0 کمک آنلاین

خوشايندسازی فضای درمانی برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هايشان

  • ۲۱ اسفند ۰۰
  • 375 بازدید
  • 0 دیدگاه

تجربه روانشناسان و مددکاران اجتماعی محک و بررسی‌های روانشناختی در این حوزه نشان می‌دهد، بیماران با حضور در بیمارستان‌های مختلف دچار عارضه روحی به نام «بیمارستان‌زدگی روانی» می‌شوند. یکی از مؤثرترین عواملی که می‌تواند از تأثیر این عارضه بر روان بیمار بکاهد، مناسب‌سازی محیط بیمارستان به گونه‌ای است که کودک و خانواده‌اش بتوانند در آن احساس راحتی کنند. از سوی دیگر والدین با مراجعه به بیمارستان محک پس از دریافت دستور بستری از پزشک می‌بایست کارهای مرتبط با پذیرش را انجام می‌دادند. در این روش افراد در دو نوبت به پزشک مراجعه و دستورات بستری و دارویی را دریافت می‌کردند. در نهایت هماهنگی‌های لازم برای دریافت تخت یا اتاق بستری انجام می‌شد که این امر به زمان و انرژی زیادی نیاز داشت. براساس دو نیاز شناخته شده، از ابتدای سال ۱۴۰۰ فاز مطالعاتی جدیدی در محک با عنوان «خوشایندسازی فضای درمانی برای کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان» آغاز شد و آماده‌سازی فضای خوش‌آمدگویی به بیماران در دستور کار قرار گرفت تا کودکان مبتلا به سرطان با کیفیت بهتر و آرامش در بخش‌های مختلف بیمارستان پذیرش شوند.

 

بر همین اساس از مهر ماه ۱۴۰۰ تعامل مطلوب‌تر با بیماران در بدو ورودشان به محک برقرار شد. فضای جدید ایجاد شده برای خوش‌آمدگویی، فشار روانی ناشی از حضور بیمار و خانواده‌اش در بیمارستان را کاهش می‌دهد. در این بخش روانشناسان و مددکاران اجتماعی همراه خانواده‌ها هستند و آنها را در مراحل مختلف پذیرش و راهنمایی می‌کنند.

 

در فضای جدید این امکان وجود دارد تا بیماران و همراهان‌شان در محیط امن‌تر و بهتری قرار گیرند. در زمان پذیرش مددکاران اجتماعی، روانشناسان و داوطلبان ارتباط با بیمار تلاش می‌کنند تا مراحل بستری برای کودک و خانواده با دغدغه کمتری انجام شود. علاوه بر این برای بیمارانی که قادر به نشستن نیستند یا از راه دور آمدند و نیاز به استراحت دارند، در همین قسمت، چند تخت در نظر گرفته شده که توسط دیوارهای کاذب از هم جدا شده‌اند، در این اتاقک‌ها بیماران فضای خصوصی خودشان را دارند و تا زمان انجام مراحل پذیرش می‌توانند استراحت کنند.

 

میز بازی نیز در اتاق خوشامد مستقر شده است تا با همراهی داوطلبان ارتباط با بیمار میزان اضطراب در کودکانی که در صف انتظار پذیرش قرار دارند کمتر شود و با رغبت بیشتری سایر مراحل درمان را پشت سر بگذارند. همچنین در این فضا روانشناسان و مددکاران اجتماعی همراه خانواده‌هایی می‌شوند که از سایر شهرها برای درمان فرزند خود به تهران آمده‌اند.

 

محک تصمیم دارد فضای بیشتری را به خوش‌آمدگویی و میز بازی کودکان اختصاص دهد. در آینده‌ای نزدیک تولید فیلم‌ها و انیمیشن‌های آموزشی برای پخش در تلویزیون اتاق خوش‌آمدگویی در دستور کار قرار دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند * دیدگاه شما