0 کمک آنلاین

حضور مؤسسه خیریه محک در تمامی شهرها و استان‌های ایران

  • ۶ اسفند ۰۰
  • 342 بازدید
  • 0 دیدگاه

ارائه خدمات درمانی و حمایتی یکپارچه به تمامی کودکان مبتلا به سرطان ایران از مهم‌ترین برنامه‌های محک بوده و هست. مددکاران اجتماعی محک در هر استان و شهرستانی که بیمارستان دولتی و دانشگاهی با بخش خون و آنکولوژی کودک دارد به صورت حضوری، غیرحضوری و آنلاین فعالیت می‌کنند تا پرونده حمایتی کودکان را تشکیل داده و هزینه‌های درمانی و حمایتی ایشان را بپردازند. در صورتی که استانی فاقد بیمارستان دارای بخش خون و آنکولوژی کودک باشد، کودکان به صورت مستقیم توسط پزشکان به محک معرفی می‌شوند.

بهناز آسنگری، مدیر واحد خدمات حمایتی محک در ابتدا با بازگشت به ۳۰ سال پیش، گفت: «در سال ۱۳۷۰ محک متشکل از یک گروه داوطلب بود که به صورت روزانه به برخی از بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران سر می‌زدند. همه ما به عنوان داوطلبان مددکاری اجتماعی با کودکان بیمار و خانواده‌هایشان در ارتباط بودیم و برخی از نیازهای اولیه آنها چون توضیحات مرتبط با دارو، همراهی در بخش‌های درمانی، خرید وسایل مورد نیاز و غیره را تأمین می‌کردیم. این اولین حضور خانواده محک در بیمارستان‌ها بود.»

وی افزود: «پس از آن متناسب با گسترش فعالیت‌های محک، حضور این مددکاران اجتماعی نیز در بیمارستان‌ها افزایش یافت تا جایی که پس از افتتاح هر بخش آنکولوژی کودک در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در سراسر کشور، دفتر مددکاری محک نیز در آن بیمارستان مستقر شد. این حضور، نقطه آغاز فعالیت گسترده محک در تمامی بیمارستان‌های سطح کشور بود. یکی از مهم‌ترین اهداف محک در این اقدام آن بود که ‌خانواده‌هایی که بضاعت مالی ندارند، مسیر درمان بیماری فرزندشان را رها نکنند. در سی‌امین سال فعالیت این مؤسسه باید بگویم که مددکاران اجتماعی محک در ۱۶ بیمارستان دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان در تهران و ۲۸ بیمارستان در سایر شهرها فعالیت مستمر دارند.»

 

ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان ایران در پاندمی کرونا

فعالیت مددکاران اجتماعی محک با شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی تغییر کرد. آسنگری در این باره گفت: «پیش از شیوع ویروس کرونا خدمات‌رسانی به کودک مبتلا به سرطان به صورت حضوری انجام می‌شد. روانشناسان، مددکاران اجتماعی موظف و داوطلبان مددکاری محک هفته‌ای یک بار در بیمارستان‌های حضور پیدا می‌کردند. اما با شیوع ویروس کرونا فعالیت حضوری محک در این بیمارستان‌ها متوقف شد. دیری نگذشت تا زیرساخت‌های لازم برای خدمت‌رسانی روانشناسان و مددکاران اجتماعی به صورت غیرحضوری فراهم شد. این روزها همکاران ما به صورت تلفنی با بیماران و خانواده‌هایشان در ارتباطند و مشکلات مددکاری و روانشناختی آنها را مرتفع می‌کنند.»

مدیر واحد خدماتی حمایتی محک ‌افزود: «محک همواره به ارتقای کیفیت زندگی قهرمان کوچک خود توجه می‌کند و تلاش کرد تا در دوران کرونا این موضوع دستخوش تغییرات نشود. بنابراین محتواهایی چون قصه‌های صوتی، آموزش کاردستی و غیره که توسط داوطلبان و روانشناسان تهیه می‌شود را از طریق گروه‌هایی که در پیام‌رسان‌‌های اجتماعی ایجاد شده برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده ایشان ارسال می‌کند.»

 

همکاری محک با بیش از ۱۰۰ پزشک خون و آنکولوژی کودک در سراسر کشور

مددکاران داوطلب محک پیش از شیوع کرونا در دفاتری که در بیمارستان‌ها شکل گرفته بود، حضور داشتند و خدمات حمایتی مورد نیاز را به کودک و خانواده ارائه می‌دادند. با شیوع کرونا و ضرورت حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت داوطلبان، این ارتباط به شکل تلفنی و اینترنتی تغییر کرد. به صورتی که داوطلبان مددکاری اجتماعی با ۱۱۱ پزشک خون و آنکولوژی کودک و همچنین کادر درمان بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی در سراسر ایران در ارتباطات‌اند. آنها کودکان مبتلا به سرطان جدید را به داوطلبان محک معرفی کرده تا تحت حمایت این مؤسسه قرار گیرند. همچنین مددکاران اجتماعی از طریق ارتباط تلفنی یا تصویری با خانواد‌ها نیازهای آنها را شناسایی و فاکتورهای مرتبط با هزینه‌های درمان را دریافت می‌کنند.

مدیر واحد خدماتی حمایتی محک ضمن بیان این توضیحات گفت: «هدف ما در محک آن است که در هر شرایطی کیفیت ارائه خدمات حمایتی کاهش پیدا نکند. بنابراین با وجود ارتباط مستمر با خانواده‌ها، مددکاران داوطلب در روزهای خاصی نیز در بیمارستان‌های تهران و شهرستان حضور می‌یابند تا در مواقع مورد نیاز به صورت حضوری خدمات حمایتی مورد نیاز کودک و خانواده را در اختیارشان قرار دهند.»

وی در پایان می‌گوید: «پیگیری اوضاع روانی کودک و خانواده و نیز آموزش آنها برای حمایت از فرزندشان و مدیریت ارتباط بیمار با دیگر اعضای خانواده، باعث می‌شود کودکان و خانواده‌هایشان با روحیه بیشتری به درمان بیماری سرطان ادامه دهند. در واقع همه باید بدانند ارائه خدمات حمایتی به کودکان مبتلا به سرطان مختص بیمارستان محک نیست. واحد خدمات حمایتی محک پل ارتباطی میان کادر درمان و تمامی کودکان مبتلا به سرطان است.»

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما