌های صوتی و تصویری قصه‌گویی، آموزش کاردستی و بازی تهیه می‌کنند. این فایل‌ها به صورت دیجیتال برای قهرمانان کوچک محک از سوی واحد روانشناسی ارسال می‌شود.

فعالیت کادر غیردرمانی در بیمارستان محک متوقف شد و آنها در ساختمان طرح توسعه محک مستقر شدند.

تجهیزات بهداشتی شامل ماسک و مواد ضدعفونی به داوطلبان فعال و کارکنان حاضر توزیع می‌شود.

فاصله‌گذاری اجتماعی در میان کارکنان و داوطلبان حاضر در مؤسسه رعایت می‌شود.

غربالگری کارکنان طبق پروتکل‌های استاندارد صورت می‌پذیرد.

لوگوی محک هم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد

محک به عنوان سازمانی که همواره دغدغه حفظ سلامت جامعه را دارد، به عنوان نخستین سازمان مردم‌نهاد در ایران همراه اقدام جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی شد و با تغییر لوگو سازمان خود اهداف، اقدامات و دغدغه‌های خود را به آن پیوند زد. این اقدام که می‌تواند زمینه بالابردن آگاهی جامعه نسبت به این بحران جهانی را بالا ببرد، با تغییر لوگو برندهای مطرح جهان و معرفی مفهوم فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شده است. محک نیز به عنوان سازمانی که همواره دغدغه حفظ سلامت جامعه را دارد، به عنوان نخستین سازمان مردم‌نهاد در ایران همراه این اقدام جهانی شد و با تغییر لوگو خود، اهداف، اقدامات و دغدغه‌هایش را در روزهای مبارزه با کرونا به آن پیوند زد.

نشانه محک نشاندهنده همدلی و همبستگی میان آحاد جامعه است

ایرج میرزا علیخانی، عضو هیأت مؤسس انجمن طراحان گرافیک ایران و طراح گرافیک، این اقدام شرکت‌ها و سازمان‌ها را تلاشی هنرمندانه به منظور بالا بردن ارزش برند، مطابق با شرایط روز دنیا تلقی کرد و گفت: «نشانه محک نماد همبستگی

و همدلی میان انسان‌هاست و معنای همدلی و همبستگی در شرایط امروز کشور باید به شکلی دیگر نشان داده شود. محک نیز متناسب با این شرایط سعی در ترویج معنای جدید این دو واژه با نشانه خود را دارد.»

وی با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در زمان بروز بحران‌ها و مشکلات اجتماعی افزود: «همه‌ ما می‌دانیم محک از دیرباز برای سلامتی کودکان مبتلا به سرطان و حفظ آرامش خانواده‌های آنها با بیماری سرطان مبارزه می‌کند. بدیهی است که این خیریه خود را در برابر حفظ سلامت جامعه مسئول می‌داند و در این روزها وظایف خود را  برای جلوگیری از گسترش این بحران، آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این خصوص به گونه‌ای متفاوت طراحی کرده است.

دعوت «فریدون فربود» از برندهای ایرانی برای همراهی با محک

فریدون فربود دبیر جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» درباره این اقدام گفت: «محک به عنوان اولین سازمان مردم‌نهاد ایران به این اقدام جهانی پیوسته است و در این روزها تلاش کرده مرتبط با وظایف ذاتی خود، مسئولیت آگاهی‌رسانی به

عموم جامعه را دنبال کند. تغییر لوگو و تعیین شعار «دستامون دور شده، قلبامون نزدیک» اقدام درخور توجهی است که از سوی محک انجام شده است. از دیدگاه من این بازطراحی لوگو با وجهه هنری لوگوی اولیه تطابق کامل دارد.»

فربود تأکید کرد: «لوگو و نشان مناسب‌ترین جایگاه برای تجلی دغدغه‌ها، اهداف و پیام یک سازمان است. در حال حاضر که حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به شمار می‌رود، محک با این اقدام توانسته به درستی در انتقال این مفهوم به جامعه عمل کند. دغدغه محک برای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی به جامعه تنها به این مورد محدود نمی‌شود و در سال‌های گذشته نیز شاهد تلاش‌های این سازمان برای ارتقا و تغییر فرهنگ جامعه درباره بیماری سرطان کودک و توسعه روش‌های حمایتی از ایشان بوده‌ایم.»

وی در پایان تصربح کرد: «پیوستن محک به اقدام جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی بار دیگر نه تنها نام این مؤسسه را در کنار سازمان‌ها و شرکت‌های مطرح جهانی قرار می‌دهد، بلکه انعکاس این موضوع باعث می‌شود تا فعالیت جامعه مدنی در کشورمان بازتاب بین‌المللی پیدا کند.»

تغییر لوگوی محک مترادف با مسئولیت اجتماعی برندها تلقی میشود

روزبه مشهدی‌زاده، نقاش و گرافیست مطرح کشورمان، با اشاره به قرار گرفتن نام و لوگوی محک در کنار برندهای بین‌المللی در راستای اجرای این کمپین تصریح کرد: «در دنیای امروز برند و لوگوی یک سازمان جزئی از سرمایه‌های آن محسوب

می‌شوند و این موضوع به اندازه‌ای برای آن مجموعه اهمیت دارد که حاضر نیستند آن را به آسانی تغییر دهند. ولی در اجرای کمپین جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی دیدیم که برندهای مطرح و محبوب، برای ایجاد حساسیت در جامعه نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پیشگیری از بیماری کرونا دست به این اقدام زدند و لوگوی خود را تغییر دادند. این فعالیت جسورانه از سوی برند محبوب محک پیام اهمیت سلامتی همه افراد جامعه برای این مؤسسه را به ما منتقل می‌کند.»

وی اذعان داشت: «محک در پیوستن به این کمپین مسئولیت اصلی خود را که حمایت از کودکان مبتلا به سرطان سرزمین‌مان بوده است فراموش نکرده و با تعیین شعار «دستامون دور شده، قلبامون نزدیک» سعی کرده جامعه را نیز برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان که در امروز در شرایط سخت‌تری هم نسبت به گذشته هستند، ترغیب کند. زیرا مخاطبان این مؤسسه در همراهی خود طی ۲۹ سال گذشته به خوبی دانسته‌اند که درمان سرطان کودکان در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی می‌بایست ادامه داشته باشد و نمی‌تواند متوقف شود.»

بیایید همدلی و اتحاد را با شیوهای نو تعریف کنیم

تارا بهبهانی، نقاش و مدرس دانشگاه، که در ۱۳ سال گذشته آثار هنرجویان خود را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در محک به نمایش گذاشته بود ضمن حمایت از این اقدام محک، با اشاره به تغییر لوگوی شرکت‌ها و برند‌های بزرگ

در جهان پس از شیوع ویروس کرونا و اجرای کمپین جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: «ویروس کرونا پس از شیوع، روابط اجتماعی، عاطفی و زندگی روزانه تمامی انسان‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد. در عادت‌ها و روزمرگی‌ها انقلابی کرد و  متأسفانه باعث شد افراد زیادی، این روز‌ها را روی تخت بیمارستان سپری کنند و از طرف دیگر بر اهمیت کادر درمانی تمامی بیمارستان‌ها صحه گذاشت. در این میان این آشفتگی‌ها توجه یک برند معتبر چون محک، به سلامت و آگاهی‌رسانی به مردم و همراهی آن با این جریان، از اهمیت زیادی برخوردار است.»

وی افزود: «محک نیز به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد شناخته شده و معتبر در میان اقشار مختلف جامعه، در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، با  طراحی لوگوی جدید خود که ترکیب‌بندی دلنشینی دارد  و به نظر من بیشتر اهداف و رسالت محک را بازنمایی می‌کند، ارتباط عاطفی خود را با نیکوکاران در این شرایط تثبیت کرد. همانطور که می‌دانیم دغدغه اصلی این مؤسسه عدم توقف کمک و درمان کودکان مبتلا به سرطان در هر شرایطی و حفظ سلامت مردم جامعه است. بنابراین دیدن لوگوی جدید محک به ما یادآور می‌شود که در این روز‌های سخت می‌توان با وجود رعایت فاصله‌ها و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در برابر سلامتی خود و دیگران واژه‌های همدلی و اتحاد را با شیو‌های نو تعریف کرد.»

بهبهانی ادامه داد: «محک از جمله خیریه‌هایی است که هم سو با شرایط جامعه، با اطلاع‌رسانی‌های خود و ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در افراد رسالت خود را ادا می‌کند، که خود دلیلی است بر آنکه همه ما بحران را با امید بیشتری نسبت به آینده پشت سر بگذاریم.»

بهبهانی در پایان با اشاره به تغییر روابط انسانی و عاطفی با شیوع ویروس کرونا و همچنین تغییر ماهیت فعالیت‌های اجتماعی بیان کرد: «امروز محک با طیف عظیمی از افراد جامعه و نیکوکاران در ارتباط است. این مؤسسه در خصوص دعوت به همبستگی در روز‌های شیوع کرونا عملکرد خوبی داشته و مسئولیت اصلی خود را نیز با وجود تمامی مشکلات فراموش نکرده است. هرچند مفهوم اتحاد تغییر کرده است ولی من باور دارم  با حفظ فاصله اجتماعی در این روزها می‌توانیم عشق و محبت  خود را به مؤسساتی چون محک ابراز کنیم و با تلاش و رعایت پروتکل‌ها برای حفظ سلامتی خود و همنوعان‌مان برای ساختن روز‌های بهتر تلاش کنیم.»

تغییر لوگوی محک، بار دیگر گویای همراهی این مؤسسه به روز، با مردم است

«اونیش امین‌‌الهی»، مدرس و طراح ‌گرافیک نام‌آشنای کشورمان در این باره گفت: «در هر اتفاق مهم انسانی که در جهان رخ می‌دهد معمولاً شرکت‌ها، مجموعه‌ها و افرادی که دغدغه‌های اجتماعی و انسان‌دوستانه دارند دست به

کار می‌شوند و واکنش‌هایی مرتبط با موضوع نشان می‌دهند. در زمان شیوع ویروس کرونا تغییر تصویری در نشانه شرکت‌های بزرگ به صورت فاصله‌گذاری در آنها، به عنوان نمادی از همراهی با جامعه بود. متأسفانه در ایران کمتر شرکت یا ارگان نام‌آشنایی دست به چنین کاری زد و تنها معدود شرکت‌هایی به صورت محدود و یا توسط طراحان گرافیک به عنوان دستمایه طنز، تغییراتی در بعضی نشانه‌ها انجام داده‌اند.  یکی از سازمان‌هایی که به صورت مشخص و با اعلام همگانی دست به این حرکت نمادین زد، محک بود که به عقیده من این نشان از نوع تفکر و همچنین همراه بودن با مردم و به روز بودن این سازمان دارد.»

وی افزود: «محک علاوه بر تغییر لوگو با محوریت فاصله‌گذاری اجتماعی، پیشنهادهای تصویری دیگری نیز از نشانه سازمانش ارائه کرد که بر پایه شعار همدلی و نزدیکی دل‌ها و حمایت همیشگی از بچه‌های محک بود. این اقدام به نظر من وجه تمایز تغییر نشانه محک با دیگر اقدامات بین‌المللی در تغییر نشانه‌هاست. دقیقاً این نکته متفاوتی بود که از این اتفاق جهانی، به عنوان نمادهای بصری یکپارچه برای ارائه شعار و پیام جدیدش استفاده کرد که علاوه بر خاص بودن، به سرعت تمامی مفاهیم را به ذهن بیننده منتقل می‌کند. اینکه محک توانست ایده‌های بصری متفاوتی را صرفاً با تغییر و اضافه کردن عناصر تصویری در لوگو تولید و طراحی کند، بخش جذاب و به یاد ماندنی این روزهای محک است اما فکر می‌کنم در کنار سه نشانه‌ای که منتشر شد می‌بایست یک نشانه به صورت کاملا خالص و فقط با استفاده از المان‌های موجود در لوگوی اصلی؛ و نه با حذف یا اضافه کردن عناصر تصویری دیگر، طراحی و منتشر می‌کرد تا با کمترین تغییرات در نشانه؛  فاصله‌گذاری اجتماعی را تبلیغ کند.»

تغییر لوگو و شعار جدید محک در راستای اهداف این مؤسسه طراحی شده است

منصور ضابطیان نویسنده و مجری نام‌آشنای کشورمان گفت: «همراهی با جریان‌های جهانی در واکنش به بحران‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سازمان‌های هوشمند است که خود را در برابر مشکلات جامعه مسئول می‌دانند. کمپین

فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از همین جریان‌هایی است که با پیشرویی  محک در ایران برای اولین بار در حوزه خیریه اجرا شد.»

ضابطیان با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد تغییرات لوگوی مؤسسه محک در راستای کمپین جهانی فاصله‌گذاری اجتماعی افزود: «ضمن اینکه لوگو محک با تغییرات بصری، خود را به حق در این اقدام بین‌المللی که توسط برندهای معتبر در کل دنیا مورد توجه قرار گرفته است، سهیم می‌کند، با شعار «دستامون دور شده، قلبامون نزدیک» مرتبط با اهداف و دغدغه‌های سازمانش توانسته پیام خود را به درستی در این روزهای سخت به جامعه منتقل کند.»

این هنرمند در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اثربخشی فعالیت سازمان‌های مردم‌‎نهاد در رویارویی با بحران‌ها عنوان کرد: «اساساً فعالیت این سازمان‌ها به دلیل وابستگی به مردم از میزان اثربخشی بالا و به تبع آن لزوم آگاهی‌رسانی عمومی برخوردار است. در عین حال اگر سازمان‌های مردم‌نهاد از حسن اعتبار و اعتماد مردم نیز برخوردار باشند، پیام آنها در ارتباط با اهداف و دغدغه‌هایشان می‌تواند بسیار ترغیب‌کننده و مهم ارزیابی شود. سازمان‌ها و نهادهای موفق به واسطه عملکرد مطلوب، نگاه همه‌جانبه و توجه به تمام ذیربطان خود همواره نیازمند تغییر و بازآفرینی المان‌های هویت برند خود در راستای تأمین اهداف و دغدغه‌های خود هستند. در بحران اخیر که سلامتی افراد جامعه به صورت گسترده با تهدید و خطر  روبه‌روست، امیدوارم این سازمان‌ها در کشورمان و همه جهان بتوانند عملکرد ارزنده‌ای از خود در اذهان ثبت کنند.»

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما