0 کمک آنلاین

ضرورت توجه به استاندارد در سازمان‌های مردم‌نهاد چیست؟

  • ۱۹ اسفند ۰۰
  • 340 بازدید
  • 0 دیدگاه

ذيربطان يک سازمان مردم‌نهاد بايد نسبت به چگونگي هزينه‌کَرد کمک‌هاي خود براي گروه هدف و نيز شيوه‌هاي توليد خدمات، آگاهي يابند. بر همين اساس ضوابط و معيارهايي در قالب استانداردها و الگوهاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي وجود دارد که به سازمان‌هاي مردم‌نهاد كمك مي‌كند تا بتوانند كيفيت خدمات خود را ارزيابي و تضمين كنند و مطمئن شوند كه كمك‌هاى مردمى را به بهينه‌ترين شيوه، به درست‌ترين خدمات تبديل كرده‌اند. يعنى هم كار درست را انجام داده‌اند و هم كار درست را به درست‌ترين شيوه، محقق ساخته‌اند. ارائه صورت‌هاي مالي حسابرسي و بازرسي شده به تأمين‌کنندگان مالي از طريق کانال‌هاي اطلاع‌رساني موجود، مهم‌ترين استاندارد در حوزه فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد است. امکان بررسي آگهي تاسيس، تغييرات و يا آگهي عدم فعاليت خيريه از طريق سايت روزنامه رسمي؛ امکان بازديد از خيريه؛ ارائه گزارش‌هاي فعاليت؛ صورت‌هاي مالي در کانال‌هاي ارتباطي معتبر و همچنين معرفي روش‌هاي فعاليت توسط خيريه‌ها، از ديگر معيارهايي است که مي‌توان به يک خيريه اعتماد کرد و از جمله استاندارد‌هاي جهاني است که بر مبناي آن مي‌توان به حمايت از مؤسسات مردم‌نهاد پرداخت.

 

در اين ميان آنچه در جامعه بين‌المللي در شرايط حاضر در فعاليت سازمان‌هاى مردم‌نهاد مدنظر است، توجه به استانداردهايي است که عملکرد يک سازمان را منطبق با سازمان‌هاي کلاس جهاني مي‌سازد و تأثير فعاليت‌ آن را بر جهاني که در آن زندگي مي‌کند، مي‌سنجد؛ اقدام براي دريافت اين استانداردها راهي است که مي‌توان از کارآيي و اثربخشي اين سازمان‌ها در تبديل منابع مالي توسط اهداکنندگان به شکل‌گيري يک سيستم پايدار خدمات‌رساني به گروه هدف اطمينان يافت.

 

محک با حرکت در چارچوب استانداردهاي بين‌المللي و در جهت حرکت در مسير بهبود مستمر روش‌ها و سيستم‌هاي خود که بخشي از اقدامات اين سازمان در ايفاي تعهدش به حفظ و ارتقاي شفافيت و پاسخگويي نسبت به همه ذيربطان است تلاش مي‌کند در كنار ارائه شايسته‌ترين خدمات به کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ايران خود را به طور داوطلبانه در معرض سنجش استانداردهاى ملي و بين المللي قرار دهد و نمونه عملي براي اين ارزيابي‌هاي ملي و بين‌المللي در اين حوزه در منطقه و جهان باشد.

 

محک درصدد است با اتكا به مشارکت مستمر نيکوکاران در مسير تعالي سازمان و گسترش کمي و کيفي حمايت‌هاي همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان به صورت يکپارچه گام بردارد تا کودکان تحت حمايت اين سازمان بتوانند خدمات درماني و حمايتي را در بالاترين سطح کيفيت دريافت کنند و روزهاي سخت درمان را با اميد بيشتري پشت سر بگذارند. اين سازمان با تکيه بر اعتماد و همراهي ياوران و براساس بيانيه چشم‌انداز خود تلاش مي‌کند تا به عنوان يک سازمان متعالي در کشور شناخته شود و عملکرد آن معياري براي ايجاد و ارزيابي سازمان‌هاي مشابه در سطح ملي و بين‌المللي قرار گيرد. اطمينان از کارآيي و اثربخشي فعاليت‌ها مهم‌ترين دغدغه محک است، لذا اين سازمان درصدد است بر اساس استانداردهاي ملي و بين‌المللي برترين جايگاه در بين سازمان‌هاي مردم‌نهاد را کسب کرده و در هر يک از حوزه‌هاي فعاليت خود نيز به ارائه خدمات در بالاترين سطح کيفي بپردازد.

