0 کمک آنلاین

سرطان سارکوم ۱۵ درصد از تشخیص‌های سرطان کودکان را تشکیل می‌دهد

  • ۳۰ تیر ۰۳
  • 204 بازدید
  • 0 دیدگاه

اگرچه انواع سرطان در دهه‌های گذشته شیوع بسیاری داشته است با این وجود آگاهی‌رسانی درباره علایم سرطان‌های مختلف و افزایش پیشرفت دانش پزشکی شانس بقای افراد را در برابر سرطان بیشتر کرده است. یازده تیرماه همزمان با آغاز ماه جولای، ماه اطلاع‌رسانی درباره سرطان سارکوم یا عضله نامیده شده است. آگاهی‌بخشی درباره این سرطان می‌تواند به افراد در تشخیص زودهنگام و اثر بخشی بیشتر برنامه‌های درمانی کمک کند.

سارکوم چیست؟

سارکوم اولیه استخوان، سرطانی است که از استخوان شروع می‌شود. بیش از یک سوم سارکوم‌های استخوان در افراد کمتر از ۳۵ سال شناسایی می‌شوند و بسیاری از آنها در کودکان قابل تشخیص است. سارکوم زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌‌های نابالغ استخوان یا بافت نرم تغییراتی در DNA خود داشته باشند و به سلول‌‌های سرطانی تبدیل شوند که به روشی غیرقابل تنظیم رشد می‌کنند. سرطان استخوان در دوران کودکی ممکن است هر استخوانی از بدن را درگیر کند. این سرطان که آن را استئوسارکوما نیز می‌نامند، معمولا در استخوان‌هایی ظاهر می‌شود که با سرعت بسیار زیادی رشد می‌کنند همانند انتهای استخوان‌های ران و بازو.

«سارکوم» سرطانی نادر است و تنها یک درصد از کل تشخیص‌های سرطان بزرگسالان و حدود ۱۵ درصد از تشخیص‌های سرطان دوران کودکی را تشکیل می‌دهد؛ همچنین بیش از ۷۰ نوع تومور سارکوم وجود دارد و البته درمان آن به نوع سارکوم، محل و سایر عوامل بستگی دارد.

بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان، سارکوم‌های بافت نرم کودکان سه درصد از تومورهای دوران کودکی را تشکیل می‌دهند. رابدومیوسارکوم شایع‌ترین سرطان سارکوم در کودکان تا سن ۱۴ سالگی است و ۵۰ درصد تومورها در این گروه سنی تشکیل می‌‌شوند. دو سرطان  استئوسارکوم (Osteosarcoma)  و  سارکوم یوئینگ     (Ewing sarcom) نیز دو نوع سرطان سارکوم است که اغلب در نوجوانان شایع است.

علائم سرطان استخوان در کودکان چیست؟

درد یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سرطان استخوان در دوران کودکی است که اغلب در محل نزدیک به منشأ تومور حس می‌شود. درد کودک در موضعی خاص معمولاً به صورت دردی که ناشی از یک آسیب ورزشی است خود را نشان می‌دهد. این درد به تدریج شدیدتر شده تا جایی که با داروهای مسکن بهبود پیدا نمی‌کند و به مرور در خواب کودک اختلال ایجاد کرده و یا او را از خواب بیدار می‌کند.

تورمی که به صورت یک توده حس می‌شود یکی دیگر از نشانه‌های سرطان استخوان در کودکان است. این توده معمولاً نرم بوده و حس گرما در محل ایجاد می‌کند. درصورت وجود چنین علائمی در پاها یا بازوها سرطان ظاهر شده و به راحتی تشخیص داده می‌شود اما اگر تومور در قفسه سینه یا لگن ایجاد شده باشد ممکن است سال‌ها پنهان مانده و تا زمانی که بیش از حد بزرگ نشده تشخیص داده نشود.

از دیگر علائم سرطان استخوان در کودکان می‌توان به لنگیدن ناشی از سرطان؛ سختی در حرکت دادن استخوان‌های پا یا دست‌ها؛ ایجاد شکستگی در استخوان‌ها بدون هیچ دلیل خاصی؛ تب بدون دلیل؛ خستگی شدید و کاهش وزن اشاره کرد.

درمان سرطان استخوان در کودکان

مطالعات چند دهه اخیر نشان داده که انجام شیمی درمانی قبل و بعد از عمل می‌تواند بیماری را تا حد زیادی بهبود بخشد. انجام جراحی برای برداشتن توده نیز در بسیاری از موارد جایگزین قطع عضو شده است. بنابراین درمان سرطان استخوان بسته به موقعیت تومور، شدت سرطان و درجه‌بندی آن متفاوت است؛ درمان‌هایی که به طور کلی شامل درمان‌های جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی می‌شوند.

والدین کودکان با افزایش آگاهی خود درباره سرطان سارکوم می‌توانند با مشاهده علایم اولیه در پیشگیری از گسترش بیماری در سایر اندام‌های بدن تأثیرگذار باشند و روند بهبود کودک را سرعت بخشند چراکه بخت درمان در سرطان استئوسارکوم در صورتیکه سرطان از ناحیه شروعش گسترش نیافته باشد، بین ۶۰ تا ۷۵ درصد است.

دیدگاه‌ها

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.