 

توجه به استاندارد در محک صرفاً به حوزه درمان کوکان مبتلا به سرطان محدود نمي‌شود؛ اين مؤسسه به عنوان اولين سازمان مردم‌نهاد در کشور که نشان ملي شوراي عالي استاندارد را دارد، در زمينه رعايت استانداردها براي حفاظت از زمين تلاش مي‌کند. همچنين محک براساس مدل گزارش‌دهي بين‌المللي GRI که مبتني بر تأثير فعاليت يک سازمان در حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و محيط زيست است اقدامات خود را بررسي کرده و در گزارش دوسالانه خود منتشر مي‌کند. چنين اقداماتي باعث شده است تا محک در راستاي شعار سال ۲۰۲۰ روز جهاني استاندارد که «حفاظت از زمين با استانداردها» است تلاش کند و از ذيربطان خود بخواهد با اقداماتي چون کاهش مصرف پلاستيک، تفکيک زباله‌ها و کاهش مصرف انرژي استانداردهاي ملي و بين‌المللي را براي محافظت از زمين رعايت کنند.

 

امروز جهان ما با بحراني پيش‌بيني نشده روبروست و براي عبور از اين بحران جهاني لازم است سازمان‌هاي مردم‌نهاد در موارد مقتضي، تصميمات سخت اتخاذ و از تغييرات بزرگ استقبال کنند. محک نيز مانند هميشه براي طي کردن اين مسير به اعتماد متقابل و ظرفيت جامعه نيکوکاري ايران اتکا مي‌کند و باور دارد که مي‌توان با حرکت بر پايه استانداردهاي ملي و بين‌المللي، اهداف و اقدامات را در تطابق با تغييرات و شرايط بحراني قرار داد و تصميمات درست و رو به جلو اتخاذ کرد.

ما در محک تلاش می‌کنیم کار درست را انجام دهیم و این کار درست را به درست‌ترین شیوه انجام دهیم؛ این ساده‌ترین تعریف استاندارد در محک است.

 

کسب بالاترين رتبه در ارزيابي بين‌المللي NGO Benchmarking در سال ۲۰۱۸، کسب جايزه تعالي مديريت پروژه در بين مؤسسات غيردولتي بشردوستانه از سوي انجمن بين‌المللي مديريت پروژه (IPMA) در سال ۲۰۱۴، کسب نشان طلا از انجمن بين‌المللي مديريت پروژه در راستاي سومين هدف توسعه پايدار با موضوع «زندگي سالم و تأمين سلامتي براي همگان در هر سن» و همچنين کاهش نرخ مرگ و مير در مبتلايان جوان بيماري‌هاي غيرواگيردار (NCDs) در سال ۲۰۱۸، کسب امتياز سه در ارزيابي شايستگي سازماني انجمن بين‌المللي مديريت پروژه براساس مدل ارزيابي دلتا، کسب تنديس نقره‌اي کيفيت در سال ۲۰۱۱ و تنديس طلاي کيفيت در سال ۲۰۱۷ از مؤسسه بين‌المللي اسـتاندارد «GIC»، کسب نشان نقره از انجمن بين‌المللي مديريت پروژه سبز در سال ۲۰۱۴ در ارزيابي GPM استانداردهايي است که محک به صورت داوطلبانه در آن ارزيابي شده و موفق به تطبيق فعاليت‌هاي خود با استانداردهاي جهاني شده است

 

ما در محک تلاش مي‌کنيم کار درست را انجام دهيم و اين کار درست را به درست‌ترين شيوه انجام دهيم؛ اين ساده‌ترين تعريف استاندارد در محک است تا بتوانيم شايسته‌ترين خدمات را به کودکان مبتلا به سرطان در سراسر ايران ارائه کنيم

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما